handdator

Visa fullständig version : Smörgås? Frukost?

RollingThunder
2006-08-23, 22:41
Varför heter vissa måltider och rätter som de gör?

Jag beredde mig precis en smörgås i köket att skölja ner med lite saft. Då slogs jag av tanken: Varför heter smörgås just smörgås?

Smör fattar jag, det har ju många på brödet, men gås? Använde man specifikt gås-kött som pålägg förr, eller vad?

Och var fan kommer uttrycket macka ifrån?

En annan sak jag undrat över; Varför heter det frukost det man äter om morgonen? Kvällsmat fattar jag att det heter som det heter. Middag likaså. Lunch vette fan, det är väl importerat eller nåt, men frukost?

Fru - Var det något som damerna exklusivt förberedde sina män förr, eller vad?

Lite undringar i köket såhär om kvällen.

Tuesday
2006-08-23, 22:47
Frukost kommer iallafall från lågtyskan och betyder typ "tidig mat"

Iggy
2006-08-23, 22:49
Vetefan, men frukost kommer förmodligen från tyskans früh(tidig) kost.

Edit: ja skit samma då

http://susning.nu/Sm%F6rg%E5s

Björn Olsson
2006-08-23, 23:06
Och var fan kommer uttrycket macka ifrån?
Vet ej, men engelskans sandwich kommer iallafall från John Montague, som var hertig av Sandwich, och ofta åt just smörgåsar.

http://en.wikipedia.org/wiki/John_Montagu%2C_4th_Earl_of_Sandwich

Harry Schönhaar
2006-08-23, 23:14
Ordet "smörgås" är troligen en ellips av "smörgåsbröd". En "smörgås" uppstår när man kärnar mjölk och består av fettklumpar, vad vi brukar kalla smör.

I dialekterna kan "frukost" betyda "lunch", vilket undanträngt det äldre ordet "dagvard". Ett gammalt svenskt ord för lågtyskans "frukost" är "undarn", ett mycket gammalt ord som också finns i en form i gotiskan där det likaså betyder frukost.

Sedan kan man fråga sig varför det heter "middag" när man äter vid sextiden eller på kvällen. Middagen infaller ju mitt på dagen, vid tolvtiden.

RollingThunder
2006-08-23, 23:25
Ordet "smörgås" är troligen en ellips av "smörgåsbröd". En "smörgås" uppstår när man kärnar mjölk och består av fettklumpar, vad vi brukar kalla smör.Jojo, men vad ligger bakom just ordet "gås"? Som sagt,; smör fattar jag, men gås?
I dialekterna kan "frukost" betyda "lunch", vilket undanträngt det äldre ordet "dagvard". Ett gammalt svenskt ord för lågtyskans "frukost" är "undarn", ett mycket gammalt ord som också finns i en form i gotiskan där det likaså betyder frukost.

Sedan kan man fråga sig varför det heter "middag" när man äter vid sextiden eller på kvällen. Middagen infaller ju mitt på dagen, vid tolvtiden.
Nja, det är nog väldigt individuellt. I min barndom hette det aldrig lunch, utan "middag" - och den serverades (och serveras fortfarande under den benämningen.) alltid mitt på dagen.

Iggy
2006-08-23, 23:25
....

Det där beror nog på var man bor. Där jag bor säger alla middag om maten som äts mitt på dagen och kvällsmat om maten som äts på kvällen. Ordet "lunch" används knappt.

Björn Olsson
2006-08-23, 23:28
Lunch vette fan, det är väl importerat eller nåt,Lustigt nog verkar "lunch" och "smårgås" ha en koppling. Jag har just läst mig till att lunch kommer från spanskans "lonja", som betyder "en skiva", vilket alltså kan vara t.ex. en skiva bröd, en skiva ost eller en skiva kött. Av detta uppstod först ordet "luncheon", med betydelsen "tjock skiva", dvs något som var såpass stadigt att det räckte till en lättare måltid, Sedan har man bara kortat ned det till "lunch", och så har vi importerat det.

Snipp, snapp, snut..

Sabir
2006-08-23, 23:33
Uppriktigt sagt så har jag också länge funderat över en annan sak väldigt länge... Att vara gift kan onekligen uppfattas som något dödligt... Är ni med på svängen där ? gift och gift... Vet någon varför det är så... är det bara en tillfällighet eller enkel sambo- propaganda ?

Björn Olsson
2006-08-23, 23:34
Jojo, men vad ligger bakom just ordet "gås"? Som sagt,; smör fattar jag, men gås?Du har säkert hört att man säger att det "går gäss på vattnet" när det blåser såpass att det blir vita vågkammar av skum (som ser ut som gäss som simmar på vattnet, är väl tanken). Denna betydelse av "gås" har man sedan använt vid kärning av grädde, då grädden pöser upp och det bildas smörklumpar som flyter omkring på toppen, ungefär som de där gässen på vattnet.

Så, "en smörgås" är ursprungligen en klick smör som man tar direkt från kärningen, och som är lagom stor att breda på en brödskiva. Sedan har ordet så småningom kommit att beteckna hela maträtten, så att säga.

Snipp, snapp, snut...

Björn Olsson
2006-08-23, 23:35
Uppriktigt sagt så har jag också länge funderat över en annan sak väldigt länge... Att vara gift kan onekligen uppfattas som något dödligt... Är ni med på svängen där ? gift och gift... Vet någon varför det är så... är det bara en tillfällighet eller enkel sambo- propaganda ?Gift, giva, ge... Man ger sig till någon.

Så enkelt tror jag iaf att det är.

Tuesday
2006-08-24, 14:22

Det är väl vad dagis och skolor i Sverige fått för sig att inpränta i barn. Utanför skolans och restaurangernas värld med "lunch" säger många fortfarande middag när de äter mitt på dagen och kvällsmat kallas det senare målet.

Harry Schönhaar
2006-08-24, 15:14
Det är väl vad dagis och skolor i Sverige fått för sig att inpränta i barn. Utanför skolans och restaurangernas värld med "lunch" säger många fortfarande middag när de äter mitt på dagen och kvällsmat kallas det senare målet.
Intressant att flera av er säger "middag" om "lunchen". Här där jag bor har jag aldrig hört talas om det bruket. Begreppet "lunch" om "målet mitt på dagen" är väl inarbetat.

Palpatine
2006-08-24, 16:18
Inom den amerikanska militaren sa serverar man tre maltider pa vardagar

Breakfast (0700-0900), Lunch (1130-1300), och Dinner (1630-1830)

och tva maltider pa helger

Brunch (1000-1200) och Supper (1730-1930)

:mrcool:

Banjo
2006-08-24, 19:42

I Danmark är det ju lite förvirrande för en svensk, där är ju frukost just lunch.

Att lunch kommer ifrån spanskan/latinet är fullt möjligt (eftersom engelskans vokabulär till nästan hälften är från latin/franska):
ETYMOLOGI: [av eng. lunch, förkortad form av luncheon, avledn. av lunch, stort stycke bröd]

Macka kan komma av tyskans "machen", jfr. engelskans "make". Macka är en naturlig försvenskning av "machen" iallafall.

Smörgås ska komma av att smörklumparna flöt som gäss när man kärnar smör, eller att man kallade smörklumparna för gåsar. En annan teori är att man förvarade smör i lådor som var i form av en gås. Jämför det skånska ordet "fittamad", (fett-macka). Jag tror skåningarna kan vara skyldiga till det här ordets uppkomst... :rolleyes:

Harry Schönhaar
2006-08-24, 20:22
Instämmer med Banjo. En "gås" var en smörklump som uppstod när man kärnade smör. Lade man en "gås" på en bit bröd" fick man en "gåsakaka".

Macka - ett slangord. Möjligen från zigenarspråket.

Björn Olsson
2006-08-25, 00:45
I Danmark är det ju lite förvirrande för en svensk, där är ju frukost just lunch.Ännu mer förvirrande i de engelsktalande länder där tea betyder kvällsmat.

Björn Olsson
2006-08-25, 00:47
En "gås" var en smörklump som uppstod när man kärnade smör.Gåsen flyter på ytan vid kärningen. Av liknande skäl även ursprunget till det danska ordet för grädde, dvs flöde (något som flyter..).

Banjo
2006-08-25, 01:24
Ännu mer förvirrande i de engelsktalande länder där tea betyder kvällsmat.
Haha, ja.. Jag var på språkresa när jag var 15 och vi blev tillfrågade om vi ville ha "tea". Kompisen gillade inte te, men det visade sig inte vara te.. utan kvällsmat. :happy:

Ursprungligen postat av Våra ord
Macka - ett slangord. Möjligen från zigenarspråket.

Jag tycker det är taskigt. Jag ser hellre att det är av germanskt ursprung :(
Fast här kan man gissa hur mycket som helst, det kanske rentav kommer av macaroni...

Jeeves
2006-08-28, 14:13
Nu har någon säkert redan sagt det, men "fru" i frukost kommer väl närmast från "fr?h" (tidig), som i Fr?hst?ck, i tyskan.