Debatthuset  

Gå tillbaka   Debatthuset > Politik och samhälle > Utrikes

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-12, 01:05   #1
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Reg.datum: feb 2005
Standard Radioaktivitet i luften över Europa.

IAEA gick i eftermiddags ut med att man uppmätt förhöjda nivåer av radioaktivt Jod i luften över Europa. Tjeckien varskodde IAEA redan i slutet av oktober och nu har förhöjda nivåer uppmätts även i Sverige, Danmark, Polen, Tyskland, Österrike och Ungern. Man tror inte att det kommer från Fukushima och även om det ibland inträffar mindre utsläpp från industrin så brukar dessa vara rätt lokala och dessutom inrapporteras till IAEA. I nuläget så har man ingen aning om var utsläppet kommer ifrån eller hur stort det är:

Citat:
Det mest troliga är att en kärnteknisk anläggning i Europa har haft ett utsläpp.
– Det kan vara ett kärnkraftverk, en anläggning där man gör isotoper för medicinskt bruk eller en anläggning där man hanterar bränsle, säger Martin Goliath.

Det är mycket ovanligt att förhöjda nivåer upptäcks samtidigt på flera olika platser i Europa.
– Man skulle vilja få klarhet i vad som har skett. Man tycker att anläggningen där det har hänt borde ha rapporterat in utsläppet till sin strålsäkerhetsmyndighet.

http://www.expressen.se/nyheter/1.26...ften-i-sverige

http://www.reuters.com/article/2011/...7AA4U020111111
Gammal 2011-11-12, 08:57   #2
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Det att utsläppet inte rapporterats gör att misstankarna måste gå till Ryssland. Ryssar är precis så nonchalanta och ointresserade av säkerhets- och miljöfrågor som det här beteendet tyder på.

lyssnar på balkanmusik och gillar ny mat, umgås på jobbet en hel del med gamla ursprung i andra kulturer (Malmöjuggar). - Gidde

Självkritik är inget som besvärar dej, va? - Turner

Jag är Jim!
sursomfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-12, 09:09   #3
ShinBet
Hemfaller åt hysteri

ShinBets avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan Visa inlägg
Det att utsläppet inte rapporterats gör att misstankarna måste gå till Ryssland. Ryssar är precis så nonchalanta och ointresserade av säkerhets- och miljöfrågor som det här beteendet tyder på.
Förutom att det är 1000 km från Tjeckien till Ryssland och bara 300 km från Tjeckien till Ukraina.

Eftersom det verkar som att det kommer från en källa som inte är ett kärnkraftverk kan ju förstås förklaringen vara att det kommer från andra närliggande länder, länder som - hemska tanke - kanske inte ens är befolkat av orcher.
Gammal 2011-11-12, 09:28   #4
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Reg.datum: apr 2010
Standard

Varken Finland, Ukraina eller Polen har uppmätt några förhöjda halter, så hur skulle detta jod ha tagit sig från Ryssland till Tjeckien?

Såhär, eller?

B.O. lever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-12, 09:38   #5
ShinBet
Hemfaller åt hysteri

ShinBets avatar

Standard

Ungern, Slovakien och Österrike har också uppmätt höjda nivåer, vilket ju bevisar att det MÅSTE vara från Ryssland.

(Men, å andra sidan, vi vet ju inte om Ukraina och Vitryssland har mätt högre nivåer heller, det är ju data som - till synes - saknas.)

EDIT: Nej, Ukraina sa visst att de inte uppmätt högre halter.
Gammal 2011-11-12, 09:46   #6
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ShinBet Visa inlägg
Ungern, Slovakien och Österrike har också uppmätt höjda nivåer, vilket ju bevisar att det MÅSTE vara från Ryssland.
Japp, det är målsökande ryska jodpartiklar, programmerade av hemliga jodpartikelprogrammeringsforskare vid det underjordiska laboratoriet i Jodnogorsk, till att svänga obemärkt förbi vissa länder och angripa specifika mål i östra delen av Centraleuropa. De gör visserligen ingen skada, men det är ju bra att påminna tjecker, österrikare och andra joddlande små uppstudsiga folk då och då om vilken kapacitet man har.

Gammal 2011-11-12, 10:49   #7
Marcus Karlsson
Patricier

Marcus Karlssons avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av B.O. lever Visa inlägg
Japp, det är målsökande ryska jodpartiklar, programmerade av hemliga jodpartikelprogrammeringsforskare vid det underjordiska laboratoriet i Jodnogorsk, till att svänga obemärkt förbi vissa länder och angripa specifika mål i östra delen av Centraleuropa. De gör visserligen ingen skada, men det är ju bra att påminna tjecker, österrikare och andra joddlande små uppstudsiga folk då och då om vilken kapacitet man har.

Tack BO för ett gott skratt så här på lördagsförmiddagen
Gammal 2011-11-12, 12:54   #8
DIREWOLF_75
Chevalier

DIREWOLF_75s avatar

Standard

Igår pratades det om att man så långt det gick nu hade avfärdat att det kunde komma från något kärnkraftverk alls.

Citat:
Ja för alla vet ju att dylikt sprids mot vindriktningen.
DIREWOLF_75 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-12, 16:35   #9
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Att man inte uppmätt några förhöjda nivåer i vissa länder behöver ju iofs inte betyda att det verkligen är så, men källan verkar ju onekligen finnas neråt sydosteuropa, kanske Balkan, Moldavien eller nåt sånt. Tvivlar på det skulle kunna vara Ryssland med tanke på spridningen. Man skulle väl också kunna tänka sig att det kommer längre bortifrån. Typ Turkiet (jordbävning nyligen) eller kanske Iran.

Det borde ju dock komma från nåt skumt företag eller land med tanke på att det inte har inrapporterats. Även om nivåerna över Europa är små så måste det ju vara ett relativt stort utsläpp och det finns väl en risk för att det är ett fortfarande pågående utsläpp.
Gammal 2011-11-12, 17:39   #10
homo-pelle
Ondskefull Bög

homo-pelles avatar

Standard

Märkligt att våra egna myndigheter är så förtegna, men enligt den här österrikiska nyhetssajten så är nivåerna högre i Sverige och Danmark. (Och sen tidigare vet vi att Norra Tyskland har högre nivåer än södra) I Österrike upptäcktes förhöjda nivåer först under torsdagen:

Citat:
Nicht nur wir haben das Jod-131 gefunden: Auch in Dänemark und Schweden wurde es nachgewiesen. Hier war die Konzentration sogar noch höher als bei uns. Ebenso teilte die Internationale Atomenergie-Behörde (IAEA) am Freitag mit, dass man in mehreren Teilen Europas "sehr geringen Werte von Jod 131" gemessen hat.
http://www.oe24.at/oesterreich/chron...raete/45943325

Detta kan ju tala mot att källan finns i sysosteuropa.
Gammal 2011-11-13, 19:10   #11
DIREWOLF_75
Chevalier

DIREWOLF_75s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av homo-pelle Visa inlägg
Att man inte uppmätt några förhöjda nivåer i vissa länder behöver ju iofs inte betyda att det verkligen är så, men källan verkar ju onekligen finnas neråt sydosteuropa, kanske Balkan, Moldavien eller nåt sånt. Tvivlar på det skulle kunna vara Ryssland med tanke på spridningen. Man skulle väl också kunna tänka sig att det kommer längre bortifrån. Typ Turkiet (jordbävning nyligen) eller kanske Iran.

Det borde ju dock komma från nåt skumt företag eller land med tanke på att det inte har inrapporterats. Även om nivåerna över Europa är små så måste det ju vara ett relativt stort utsläpp och det finns väl en risk för att det är ett fortfarande pågående utsläpp.
Med tanke på hur vindarna sett ut på sistone så ger jag en god chans för att ursprunget kan vara Libyen. Nån industri eller radiologiavdelning på större sjukhus som fått en smäll kanske?

Turkiska jordbävningen låter som en annan bra kandidat även om det är lite svårt att få spridningen att fungera därifrån. Iran borde vara för långt österut för att spridas som skett(eller som märkts åtminstone) men udda saker kan hända.
Gammal 2011-11-13, 21:21   #12
Green Leader
好棒參議員

Green Leaders avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av DIREWOLF_75 Visa inlägg
Med tanke på hur vindarna sett ut på sistone så ger jag en god chans för att ursprunget kan vara Libyen. Nån industri eller radiologiavdelning på större sjukhus som fått en smäll kanske?

Turkiska jordbävningen låter som en annan bra kandidat även om det är lite svårt att få spridningen att fungera därifrån. Iran borde vara för långt österut för att spridas som skett(eller som märkts åtminstone) men udda saker kan hända.
I och med att det bara är jod de hittar så lutar jag också åt att det är från någon sorts medicinsk verksamhet, men i och med att jod-131 har en halveringstid på åtta dagar så tvivlar jag på att det kommer från Libyen. Av det jod-131 som de kan ha haft när upproret började så är det nog väldigt lite kvar nu, och jag tvivlar på att de har fyllt på särskilt regelbundet de sista månaderna.

Turkiet är därför en klart bättre kandidat, särskilt med tanke på jordbävningen.

Green Leader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 21:29   #13
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av homo-pelle Visa inlägg
Märkligt att våra egna myndigheter är så förtegna,
De kanske har något att dölja...?
Gammal 2011-11-13, 21:30   #14
sursomfan
Medlem

sursomfans avatar

Standard

Våra kärnkraftverk står väl fortfarande stilla på sommarreparationer?

lyssnar på balkanmusik och gillar ny mat, umgås på jobbet en hel del med gamla ursprung i andra kulturer (Malmöjuggar). - Gidde

Självkritik är inget som besvärar dej, va? - Turner

Jag är Jim!
sursomfan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 21:39   #15
Green Leader
好棒參議員

Green Leaders avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av sursomfan Visa inlägg
Våra kärnkraftverk står väl fortfarande stilla på sommarreparationer?
Och en reaktor ligger nere efter brand i reaktorinneslutningen. Någon hade glömt en dammsugare i reaktorn när den trycksattes -> kortslutning, eld och sot överallt. De hoppas köra igång den i mitten av december.

Nedfallet från folkomröstningen 1980 gjorde verkligen underverk för kompetensutvecklingen inom den industrin.

Green Leader är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-14, 06:00   #16
ShinBet
Hemfaller åt hysteri

ShinBets avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader Visa inlägg
Nedfallet från folkomröstningen 1980 gjorde verkligen underverk för kompetensutvecklingen inom den industrin.
Jag hade en teknikkonsult från ÅF snett över bordet på en fest här i helgen, som jobbat på Ringhals i flera år. Det var inte alls uppmuntrande. Nu jobbade han väl iofs inte på dammsugar-avdelningen, utan på någon räknestuga, men oj vad de inte verkar vara på hugget inom den storindustrin...
Gammal 2011-11-14, 08:04   #17
RedUniverse
Vi är 99%

Reg.datum: aug 2010
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av B.O. lever Visa inlägg
Petter förklarar detta i den svenska hip-hop klassikern: Vinden har vänt.

RedUniverse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-14, 08:14   #18
B.O. lever
Medlem

B.O. levers avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ShinBet Visa inlägg
Jag hade en teknikkonsult från ÅF snett över bordet på en fest här i helgen, som jobbat på Ringhals i flera år. Det var inte alls uppmuntrande. Nu jobbade han väl iofs inte på dammsugar-avdelningen, utan på någon räknestuga, men oj vad de inte verkar vara på hugget inom den storindustrin...
Jag ägnade en gång i tiden några månader åt att kontrollera svetsskarvar i Forsmark. Det var rutinkoll efter sprickor och luftbubblor i skarvarna. Jag tycker att firman jag jobbade åt var måttligt seriös, och själv hade jag i stort sett ingen utbildning inom området. Jag var temporärt anställd i någon form av arbetsmarknadsåtgärd, så för firman ifråga var jag gratis arbetskraft. Jag gjorde väl så gott jag kunde, men inte vet jag ifall jag råkade missa någon spricka här och där. Jag har ingen aning om vad de rör jag kontrollerade hade för funktion, men förhoppningsvis var de inte så viktiga..
Gammal 2011-11-16, 19:08   #19
DIREWOLF_75
Chevalier

DIREWOLF_75s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Green Leader Visa inlägg
I och med att det bara är jod de hittar så lutar jag också åt att det är från någon sorts medicinsk verksamhet, men i och med att jod-131 har en halveringstid på åtta dagar så tvivlar jag på att det kommer från Libyen. Av det jod-131 som de kan ha haft när upproret började så är det nog väldigt lite kvar nu, och jag tvivlar på att de har fyllt på särskilt regelbundet de sista månaderna.

Turkiet är därför en klart bättre kandidat, särskilt med tanke på jordbävningen.
Nja, med tanke på vindarna så lär det nog ha flygit hit snabbare från Libyen än Turkiet eftersom från det senare så skulle det troligen hamna på en längre omväg innan det kom dit där det noterats.
Fast det var väl inte bara J-131?
Gammal 2012-04-20, 20:19   #20
Iggy
Medlem

Iggys avatar

Standard

Russia Stunned After Japanese Plan to Evacuate 40 Million Revealed
A new report circulating in the Kremlin today prepared by the Foreign Ministry on the planned re-opening of talks with Japan over the disputed Kuril Islands during the next fortnight states that Russian diplomats were “stunned” after being told by their Japanese counterparts that upwards of 40 million of their peoples were in “extreme danger” of life threatening radiation poisoning and could very well likely be faced with forced evacuations away from their countries eastern most located cities… including the world’s largest one, Tokyo...

http://www.readersupportednews.org/n...llion-revealed

"Of the numerous things in the world, the Art and the Tao are the most difficult to comprehend. How then can people of ordinary endowment pass the judgement that there cannot possibly be a way to immortality? If one harbors doubts about the Tao merely because of popular disbelief, then he is assuming the mass to be wise people.....forts. "
- Ko Hung

Iggy är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Gå tillbaka Debatthuset > Politik och samhälle > Utrikes > Radioaktivitet i luften över Europa.

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:41.

Programvara från: vBulletin® Version 3.7.3
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson