Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Politik och samhälle > Invandring och integration

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-18, 07:40   #1
Loexus
Avslutat konto

Reg.datum: aug 2007
Standard Svenskar härstammar från Turkiet

Citat:
There is strong evidence that Swedish predecessors were migratory Thracians, an aggressive refugee "boat-people" who first came from the ancient city of Troy. Located in northwest Asia Minor (present-day northwest Turkey), the ruins of Troy were discovered in 1870. In the period beginning about 2500 BC, Troy was populated by an "invasion of peoples on the sea" according to the Egyptians. These people were called Thracians by the Greeks, and were early users of ships, iron weapons and horses. Troy (also called Troi, Toas or Ilium) was known as a center of ancient civilizations.
http://www.osterholm.info/swedes.html

Vi vet ju att människan kommer urprungligen från Afrika men vad hände sedan?

Faktum är att svenskar flyttade till Sverige från västkusten i Turkiet. Så många kanske är till och med släktingar med Sabir.

Senast redigerad av Loexus den 2007-09-19 klockan 11:13.
Loexus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 07:48   #2
Loexus
Avslutat konto

Standard

Citat:
The origins of the Thracians, and thus the Swedes, can be traced back to secular and biblical history. Chapters 9 and 10 of Genesis describe how the nations developed from Noah's three sons, Shem, Ham, and Japheth.

Recorded history continually verifies the biblical account of the spread of nations.

Tiras himself was worshipped by his descendants as Thuras (Thor), the god of war. The river Athyras was also named after him, and the ancient city of Troas (Troi, Troy the Trajans or Trojans) perpetuates his name, as also does the Taunrus mountain range. Thracian lands stretched from southwestern Europe to Asia Minor, a vast area historically known as Thracia. The historical Thracian genealogical tree counts over 200 tribes which had several names, according to their specific regions. Some of their tribal names were Trajans, Etruscans, Dacians, Luwians, Ramantes, Pelasgians, Besins, Odrisi, Serdoi, Maidoi and Dentheletoi. The Trajans (Trojans) founded the city of Troy which existed over 3,000 years (about 2500 BC to 500 AD), which was destroyed and rebuilt several times.

Thousands of Trojan warriors left the city of Troy during the 11th century BC. They came north and captured land along the banks of the river Don (southwestern Russia), a major trade route. The locals named the Trojan conquerors the "Aes", meaning "Iron People", for their superior weaponry. The tribes of Trojan Aes would eventually move north, settling in present-day Scandinavia. The Aes or Aesar (plural), subsequently became known as the Svear, and then Swedes.

Historians refer to the Aes people as "Thraco-Cimmerians" due to their Trojan ancestry. Other tribes of Thracians remained a culture in Asia Minor and southern Europe until the 5th century AD. Many present-day Bulgarians claim to be direct descendants of ancient Thracians (different from the Slavs who arrived that region in the 6th century AD).

The name Tiras perpetuated through different languages, as in this list of names from Noah to the present-day Swedes.

1. Noah
2. Japheth
3. Tiras
4. Tarusha
5. Thirasian
6. Thracian
7. Troi
8. Trojan
9. Aes
10. Aesar
11. Svear
12. Svenonian
13. Sverige
14. Swede
<---------------------4,000+ years--------------------->
Mer att läsa om det:

http://www.osterholm.info/thracian.html

Senast redigerad av Loexus den 2007-09-19 klockan 11:14.
Gammal 2007-09-18, 08:08   #3
Loexus
Avslutat konto

Standard

Citat:
Moreover from several geographical and archeological findings we know that the Swedish predecessors were also migratory Thracians
(nuvarande Turkiet).

Ovanstående bekräftelse står på sidan 24 under rubriken "The Thracians", första stycket, sista meningen.

Mer om det i en forskningsrapport skriven av Elena Taralunga Tamura. Rapporten handlar egentligen om var Rumänska folket härstammar ifrån men berör även andra folkstammar inkl. svenskar:

http://www1.tcue.ac.jp/home1/c-gakka...7-2/tamura.pdf
Gammal 2007-09-18, 08:12   #4
Loexus
Avslutat konto

Standard

Historiska och antropologiska böcker som beskriver att Svenskar kommer från nuvarande Turkiet:

1. "The Origin of Svear"
Tore Gannholm, 2000

2. The Farfarers Before the Norse"
Farley Mowat, 1998

3. "The Thracians"
Ralph F. Hoddinott, 1981

4. (Prose) "Edda"
Snorri Sturluson, (c. 1179-1241)
Anthony Faulkes (translator), 1992

5. "Heimskringla: History of the Kings of Norway"
Snorri Sturluson (c. 1179-1241),
Lee M. Hollander (translator), 1991

6. "Odin's Family: Myths of the Vikings"
Neil Philip, 1996

7. "Myths of the Norsemen: From the Eddas
and Sagas"
H. A. Guerber, 1992

8. "Nordic Gods and Heroes"
Padraic Colum, 1996

9. "A History of the Vikings"
Gwyn Jones, 2nd Edition, 2000

10. "A History of the Vikings"
Gwyn Jones, Revised Edition, 1984

11. "Norse Mythology: A Guide to the Gods,
Heroes, Rituals, and Beliefs"
John Lindow, 2002

12. "An Introduction to Ukrainian History"
Nicholas L. Chirovsky, 1981

13. "Swedes, From Whence They Came"
Jack R. Evans, 1993

14. "The History of Sweden"
by Byron J. Nordstrom, 2002

15. "The Vikings"
Else Roesdahl, 1987

16. "The Vikings"
Else Roesdahl, 2nd edition, 1998

17. "Forgotten History of the Western People
From the Earliest Origins"
Mike Gascoigne, 2002

18. "A History of Scandinavia—Norway, Sweden,
Denmark, Finland and Iceland"
T.K. Derry, Updated Edition, 2000

19. "A History of Scandinavia—Norway, Sweden,
Denmark, Finland & Iceland"
T.K. Derry, 1979

20. "Vikings, The North Atlantic Saga"
William W. Fitzhaugh & Elisabeth I Ward, 2000

21. "Viking Age Iceland"
by Jesse L. Byock, 2001

22. "The Vikings"
Elizabeth Janeway, 1999

23. "The Viking Explorers"
Rebecca Stefoff & William H. Goetzmann, 1993

24. "Sweden, The Nation's History"
Franklin D. Scott, 1989

Det måste ha varit jätte svårt för svenskar att anpassa sig till ett nytt kallt geografiskt område efter att ha bott i varmare breddgrader som Turkiet.

Senast redigerad av Loexus den 2007-09-18 klockan 09:07.
Gammal 2007-09-18, 10:08   #5
G i d e o n
Causidicus scortum

G i d e o ns avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Jag tycker att det är konstigt att ett folk som byggde en statsstat som stod sig i tusentals år inte lyckades upprätthålla den här graden av civilisation när vissa av dem migrerade norrut. Det måste ha varit en begränsad migration, ungefär som när vikingar bosatte sig i Ryssland, de gick snart från att ha varit ruser till att bli ryssar.

Mycket verkar ha förlorats i rasblandningen med de centraleuropeiska folken, kan man få Turners synpunkter på detta kanske?

Gammal 2007-09-18, 10:12   #6
Sabir
Ta Panta Rei

Sabirs avatar

Reg.datum: mar 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av G i d e o n Visa inlägg
Jag tycker att det är konstigt att ett folk som byggde en statsstat som stod sig i tusentals år inte lyckades upprätthålla den här graden av civilisation när vissa av dem migrerade norrut. Det måste ha varit en begränsad migration, ungefär som när vikingar bosatte sig i Ryssland, de gick snart från att ha varit ruser till att bli ryssar.

Mycket verkar ha förlorats i rasblandningen med de centraleuropeiska folken, kan man få Turners synpunkter på detta kanske?

Medveten provokation ! Jag visste inte att du värdesatte Turners åsikter så högt Bussar på Turner, ser jag att du gör ...
Sabir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 10:34   #7
G i d e o n
Causidicus scortum

G i d e o ns avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard

Absolut, men det här är ju ett ämne som intresserar honom.

Jag har förresten läst om gudafamiljer i nordisk mytologi, tydligen fanns det en gudafamilj som hette Vaner innan Asarna trädde in i bilden. Ljudlikheten mellan asar och aesar är uppenbar. Jag vill minnas att man satte detta byte va gudar i samband med en invandring av ett nytt folk. Båtyxefolket? Jag behöver uppenbarligen hjälp här.
Gammal 2007-09-18, 11:43   #8
Turner
XIV

Turners avatar

Reg.datum: apr 2005
Standard

Citat:

Det är som så ofta en blandning av myt och verklighet samt - i det här fallet - ren historieförfalskning. (Att ursvenskarna skulle varit turkar.)

Den historiska bakgrunden är antagligen att det svenska riket erövrades av återvandrande goter på folkvandringstiden. Dessa hade tidigare ett rike vid Svarta havskusten. Snorre Sturlasson har sen tolkat dessa invandrande "asiater" ("Asiamännen") som förebilder till dom fonnnordiska *asarna* samt dessutom - sannolikt - medvetet skapat en nordisk motsvarighet till den romerska dikten Aeniden som handlar om den trojanska hjälten Aenas som flyr från Troja i (Mindre) Asien ("Turkiet") och grundar Romarriket.

Angående rasfrågan så är givetvis det turk-mongoliska inslaget i Mindre Asien av ett alltför sent datum för att vara intressant i sammanhanget.

Det finns ett par trådar i ämnet redan. Jag ska se om jag kan hitta nån.

TILLÄGG
Här är en, som innehåller ytterligare hänvisningar:

Oden var tyrker

http://www.debatthuset.com/forums/sh...ghlight=snorre

Hohoho din lille räka. (Steno)

Senast redigerad av Turner den 2007-09-18 klockan 12:05.
Turner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 12:15   #9
Loexus
Avslutat konto

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Turner Visa inlägg
Det är som så ofta en blandning av myt och verklighet samt - i det här fallet - ren historieförfalskning. (Att ursvenskarna skulle varit turkar.)

Den historiska bakgrunden är antagligen att det svenska riket erövrades av återvandrande goter på folkvandringstiden. Dessa hade tidigare ett rike vid Svarta havskusten. Snorre Sturlasson har sen tolkat dessa invandrande "asiater" ("Asiamännen") som förebilder till dom fonnnordiska *asarna* samt dessutom - sannolikt - medvetet skapat en nordisk motsvarighet till den romerska dikten Aeniden som handlar om den trojanska hjälten Aenas som flyr från Troja i (Mindre) Asien och grundar Romarriket.

Det finns ett par trådar i ämnet redan. Jag ska se om jag kan hitta nån.

TILLÄGG
Här är en, som innehåller ytterligare hänvisningar:

Oden var tyrker
http://www.debatthuset.com/forums/sh...ghlight=snorre
Att komma från regionen kring västra Turkiet innebär inte att man är Turk för Turkiet bildades så sent som 1923. De ursprungliga riktiga turkar härstammar från Mongoliet. Innan Turkiska republiken bildades så hette landet Ottomanska riket och dess befolkning ottomaner. Ottomanska riket bildades 1299 av en turkiskstam. Svenskar härstammar från nuvarande Turkiet men på den tiden då svenskar bodde där alltså 2500 år F.Kr hette området "Troy" eller "Thracia" och dess befolkning, nuvarande svenskar kallades för "Thracians".

Alltså härstammar svenskar från nuvarande Turkiet. På den tiden kallades västra Turkiet för Troy (Thracia) och Turkar härstammar från Mongoliet. Båda folkgrupperna har alltså flyttat västerut med tiden... svenskar mot skandinavien, turkar mot Mindre Anatolien, Troy, Thracia (nuvarande Turkiet).
Gammal 2007-09-18, 12:31   #10
Turner
XIV

Turners avatar

Standard

Citat:

Jag har förresten läst om gudafamiljer i nordisk mytologi, tydligen fanns det en gudafamilj som hette Vaner innan Asarna trädde in i bilden. Ljudlikheten mellan asar och aesar är uppenbar. Jag vill minnas att man satte detta byte va gudar i samband med en invandring av ett nytt folk. Båtyxefolket? Jag behöver uppenbarligen hjälp här.
På vikingatiden fanns det två gudafamiljet i den nordiska mytologin, asar och vaner. Asarna var krigs- och vanerna fruktbarhetsgudar. För att nämna dom viktigaste gudarna så tillhörde Oden och Tor asarna och Frej vanerna.

Detta under vikingatiden alltså. Sannolikt har det skett förskjutningar hela tiden. Troligt är dock att Odensgestalten är ett skytiskt kulturlån (en schaman) som följde med återinvandrande goter på folkvandringstiden.

Tor är sannolikt en urgammal personifikation av den germanska, eller snarast indoeuropeiska/ariska, bonde-krigaren. Namnet Tor återgår eventuellt på en verklig person, nämligen stridsyxfolkets ledare vid erövringen av Sydsverige under yngre stenåldern, vars namn i såfall enligt språkforskarna bör ha varit Thunaraz. Torshammaren är helt klart en reminiscens av stridsyxfolkets stamvapen, båtyxan, som var ett kastvapen.

Båtyxa

Senast redigerad av Turner den 2007-09-18 klockan 12:45.
Gammal 2007-09-18, 12:33   #11
Turner
XIV

Turners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Loexus Visa inlägg
Att komma från regionen kring västra Turkiet innebär inte att man är Turk för Turkiet bildades så sent som 1923. De ursprungliga riktiga turkar härstammar från Mongoliet. Innan Turkiska republiken bildades så hette landet Ottomanska riket och dess befolkning ottomaner. Ottomanska riket bildades 1299 av en turkiskstam. Svenskar härstammar från nuvarande Turkiet men på den tiden då svenskar bodde där alltså 2500 år F.Kr hette området "Troy" eller "Thracia" och dess befolkning, nuvarande svenskar kallades för "Thracians".

Alltså härstammar svenskar från nuvarande Turkiet. På den tiden kallades västra Turkiet för Troy (Thracia) och Turkar härstammar från Mongoliet. Båda folkgrupperna har alltså flyttat västerut med tiden... svenskar mot skandinavien, turkar mot Mindre Anatolien, Troy, Thracia (nuvarande Turkiet).
Thrakerna var också indoeuroéer, precis som urgemanerna, det stämmer. Teorin om Turkiet som det indoeuropeiska urhemmet är emellertid, hur ska jag säga, inte oomstridd.

Gammal 2007-09-18, 12:44   #12
Herman vR
Sverigesionist

Herman vRs avatar

Reg.datum: aug 2005
Standard Turkiet lämnar plats för Indo-europa

Turkiet, Ottomanska riket, Byzans, östromerska riket, mindre Asien .... Alla dessa namn- och ägarbyten visar att det inte är är självklart att det område som idag kallas Turkiet och bebos av en majoritet turkisktalande befolkning (och en betydande minoritet med indoeurpeiska språk, seder och bruk) ska eller kommer att heta så. Ett EU-medlemskap kommer att innebära att den turkiska eran lämnar plats för en indo-eurpeisk sådan.

Everyone should believe in Herman.
Gammal 2007-09-18, 13:11   #13
Turner
XIV

Turners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Loexus Visa inlägg
There is strong evidence that Swedish predecessors were migratory Thracians, an aggressive refugee "boat-people" who first came from the ancient city of Troy. Located in northwest Asia Minor (present-day northwest Turkey), the ruins of Troy were discovered in 1870. In the period beginning about 2500 BC, Troy was populated by an "invasion of peoples on the sea" according to the Egyptians. These people were called Thracians by the Greeks, and were early users of ships, iron weapons and horses. Troy (also called Troi, Toas or Ilium) was known as a center of ancient civilizations.

http://www.osterholm.info/swedes.html

Vi vet ju att människan kommer urprungligen från Afrika men vad hände sedan?

Faktum är att svenskar flyttade till Sverige från västkusten i Turkiet. Så många kanske är till och med släktingar med Sabir.
Nu vet jag. Det var du som trodde att svenskar var albinonegrer.

Gammal 2007-09-18, 14:51   #14
Banjo
Skogsfinne: "Flytta hem!"

Banjos avatar

Standard

Jag har någonstans läst en teori om att svenskarna skulle vara ett folk ifrån Ukrainatrakten. Det ska ha varit ett blont och långt folk som stred tillsammans med romarna (eller om det var emot). De ska ha haft något att göra med Hannibal
Detta folket ska sedan ha utvandrat till Värend i Småland. Eller så ska det finnas likheter med namnet Värend och detta folkslag.

Är det någon som har ngn enda idé om vad det är jag pratar om? Eller har jag blandat ihop allting?

"Jag håller uppenbarligen inte med om att trådar om sverigedemokraterna hör hemma i Inrikes. Det är ju därför jag skickar dem till Nationalism, där man hittar dem lika enkelt genom att trycka på Nya inlägg."
Banjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 14:58   #15
Turner
XIV

Turners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Banjo Visa inlägg
Jag har någonstans läst en teori om att svenskarna skulle vara ett folk ifrån Ukrainatrakten. Det ska ha varit ett blont och långt folk som stred tillsammans med romarna (eller om det var emot). De ska ha haft något att göra med Hannibal
Detta folket ska sedan ha utvandrat till Värend i Småland. Eller så ska det finnas likheter med namnet Värend och detta folkslag.

Är det någon som har ngn enda idé om vad det är jag pratar om? Eller har jag blandat ihop allting?
Herulerna.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Heruler

Gammal 2007-09-18, 15:06   #16
Banjo
Skogsfinne: "Flytta hem!"

Banjos avatar

Standard

Tackar. Men låter lite märkligt om de skulle vara ifrån inlandssmålandet Värend och sedan vara ett sjöfarande folk.
Blekinge eller Västkusten är väl då mer troligt.

Eftersom de hade raider till sjöss som beskrivs som flytande kungariken kan man ju anta att de var föregångarna till göteborgska vikingar

"Jag håller uppenbarligen inte med om att trådar om sverigedemokraterna hör hemma i Inrikes. Det är ju därför jag skickar dem till Nationalism, där man hittar dem lika enkelt genom att trycka på Nya inlägg."
Banjo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 15:23   #17
Turner
XIV

Turners avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Banjo Visa inlägg
Tackar. Men låter lite märkligt om de skulle vara ifrån inlandssmålandet Värend och sedan vara ett sjöfarande folk.
Blekinge eller Västkusten är väl då mer troligt.

Eftersom de hade raider till sjöss som beskrivs som flytande kungariken kan man ju anta att de var föregångarna till göteborgska vikingar
DEt jag kan säga på rak arm om herulerna (eller rättare sagt en del av dom) är att dom i likhet med goterna återvandrade till Norden under folkvandringstiden.

Värend är starkare nordiskt från rassynpunkt än omgivningen. Småland är annars rätt rasblandat. Det skall också finnas vissa egendomligheter med Värendsdräkten som går att koppla till "koninentalgermanska" traditioner. Det tyder ju på ett visst självmedvetande. Dessutom har Rolf Nordenstreng hört talas om en gubbe i Värend på 1800-talet som sagt att han var en "äkta Jerul" utan att omgivningen förstod vad han menade. ("Vikingafärderna", 1917)

Beträffande vikingar, så var ranii som i Ranrike (Bohuslän) visserligen inte heruler, men i likhet med herulerna hade dom (åter-) invandrat till Norden från kontinten. Där förvaltade dom sina traditioner fån kontinenten i egenskap av sjörövare. Ran är bildat av samma ord, och har samma betydelse, som rån - rånare och Rånarrike, alltså.

Gammal 2007-09-18, 18:12   #18
Herman vR
Sverigesionist

Herman vRs avatar

Reg.datum: aug 2005
Talking

Citat:
DEt jag kan säga på rak arm om herulerna (eller rättare sagt en del av dom) är att dom i likhet med goterna återvandrade till Norden under folkvandringstiden.

Värend är starkare nordiskt från rassynpunkt än omgivningen. Småland är annars rätt rasblandat. Det skall också finnas vissa egendomligheter med Värendsdräkten som går att koppla till "koninentalgermanska" traditioner. Det tyder ju på ett visst självmedvetande. Dessutom har Rolf Nordenstreng hört talas om en gubbe i Värend på 1800-talet som sagt att han var en "äkta Jerul" utan att omgivningen förstod vad han menade. ("Vikingafärderna", 1917)

Beträffande vikingar, så var ranii som i Ranrike (Bohuslän) visserligen inte heruler, men i likhet med herulerna hade dom (åter-) invandrat till Norden från kontinten. Där förvaltade dom sina traditioner fån kontinenten i egenskap av sjörövare. Ran är bildat av samma ord, och har samma betydelse, som rån - rånare och Rånarrike, alltså.

Iranrike, låter ganska snyggt. Och praktiskt dessutom. Bortsett från dess beydelse. Funderar på att använda nästa gång jag återvandrar någonstans i världen.

Senast redigerad av Herman vR den 2007-09-18 klockan 18:19.
Herman vR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 18:40   #19
Fnysington
Medlem

Reg.datum: jun 2007
Standard

Citat:

Forskare och andra gör ibland misstaget att korrelera kulturförändringar med stor invandring. Finns inga evidens för det. Ideér kan lika bra spridas med några få människor som påverkar sin omgiving, såvida de har bra status. Se till exempel spridande av de olika sädesslagen över asien och europa, eller kristendomen, för den delen. Kan vara likadant med båtyxefolket. Ett annan variant är att bara några få krigiska indivder bosatte sig här, likt anglerna i england.

Vad gäller england har vi ju sett ett antal dokumenterade invasioner. Till exempel nämnda Anglernas, och jutarnas, vilka härskade över en keltisk ursprungsbeokning. Trots germaneras ursprungliga förhållandevis lilla antal, är nu deras genetiska material totalt dominerande i genpoolen. Forskare tror alltså att germanerna inte tillät den keltiska befokningen att reproducera sig, man kan även tänka sig att de helt enkelt hade ihjäl kelterna. Sens moral: man ska alltså vara försiktig med vem man släpper över gränsen i större mängder, och framför allt inte göra det frivilligt, för inget vet var det kan sluta
Fnysington är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-18, 18:41   #20
Fnysington
Medlem

Reg.datum: jun 2007
Standard

Citat:

Det mesta förmodligen trams, ja, men lika spännande för det.
Fnysington är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Politik och samhälle > Invandring och integration > Svenskar härstammar från Turkiet

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:21.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson