handdator

Visa fullständig version : Senast sedda film.

Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15

Cineasten
2006-09-30, 13:31
Krille: Det låter nästan som en filmatisering av fantasyböckerna om Elric av Melniboné. Han är väl tidernas antihjälte numero uno.
http://www.fantascienza.com/magazine/imgbank/LIBRI/elric-whelan.jpg

DIREWOLF_75
2006-09-30, 17:25
Her precis sett den senaste Miyzaki filmen Det levande slottet
Inte riktigt samma fullträff som Spirited Away men fortfarande mycket mycket... Mycket bra. Kan rekomendera den till alla i forumet. Återigen kan Disney slänga sig i väggen. Japanerna har gjort det igen.
Mmm måste nog ta och se den snart, har den liggande på HDDn.

Själv såg jag igår slut på Noir, också Japanskt tecknat, visserligen serie och inte film, men MYCKET väl värd att nämnas ändå.

Maltemer
2006-10-01, 20:50
Skall idag efter Sopranos se F?rerns elit. Verkar vara en klart sevärd film om jag får tro dom omdömen som den har erhållit.

/M

Björn Olsson
2006-10-03, 00:14
Hiroshima Mon Amour.

Sådär. Bör väl kanske ses för allmänbildningens skull (stor kalssiker), men det känns som en klart överskattad film. Ganska tråkig, stillastående, och med en tjatig konstlad dialog. Den underliggande historien är förstås gripande, men det hela gestalas alldeles för teatraliskt.

2 av 5.

Cineasten
2006-10-03, 01:55
Tittade just på extramaterialet till Gökboet. Det var ett gäng scener som hade klippts bort ur filmen som jag väldigt gärna hade sett i själva filmen istället. Både roliga och gripande sådana som visar hur svinigt vårdarna behandlar patienterna.

Dokumentären var intressant också men jag saknade kommentarer från Jack Nicholson. :(

krille
2006-10-03, 02:45
Krille: Det låter nästan som en filmatisering av fantasyböckerna om Elric av Melnibon?. Han är väl tidernas antihjälte numero uno.
Tror inte att det är samma faktiskt. Och nu när jag tänker efter så är han kanske inte fullt så "antihjältig" som jag ändå först sa. För en bättre recension än min kan man kolla här: (http://www.ryssland.net/html/film/nightwatch.htm)

Tycker fortfarande att det är en klart sevärd film. Trots att jag inte älskar fantasy.

Maltemer
2006-10-03, 09:33
Såg "Nattens väktare" idag. En bra rysk fantasyfilm (Fast den känns även som en action/ och nästan skräckfilm också). Den utspelar sig i nutid och alla är människor fast vissa har speciella gåvor s a s och det är som vanligt i fantasyserier om kampen mellan ljusets och mörkrets styrkor, Vilket låter jäkligt klyschigt, men den här filmen är inte det. (Ok, en sak till, det här är en trilogi och det här e då första delen, så vill man ha ett filmslut som känns som att historien är helt avslutad, så kan man välja någon annan film).

http://covers.dvd.img.compricer.com/6/143586.png
En central del i filmen är att den ruckar ordentligt om alla stereotyper, eller vad sägs om att, och jag tror inte att jag säger för mycket eftersom det händer i början av filmen, att "hjälten" går och försöker få sitt ännu ofödda barn dödat av en mystisk spågumma? Dessutom är han kompis med några på fel sida (mörkrets sida) som faktiskt verkar schyssta, och so on. (Jag har sällan sett så slitna "hjältar" och inte är de speciellt sympatiska för den delen heller, jag kände nog mer sympati för en stackars "ond" tjej i filmen).

Jag gillar mörka filmer och den här är ordentligt mörk, ändå lyckades filmskaparna få mig att garva till några gånger utan att det förstörde känslan av filmen. Jag ger den här filmen :thumbup: :thumbup2: :thumbup: :thumbup2: av:thumbup: :thumbup2: :thumbup: :thumbup2: :thumbup: möjliga!

En riktigt god film, uppföljaren kommer för hoppningsvis snart till Sverige " dagens väktare". Kan man hoppas att det blir det till jul på en stor biograf när en.

/M

Fagin
2006-10-03, 20:51
Kan någon föklara vad den överhuduvtaget handlade om? jag fatta nada genom hela filmen.

Relay
2006-10-03, 21:20
Precis sett Azumi II Death or Love
Aya Ueto spelar återigen Azumi en assasin i det feodala Japan. Denna filmen har mer djup till Azumi karaktären än den första vilken jag uppskattade.
Hoppas det kommer en tredje film man vet ju aldrig.
Jag älskar svärd slashing filmer speciellt om det är en kvinna som står för slashandet :D

http://www.ninjadojo.com/Azumi/Azumi2.jpg

http://img.photobucket.com/albums/v82/jammyalmighty/Herb-al/azumi2.jpg

http://www.temp.sfbok.se/kat/img/29089.jpg

usa
2006-10-03, 21:40
Såg "Nattens väktare" idag. En bra rysk fantasyfilm

Blev lite nyfiken på den,vet du vad den engelska eller ryska titeln är?

Cineasten
2006-10-05, 02:55
Jag var på bio och såg Farväl Falkenberg ikväll. Jag hade väntat mig mer efter all fin kritik men jag blev mycket besviken. Fy fan så tråkig den var. :thumpdw:

Därefter tittade jag på nyss släppta Wallander - Brandvägg med Rolf Lassgård. Den var desto bättre. Storyn var iofs rätt långsökt men med schysst regi och duktiga skådisar funkar den klockrent. Kul att för en gångs skull se en sån film regisserad av en kvinna. Det är inte direkt jättevanligt.

http://www.discshop.se/shop/img/omslag/front_large/0/56710.jpg

Marcus Karlsson
2006-10-07, 19:54
Har igår sett Führerns elit en internatskolefilm i nazistmiljö. Rätt så bra blev dock lite sur på huvudpersonens agerande även fast man säkert skulle tycka att han var modig.

Idag såg jag den romantiska komedien Hundticket en rätt banal historia.

Maltemer
2006-10-07, 20:15
Såg nyinspelningen av Omen igår natt och den var som orginalet vilket innebär att den får underkänt, gör man en nyinspelning så måste man lägga till något som inte fanns med i orginalet och det lyckades dom inte med.

Den bästa nyinspelningen är givetvis den på The Fall of the Roman Empire, Gladiator, där orginalfilmens grundstory fördjupas på ett sätt som gör att nyinspelningen får ett existensberättigande i sig själv.

Värsta formerna av nyinspelningar är dom när ett Europeiskt orginal med bara några år på nacken skall nyinspelas i en amerikansk version. Sämst av dessa om det nu är möjligt att utse en sådan är nyinspelningen av Kodnamn Nikita, kodnamn Nina.

Jag anser att det borde finnas en moralisk lag att följa för filmnissar och det är att dom inte gör nyinspelningar på filmer som är yngre än 30 år. Någonstans vid åldern där en bil blir veteranbil där kan en nyinspelning bli intressant. Men att ägna sig åt att göra nyinspelningar på Europeiska filmer som bara har några år på nacken är ovärdigt och helt meningslöst.

/M

Relay
2006-10-09, 23:51
En långvarig förlovning
Ikväll såg jag en film som handlar om äkta kärlek längtan och envishet. En av dom vackraste filmer om WW1 som jag sett om man nu kan kalla en kärleksfilm baserad under WW1 för vacker. Men vacker är den och miljöerna i filmen är betagande och jag fick en liten tår på slutet. Känslosam film även om man inte tror att man ska känna så i filmens början. Audrey Tautou är bra som kvinnan som inte accepterar att den hon älskar är död.
Jag rekomenderar den till alla.

http://www.moviezine.se/filmbilder/011/unlongdimanche.jpg

http://mira.film.nu/upload/en_langvarig_forlov_350_226.jpg

http://www.aftonbladet.se/noje/0501/28/forlovning.jpg

Cineasten
2006-10-10, 00:27
Jag tittade just på nyinspelningen av Shaft med Samuel L Jackson. dessförinnan såg jag svenska rullen Exit på bio.

Björn Olsson
2006-10-11, 19:05
Såg "Nattens väktare" idag. En bra rysk fantasyfilm (Fast den känns även som en action/ och nästan skräckfilm också). Den utspelar sig i nutid och alla är människor fast vissa har speciella gåvor s a s och det är som vanligt i fantasyserier om kampen mellan ljusets och mörkrets styrkor, Vilket låter jäkligt klyschigt, men den här filmen är inte det. (Ok, en sak till, det här är en trilogi och det här e då första delen, så vill man ha ett filmslut som känns som att historien är helt avslutad, så kan man välja någon annan film).

http://covers.dvd.img.compricer.com/6/143586.png

Finns även som bok:

http://www.dagensbok.com/index.asp?id=2135

Relay
2006-10-11, 21:48
Jag kan inte bergripa svenskars fascination för Svenska polisfilmer. Kanske Cineasten kan förklara för mig.

Fagin
2006-10-11, 22:07
Word Realy, jag såg just densamma (långvarig förlovning). Fransmännen kan sina filmer och ostar.

Cineasten
2006-10-12, 00:58
Jag kan inte bergripa svenskars fascination för Svenska polisfilmer. Kanske Cineasten kan förklara för mig.
Kanske för att de till viss del spelas in i miljöer som svenskarna känner igen plus att poliserna i svenska filmer sällan framställs som superhjältar eller enmansarméer som i de amerikanska förlagorna.

Jag vet inte. Poliser är en yrkesgrupp som det är förhållandevis lätt att skriva spännande och underhållande historier om.

Det jag gillar med de äldre svenska polisfilmerna är att de visar hur tråkigt rutinmässigt polisjobbet kan te sig och att det inte handlar så mycket om att flexa med sina enormt uppumpade biceps, sätta på fotomodellsnygga kvinnliga vittnen eller spränga hundrafemtielva bilar/hus/båtar/you name it i jakten på superskurken, som att hasa runt på polisstationen i tofflor och dricka surt kaffe ur sunkiga plastmuggar, dividera om motiv och gärningsman, sitta långa tråkiga timmar i bilar och spana på människor till synes ingen nytta för att slutligen inse att loppet är kört, gärningsmannen går inte att få tag i, fallet blir nedlagt och i vissa fall mörkläggs fallet helt och hållet.

Välgjorda svenska polisfilmer är realistiska, jordnära och har en trovärdig dialog. Det mesta ser ganska tråkigt och grått ut och poliserna är så långt ifrån hjältar som man kan komma. Vanliga Svenssons med fel och brister som inte nödvändigtvis behöver vara experter på skjutvapen och/eller kampsporter.

Jag tycker poliserna i Mannen på taket, Profitörerna, I lagens namn och Mannen från Mallorca skildras väldigt väl. Den första omgången Beck-rullar som baserades på Sjöwall Wahlöös böcker (Roman om ett brott - Roseanna, Polis, polis potatismos, Mannen på balkongen, Brandbilen som försvann, Polismördarna, Stockholm Marathon) tycker jag om och det är mest pga att jag älskar karaktärerna och dialogen. Tyvärr sabbades filmerna till viss del pga tyska skådisar och pissdålig dubbning.

Noll Tolerans tyckte jag om till stor del för att den mixade det svenska med typisk hollywood-film på samma gång. Den hade flera duktiga skådisar i diverse roller (Lennart Hjulström, Marie Richardson, Fredrik Dolk, Peter Andersson) och jag tycker att historien är intressant och engagerande.

Problemet med vittnen som ideligen hotas till livet är något som påverkar hela rättssamhället eftersom folk av ren självbevarelsedrift inte vågar visa det civilkurage som krävs för att upprätthålla det. Om ingen någonsin ställer sig upp mot de kriminella kommer de alltid att vinna. Visst fins det orealistiska moment i filmen och nog har den sina brister men jag tycker den är spännande, fartfylld och underhållande utan att för den sakens skull kännas för överdriven. Dessutom slutar den ju inte riktigt så lyckligt som en amerikansk version hade gjort.

Det har gjorts flera sevärda filmer och tv-serier om poliser och kriminella i Sverige. Allt är inte Beck eller de senaste Wallander-rullarna.

Tips på sevärda kriminalhistorier i film eller tv-serieform utöver de ovan nämnda: Utan inbördes ordning.

27 sekundmeter snö
Apelsinmannen
Bekännelsen
Blueprint
Coachen
Den svarta cirkeln
Dubbelstötarna
Dubbelsvindlarna
En fråga om liv och död
En nämndemans död
Fasadklättraren
Graven
Håll polisen utanför
Insider
Jakten på en mördare - Lögnen
Jakten på en mördare - Veronika
Jägarna
Kopplingen
Korset
Labyrinten
Lasermannen
Lyftet
Norrmalmstorg
Polisen i Strömstad
Roland Hassel
Röd Snö
Sinkadus
Skuggan av Henry
Skånska mord
Studierektorns sista Strid
Svart Gryning
Taurus
Trenter - Idag röd
Trenter - Lysande landning
Trenter - Träff i helfigur
Tusenbröder
Uppdraget
Zonen (mer åt thrillerhållet)
Ärliga blå ögon

för att nämna några titlar..

Relay
2006-10-12, 01:05
Jag tackar Cineasten för sin långa utläggning, dom enda jag sett är Roland Hassel. Sedan kanske han har förståelse för att jag tycker det gått inflation svenska polisfilmer.

homo-pelle
2006-10-12, 01:13
Jag tittade just på nyinspelningen av Shaft med Samuel L Jackson. dessförinnan såg jag svenska rullen Exit på bio.

Vad tyckte du om Exit? Jag såg en förhandsvisning av en icke-färdigklippt version i våras och fattade ingenting. Den verkade helt genomusel.

Vad det gäller svenska polisfilmer så har det ju som du skriver gjorts några bra, men det mesta är ju rena skräpet. Speciellt med tanke på hur många som görs så är ju resultatet pinsamt uselt. Jag tycker förövrigt inte att svenska polisfilmer känns mer trovärdiga än amerikanska. Om det är nåt svenska polisfilmer och serier är sprängfyllda av så är det väl pinsamma karaktärer, klichéer och fullständigt osannolika manus.

SVT har väl dock lyckats några gånger i ett antal serier, men inte på senare tid. Den där nya serien "Poliser" var ju helt fruktansvärd.

Cineasten
2006-10-12, 17:25
Relay: Du får gärna skriva du till mig.

homo-pelle: Jag tyckte Exit var okej. Knappast någon toppfilm men klart underhållande.

Jag vet inte vad som är så osannolikt i de svenska polisfilmerna? Det beror på vilka filmer vi pratar om förstås. En snut som Roland Hassel tex som ständigt klantar sig och hamnar i trubbel och som ofta gör extremt dumdristiga saker är kanske inte helt trovärdig men ändock väldigt underhållande.

En karaktär som Gunvald Larsson vet jag inte hur trovärdig den är men helt klart finns det poliser som till viss del påminner om honom trots att de inte beter sig så extremt som han gör.

Snutarna i I lagens namn känns trovärdiga tycker jag. Sviniga piketsnutar är ju inget nytt direkt och kulminerade ju iom basebolligans framfart i början av 80-talet. Boken Samhällsbärarna som I lagens namn bygger på sägs vara inspirerad av tidigare nämnda grupp men såvitt jag vet skrev Leif GW Persson sin bok innan gruppen var aktiv med att spöa busar, skrämma knarkare etc. Inspektör Jarnebring har väl tom en verklig förlaga?

Sjöwall Wahlöö rönte ju stor framgång med sina böcker över hela världen och anses väl än idag som föregångare i genren? Filmerna som baseras på deras böcker känns trovärdiga om man jämför med de filmer där huvudrollsinnehavaren/polishjälten springer runt coh sparkar in dörrar, spöar skiten ur alla misstänkta, kallar folk för slipsfittor och likpackare etc. En sån karaktär är kul att se men känns ungefär lika trovärdig som Stallones karaktär i Cobra....

Visst är det mycket klicheer i polis och kriminalfilmerna men så är det ju i princip inom alla genrer vare sig filmen görs i Sverige eller utomlands. Det fins undantag me de är inte så jättemåga. Klicheer kan ju faktiskt fungera om man förvaltar dem väl. Likaså manus som i grund och botten är ganska taffliga.

Några av mina absoluta favoriter från tv är Läckan, Van Veeteren - Det grovmaskiga nätet, Van Veeteren - Kvinna med födelsemärke och , Anna Holt, Den vite riddaren, Brottsvåg, Jakten på en mördare, Den svarta cirkeln och Lars Molins Korset.

Jag gillar att de svenska snutarna/deckarna etc inte är några hjältar som har en massa hemliga trix i bakfickan. De känns mer som vanliga människor än de amerikanska pumpade biffarna som slår och skjuter ihjäl hela arméer i sin jakt på sanningen.

Med det inte sagt att jag inte gillar amerikansk actionfilm. Jag älskar rullar som Dödligt Vapen, Die Hard 1 & 2, Dirty Harry, Cobra etc men då handlar det om ren och skär underhållning, coola oneliners och blodigt närgånget underhållningsvåld i massor.

homo-pelle
2006-10-12, 17:39
homo-pelle: Jag tyckte Exit var okej. Knappast någon toppfilm men klart underhållande.

Jag vet inte vad som är så osannolikt i de svenska polisfilmerna? Det beror på vilka filmer vi pratar om förstås. En snut som Roland Hassel tex som ständigt klantar sig och hamnar i trubbel och som ofta gör extremt dumdristiga saker är kanske inte helt trovärdig men ändock väldigt underhållande.

En karaktär som Gunvald Larsson vet jag inte hur trovärdig den är men helt klart finns det poliser som till viss del påminner om honom trots att de inte beter sig så extremt som han gör.

Snutarna i I lagens namn känns trovärdiga tycker jag. Sviniga piketsnutar är ju inget nytt direkt och kulminerade ju iom basebolligans framfart i början av 80-talet. Boken Samhällsbärarna som I lagens namn bygger på sägs vara inspirerad av tidigare nämnda grupp men såvitt jag vet skrev Leif GW Persson sin bok innan gruppen var aktiv med att spöa busar, skrämma knarkare etc. Inspektör Jarnebring har väl tom en verklig förlaga?

Sjöwall Wahlöö rönte ju stor framgång med sina böcker över hela världen och anses väl än idag som föregångare i genren? Filmerna som baseras på deras böcker känns trovärdiga om man jämför med de filmer där huvudrollsinnehavaren/polishjälten springer runt coh sparkar in dörrar, spöar skiten ur alla misstänkta, kallar folk för slipsfittor och likpackare etc. En sån karaktär är kul att se men känns ungefär lika trovärdig som Stallones karaktär i Cobra....

Visst är det mycket klicheer i polis och kriminalfilmerna men så är det ju i princip inom alla genrer vare sig filmen görs i Sverige eller utomlands. Det fins undantag me de är inte så jättemåga. Klicheer kan ju faktiskt fungera om man förvaltar dem väl. Likaså manus som i grund och botten är ganska taffliga.

Några av mina absoluta favoriter från tv är Läckan, Van Veeteren - Det grovmaskiga nätet, Van Veeteren - Kvinna med födelsemärke och , Anna Holt, Den vite riddaren, Brottsvåg, Jakten på en mördare, Den svarta cirkeln och Lars Molins Korset.

Ja, I Lagens Namn är ju en av de svenska polisfilmer som jag tycker är bra, men så kan ju Leif GW Persson sitt ämne också. Ofta tycker jag det känns som om svenska polisfilmer skrivs av folk som inte har nån som helst koll på ämnet. Lite research skulle kanske inte skada. Sjöwall Wahlöös böcker är mycket underhållande och välskrivna, men av filmerna som är baserade på böckerna eller karaktärerna så kan jag bara komma på två som är bra och det är Mannen på Taket och Mannen på Balkongen. Av tv-serierna som du nämner så är de flesta helt ok, men som jag skrev så brukar polis-tv vara något bättre än svenska polisfilmer. Fast nu finns det ju iofs inte så många riktigt bra svenska regissörer och de få som faktiskt är bra (ur ett internationellt perspektiv) tycker väl inte att det är tillräckligt fint att göra polisfilm. Jag är tex helt övertygad om att Lukas Moodyson med sin skitiga stil skulle kunna göra en helt lysande polisfilm, men det kommer han säkert aldrig att göra.

AceRimmer
2006-10-15, 23:03
X-Men The last Stand

Jävla bolibompa-mög. :angry:

DIREWOLF_75
2006-10-15, 23:22
Tittar på Enemy at the gate...
Fy fan vilket överdramatiserat skräp.

Björn Olsson
2006-10-15, 23:35
Yes.

http://www.imdb.com/title/tt0381717/

Riktigt bra de första två tredjedelarna. Synd bara, att manusförfattarinnan sedan inte hade fler id?er och inte kom på något bra sätt att gå vidare. Sista halvtimmen hände helt enkelt ingenting. Dessutom var städerskans ovidkommande filosoferande om kvalster och sånt lite irriterande (fast det var väl nå't djupsinnigt som jag var för dum för att fatta).

Det får bli en 3:a.

homo-pelle
2006-10-16, 02:45
Björn:

Jag hoppas verkligen att du nån gång också ser vanliga dumma underhållningsfilmer. Man måste inte se sånt som är svårt och tungsint hela tiden.

Nåväl, jag har sett två nya mkt underhållande, humoristiska och dumma skräckfilmer. Först Snakes on a Plane och sen Feast. Vad den första handlar om vet eller förstår nog alla och Feast handlar om en sylta i öknen där ett gäng stereotyper blir omringade av vansinnigt blodtörstiga varelser. Och min gamle hjälte Henry Rollins spelade en av huvudrollerna.

Björn Olsson
2006-10-16, 06:50
Jag hoppas verkligen att du nån gång också ser vanliga dumma underhållningsfilmer.Nä, fy fan. Jag försöker emellanåt, men det går bara inte. Så fort de börjar skjuta eller jaga varann med bilar så somnar jag av tristess. Det känns bara meningslöst.

Den enda underhållning jag klarar av är komedier, men det är så förtvivlat sällsynt med bra komedier.

Man måste inte se sånt som är svårt och tungsint hela tiden.Inte är väl Yes "svår och tungsint"? Små delar av den kanske, men inte som helhet, väl?

Jag gillade Dum och dummare såpass att jag sett om den två gånger. Ifall det kan glädja nån(?)

johnny_x
2006-10-16, 10:49
Grattis! Detta är det bästa av dina 5447 inlägg! ;)

Välgjorda svenska polisfilmer är realistiska, jordnära och har en trovärdig dialog.
Du glömde "icke existerande"
X-Men The last Stand

Jävla bolibompa-mög. :angry:
Vad hade du väntat dig?

Cineasten
2006-10-16, 12:55
johnny x: Du får tycka att de är icke-existerande även om du tycker fel. Mannen på taket och Mannen från Mallorca är två riktigt vassa filmer vare sig du tycker det eller inte.

AceRimmer
2006-10-16, 13:43
Ice Age 2. Helt ok men långt ifrån lika bra som ettan.

johnny_x
2006-10-16, 14:30
johnny x: Du får tycka att de är icke-existerande även om du tycker fel. Mannen på taket och Mannen från Mallorca är två riktigt vassa filmer vare sig du tycker det eller inte.
Måhända en liten, men ack så befogad överdrift, kanske. Det går säkert att hitta en eller ett par svenska polisfilmer som inte påverkar tänkande människor endast genom kräkreflexen, men vi vet båda två att genren svensk polisfilm generellt håller samma usla klass som tyska läkar-tv-serier från 80-talet. Svenska polisfilmer är riktigt, riktigt kassa över lag vare sig du tycker det eller inte.

Cineasten
2006-10-16, 15:11
Du får ha vilken åsikt du vill.

johnny_x
2006-10-16, 20:13
Du får ha vilken åsikt du vill.
Tack. Det får naturligtvis du också, även om den avviker från vad i princip alla filmintresserade tycker. I alla fall de jag är bekanta med.

Marcus Karlsson
2006-10-16, 22:09
Gjorde ett stort misstag och såg Date Movie i lördags. Skulle vara en komedi men skämten var på så låg nivå att de inte ens var roliga.

Cineasten
2006-10-17, 00:19
Det får naturligtvis du också, även om den avviker från vad i princip alla filmintresserade tycker. I alla fall de jag är bekanta med.
Jaha? Alla tycker att Mannen på taket är en pissdålig film. Det vet alla så att säga. Det är allmänt vedertaget.

Smaken är som baken och det räcker så. Det är många som spyr på svensk film trots att de bara sett en handfull filmer. Det har gjorts åtskilligt med bra svenska filmer men dagens svenska filmskapare är förhållandevis fega (av naturliga skäl). Jag önskar att fler vågade gå sina egna vägar eller vågade sig på att göra internationellt gångbar kommersiell film. Tyvärr är det inte så.

Vad tycker du själv om för film? Vilka filmer måste man tycka om för att dela dina bekantas filmintresse?

Jag var för övrigt och tittade på Elementarpartiklarna precis. Den gillade jag trots(eller kanske pga) att jag inte läst boken. Klart sevärd.

johnny_x
2006-10-17, 09:30
Jaha? Alla tycker att Mannen på taket är en pissdålig film. Det vet alla så att säga. Det är allmänt vedertaget.Som tydligt påpekas så finns det säkert ett och annat undantag från reglen. Läste du inte inlägget?
Smaken är som baken och det räcker så. Det är många som spyr på svensk film trots att de bara sett en handfull filmer. Det har gjorts åtskilligt med bra svenska filmer men dagens svenska filmskapare är förhållandevis fega (av naturliga skäl). Jag önskar att fler vågade gå sina egna vägar eller vågade sig på att göra internationellt gångbar kommersiell film. Tyvärr är det inte så.Så vad är det du försöker säga? Att Svensk film som produceras idag (mästadels undermånliga polisfilmer), har mycket kvar att önska? Ja, då verkar det som vi är överens.
Vad tycker du själv om för film? Vilka filmer måste man tycka om för att dela dina bekantas filmintresse?
hmm.. Kan inte säga att jag klacificerar genrer direkt. Det viktigaste för mig är att filmen berör mig på något sätt. Vidare att den är välgjord, dvs ha en bra story som berättas på ett någorlunda acceptabelt sätt. Sen måste man inte tycka illa om eller gilla vissa filmer för att vara filmintresserad (smaken är ju som du påpekar, som baken), men man bör kunna skilja på bra eller dålig film.

Björn Olsson
2006-10-17, 09:48
Eternal sunshine of the spotless mind.

http://www.imdb.com/title/tt0338013/

Rätt så bra. Det blev lite mycket knasiga drömscener nånstans i mitten, då jag fick en så'n där "ja, ja, jag har fattat poängen - det räcker med effekter nu"-känsla. Jag tyckte mer om början och slutet, där fokus låg lite mer på själva relationsdramat. Och så var det trevligt att se att Jim Carreys skådespelartalanger framträder mycket tydligare i roller där han inte spelar över så hysteriskt hela tiden.

Det blir väl en 3:a igen. Eller en 4:a kanske.. Nej, en 3:a får det bli.

Cineasten
2006-10-17, 09:55
jx: Det går säkert att hitta en eller ett par svenska polisfilmer som inte påverkar tänkande människor endast genom kräkreflexen
är inte detsamma som att skriva "filmen X är bra" eller "filmerna X och X" är ena riktiga mästerverk".... Ditt uttryck tolkar jag mer som ett "okej, man kan se de där filmerna om man inte har något bättre för sig men de är fanimig inte bra".

men man bör kunna skilja på bra eller dålig film
Vem avgör det då? Vissa älskar ju b-filmer, bollywood-trams, Åsa-Nisse och sunkiga skräckisar just för att de tycker filmerna är underhållande. en film kan ju fylla flera syften.

Jag tycker tex inte att Commando med Ahnuld är särskilt bra. Storyn är löjlig, skådespeleriet är någonstans mellan kasst och undermåligt och den är lika realistisk som Star Wars. Men det är ändå en film jag (och många andra) kan ha behållning av därför att den är underhållande, har "coola" repliker (i form av odödliga oneliners som enbart skulle varit töntiga i en annan film med andra skådisar) och fyller sin funktion som actionspektakel.

En bra film däremot håller måttet hela vägen. Ta Gökboet t.e.x. Storyn är i sig inget märkvärdigt men det är ändock en story som engagerar. Skådisarna är av yppersta klass, dialogen likaså. Regissören och manusförfattarna har verkligen gjort allt för att skapa en intressant och välgjord film. Den är gripande, rolig och välgjord på alla sätt och vis trots att den inte följer den skrivna förlagan troget. (Den berättas faktiskt ur "fel" persons perspektiv). Helt enkelt ett mästerverk.

Samma sak gäller favoriten Mannen på taket. Till skillnad från många andra polisfilmer har Mpt nerv även i ganska intetsägande eller händelselösa scener (som Becks pratstund med Hult nere på Reimersholme - en oerhört tät scen). Just pga den välskrivna dialogen, de kompetenta skådisarna och den oerhört skickliga regin. Det i kombination med musiken, fotot och scenerierna gör filmen till en av absolut de bästa jag sett.

Jag skulle kunna ordbajsa hur mycket som helst om vilka filmer jag tycker är bra och varför jag tycker det men det känns som slöseri med tid. Några favoriter i olika genrer är dock ovan nämnda klassiker (inte Commando, den är bara underhållande), Döda Poeters Sällskap, Boogie Nights, Star Wars-trilogin, Scarecrow, Det stora tågrånet, Sergio Leones dollarfilmer, Braveheart, De omutbara, Taxi Driver, Leon, Nikita, Mitt liv som hund, Delikatessen, Alien mm.

homo-pelle
2006-10-17, 16:25

Rätt så bra. Det blev lite mycket knasiga drömscener nånstans i mitten, då jag fick en så'n där "ja, ja, jag har fattat poängen - det räcker med effekter nu"-känsla. Jag tyckte mer om början och slutet, där fokus låg lite mer på själva relationsdramat. Och så var det trevligt att se att Jim Carreys skådespelartalanger framträder mycket tydligare i roller där han inte spelar över så hysteriskt hela tiden.

Se där! En amerikansk film med Jim Carrey. Nej, vad jag menade i förra inlägget var att du verkar nästan bara se smal finsk, rysk och europeisk film. Även om jag betar av en hel del europeisk kvalitetsfilm, så skulle jag bli knäpp om jag bara såg sånt som du oftast nämner.

Hmm.. Bra komedier? Har du sett Thank you for Smoking? En rätt kul och smart satir om USA i allmänhet och tobaksindustrin i synnerhet. Dessutom har man den goda smaken att inte vara politiskt korrekta.

http://us.imdb.com/title/tt0427944/

I övrigt håller jag med om Eternal Sunshine. Den är helt ok, men knappast värd de hejdlösa hyllningar den fått.

*0*
2006-10-21, 02:25
Subject Two
http://images.rottentomatoes.com/images/movie/coverv/10/306110_thumb.jpg
Se trailer:
http://movies2.nytimes.com/gst/movies/trailer.html?v_id=342264
Mycket märklig film om relationen läkare/patient, hur långt kan ett experiment gå? Rekomenderas.

*0*
2006-10-21, 15:22
Alfred Hitchcock's - Rear Window
http://www.firstposter.com/catalog/images/rearwindow.jpg
Trailer: http://video.barnesandnoble.com/search/mediaplayer.asp?ean=025192039522&z=y
Vissa filmer är bara så bra;)
One afternoon, Thorwald pulls down his window shade, and his wife's incessant bray comes to a sudden halt. Out of boredom, Jeffries casually concocts a scenario in which Thorwald has murdered his wife and disposed of the body in gruesome fashion. Trouble is, Jeffries' musings just might happen to be the truth.
http://movies2.nytimes.com/gst/movies/movie.html?v_id=40584

johnny_x
2006-10-21, 16:27
Remäjken på Omen. Fick vad jag förväntade mig, varken mer eller mindre.

Cineasten
2006-10-22, 00:34
Rovdjuret + extramaterialet och Beck - Flickan i jordkällaren som släpps officiellt i december. Den var riktigt tråkig.

Tidigare idag såg jag en bra polisrulle/thriller - Jakten på en mördare - Veronika. Den gillar jag skarpt men föregångaren Jakten på en mördare - Lögnen är strået vassare.

Björn Olsson
2006-10-22, 10:42
I am Sam. Tramsigt känslopjåsk i larvigt pekoral med fånigt manus som totalt saknar trovärdighet. Det som skall föreställa humor i filmen är oftast platt och förutsägbart. Dessutom halvdana skådespelarinsatser, där speciellt Michelle Pfeiffer är irriterande dålig. Laura Dern gör ett inhopp som mest består av att skynkla ihop ansiktet och se riktigt ledsen, alternativt rörd, ut (vilket förmodligen belönades mer ett par miljoner). Att omslagstexten meddelar att Sean Penn blivit Oscarsnominerad för sin roll kommer som en chock. Jag förstår att tanken var att göra en Rain Man, men såååå himla svårt tror jag inte att det är att spela dum, egentligen. Filmen får väl betraktas som ett monument över hur illa det kan gå när miljardärerna i Hollywood skall försöka sätta sig in i och gestalta hur ?vanligt folk? kan tänkas ha det med sina bekymmer.

Betyg: 0.

johnny_x
2006-10-22, 11:32
Den senare halvan av Braveheart. Underbar lyteskomik.

*0*
2006-10-22, 13:24
Cursed
[/URL]
[URL="http://www.miramax.com/"]http://movies.apple.com/trailers/miramax/images/cursed_poster.jpg (http://www.moviegoods.com/Assets/product_images/1010/228386.1010.a.jpg?)
Skräckmästaren Wes Craven har nu gjort en film om varulvar som sliter folk i stycken, mycket skrik, typ slash, bite, aaah!
trailer
http://www.apple.com/trailers/miramax/cursed.html

Lättsedd;)

*0*
2006-10-22, 14:07
Igår såg jag även
Libertine
http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1151782/photo_05.jpg
trailer
http://movies.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?zi=1/XJ&sdn=movies&zu=http%3A%2F%2Fwww.apple.com%2Ftrailers%2Fweinste in%2Fthelibertine%2Ftrailer%2F

Väldigt bra:razz: Depp gör en grymt bra roll som spydig och arrogant.
- Those who don't like you... People fall in to two categories, the stupid and the envious, the stupid will like you, the envious... never. - Depp
Ett bra citat från filmen. Rekomenderas!
http://www.imdb.com/title/tt0375920/

Cineasten
2006-10-22, 19:43
Tittade just på första avsnittet av Rome och det verkar ju lovande. Jag ska titta på avsnitt 2 efter att jag har sett Mäklarna som börjar om drygt 20 minuter.

Fagin
2006-10-22, 20:25
FleshEater (1988)

http://img250.imageshack.us/img250/4093/flesheaterdvdes5.jpg

HAHAHA !!!

Relay
2006-10-22, 20:35
Den senaste filmen jag såg igår var
SIN CITY
En riktigt hårdkokt och rå våldsam film. Dock är den grymt snygg gjord från första till sista bildrutan.
Den är dock värd alla lovord den kan få och jag har hört att en uppföljare är på väg.
http://movies.radiofree.com/photos/sin_city_05350.jpg

http://ffmedia.ign.com/filmforce/image/article/598/598322/sin-city-20050323114326915-000.jpg

http://www.1pezeshk.com/archives/sin%20city%201.jpg

http://img.mysan.de/mymovies/sin_city/PictureSinCity-001_rgb.jpg

Maltemer
2006-10-22, 22:48
Brandvägg den får
MMM

/M

krille
2006-10-23, 01:08
Den senaste filmen jag såg igår var
SIN CITY
En riktigt hårdkokt och rå våldsam film. Dock är den grymt snygg gjord från första till sista bildrutan.
Den är dock värd alla lovord den kan få och jag har hört att en uppföljare är på väg.
Första gången jag såg den så somnade jag. Tror man inte får vara trött alls när man ser den. Andra gången var den rätt bra faktiskt men jag är tveksam på om jag vill rekommendera den eftersom den kan uppfattas som seg om man inte verkligen är på rätt humör.

AceRimmer
2006-10-23, 04:18
Första gången jag såg den så somnade jag. Tror man inte får vara trött alls när man ser den. Andra gången var den rätt bra faktiskt men jag är tveksam på om jag vill rekommendera den eftersom den kan uppfattas som seg om man inte verkligen är på rätt humör.

Den var usel både första och andra gången jag såg den. Eländes elände!

Björn Olsson
2006-10-23, 06:43
Frihetens pris. Den va bra.

ShinBet
2006-10-23, 10:37
Den var usel både första och andra gången jag såg den. Eländes elände!

Krille och AcRimmer är idioter. Sin City var lysande. Mycket göttig och precis vad jag ville ha efter att ha läst serierna.

*0*
2006-10-24, 20:27
Some Like It Hot
http://www.bschool.nus.edu.sg/staff/bizcjh/movie_files/image131.jpg
Marilyn Monroe, Tony Curtis och Jack Lemmon, en underbart rolig film, antagligen en av dom första amerikanska filmer där män klär ut sig till kvinnor.

Kilppet ur filmen har använts i trailers och även i olika reklamer.
Ett kort favoritklipp ur filmen (ca 5 min):
Some Like it Hot (http://www.doctormacro-m1.com/FilmClips/Curtis,%20Tony%20(Some%20Like%20it%20Hot)_01.wmv)

Marcus Karlsson
2006-10-24, 22:12
Var och såg

http://www.sfstation.com/images/articles/37/2237a.jpg

en mångbottnad historia om de marinkårssoldater som reste stjärnbaneret över berget Suribachi på Iwo Jima, scenen för en av de hårdaste striderna i Stilla havet under andra världskriget.

Får :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: av fem möjliga.

Relay
2006-10-24, 22:15
Var och såg

http://www.sfstation.com/images/articles/37/2237a.jpg

en mångbottnad historia om de marinkårssoldater som reste stjärnbaneret över berget Suribachi på Iwo Jima, scenen för en av de hårdaste striderna i Stilla havet under andra världskriget.

Har den redan kommit på bio?????

Marcus Karlsson
2006-10-24, 22:41
Har den redan kommit på bio?????
Officiellt inte, men jag lyckades få en fribiljett till smygpremiären.

Relay
2006-10-24, 23:35
Officiellt inte, men jag lyckades få en fribiljett till smygpremiären.
Fy dig blev orolig i onödan och tramsade runt i sf.se sidan för att se om den visades där jag bor.

Cineasten
2006-10-24, 23:38
Lyckost. :(

usa
2006-10-24, 23:38
Var och såg

Låter lovande.
Director: Clint Eastwood.

Marcus Karlsson
2006-10-25, 09:56
Fy dig blev orolig i onödan och tramsade runt i sf.se sidan för att se om den visades där jag bor.

Såg nu att den har premiär den 3 november d.v.s. nästa fredag.

*0*
2006-10-25, 20:09
Beowulf and Grendel
http://www.ioncinema.com/beta/images/upload/211poster.jpg
Tänkte att aah, äventyr med historia, kul! Men redan i förtexterna blev jag besviken. Stellan Skarsgård som spelar en viktig roll i filmen hade stavats fel: Stellan Skarsgärd:razz: Jag skrattade lite och tänkte, nåja, filmen är säkert bra... näääääääääj, näääj, näääj! Var 5e minut grymtar karlarna, vrålar, sen grymtas det lite mer och ibland kunde jag inte förstå vad som sades pga allt grymtande och vrålande. Om man nu gillar historiska filmer, så lär den kanske gillas.
http://www.imdb.com/title/tt0402057/
trailer och annat:
http://www.beowulf-movie.com/

Fagin
2006-10-25, 20:55
Marcus Karlsson: http://imdb.com/title/tt0498380/

Letters from Iwo Jima är en rulle även utav Clintan. Jag rekommenderar att man kolar in den om man gillade FoF.

Zero: Vem är den skäggige ungen i början? Jag fattade det aldrig.

*0*
2006-10-25, 21:00
Zero: Vem är den skäggige ungen i början? Jag fattade det aldrig.
Det är Grendel, den som grymtar och vrålar mest i filmen.

Marcus Karlsson
2006-10-25, 21:29
Marcus Karlsson: http://imdb.com/title/tt0498380/

Letters from Iwo Jima är en rulle även utav Clintan. Jag rekommenderar att man kolar in den om man gillade FoF.

Tackar för tipset Fagin, vet du om den haft premiär i Sverige?

Fagin
2006-10-25, 21:53
Nej den kommer ju ut 2007.

Marcus Karlsson
2006-10-25, 22:30
A skit det stod ju i länken :blush:

Relay
2006-10-26, 09:47
Senaste filmen jag såg var Kitanos
Zat?ichi
En film om en vandringsman som får uppehälle genom spel och massage. Men det är en fasad som döljer en grymt skicklig svärdsman. Han kommer till en by som plågas av ett rövarband och bestämmer sig för att hjälpa dom plågade.

Riktigt frän slasherfilm där till och med blodet är en del av det vackra visuella helheten. Nånting jag aldrig sett förut.

Jag rekomenderar den till alla.

http://www.bibi.org/box/2004/outubro/Zatoichi.jpg

http://www.austinchronicle.com/binary/filmlist.zatoichi.jpg

http://www.officecom.qc.ca/Media-film/Images/zatoichi.jpg

http://www.cinematrix.hu/fajlok/galeriak/filmek/zatoichi/zatoichi_10.jpg

*0*
2006-10-26, 12:46
Ong Bak 2 - The Protector
http://movies.mainetoday.com/photos/55481/55481_aa_m.jpg
trailer: http://www.apple.com/trailers/weinstein/theprotector/trailer1r/

Väldigt vacker film, vackra bilder.
Om kärleken till elefanterna och hur hänsynslösa typer slaktar djuren för pengar.
http://www.filmthreat.com/UploadImages/protectorferr02story.jpg
Slutstriderna i filmen sägs ha tagits om många gånger för att få dom mest perfekta bilderna, slagen etc.
http://www.paloaltoonline.com/photos/theprotector.jpg
Rekommenderas!

*0*
2006-10-28, 18:40
Lite fånigt kanske men ibland får jag lust att se animerade filmer ryck:razz:
Sleeping Beauty
http://disney.go.com/vault/archives/movies/sleeping/b26a3b.jpg
trailer:
http://www.imdb.com/title/tt0053285/trailers

Sådär lite smågullig nööördfilm;)

Cineasten
2006-10-28, 23:18
Tittade just på Susanne Biers Bröder med Ulrich Thomsen, Nikolaj Lie Kaas och Connie Nielsen. Sevärd men inte så bra som jag hade förväntat mig.

http://www.discshop.se/shop/img/omslag/front_large/6/45886.jpg
När Michael beger sig på ett FN-uppdrag till det krigshärjade Afghanistan ändras balansen mellan bröderna för alltid.

Michael anmäls saknad och förmodad omkommen. Sarah söker tröst hos Jannik, som oväntat tar ansvar för både sig själv och familjen. När Michael återvänder från sin traumatiska fångenskap i Afghanistan är allt förändrat.

*0*
2006-10-29, 13:44
Cabaret
Innan WW2
Början av filmen: http://www.youtube.com/watch?v=h0QZ7c1stzM&mode=related&search=
Pengar, he he.. http://www.youtube.com/watch?v=XCbKOiiFDh4
http://www.filmposters.it/imgposter/piccole/cabaret.jpg
Mein herr.. http://www.youtube.com/watch?v=Y0j443725cU
Filmen utspelar sig i Berlin i början av 30-talet, precis innan kriget, den handlar om fattigdom och glädje och viljan att överleva.

http://www.nostalgiacentral.com/images_movie/cabaret_01.jpg
..Undertiden som nazistpartiet reser sig allt starkare runtom. Väldigt stark och bra film, trots att den är musikal, lyckas den få med både det mörka och ljusa. Två damer (roligt klipp).. http://www.youtube.com/watch?v=D9nI4oGy-4g

EDIT: Nu hamna klippen lite i och om varandra.

Björn Olsson
2006-10-29, 21:46

Hmmm, just nu visar dom den på ORT, dubbad till ryska.

Totenkopf
2006-10-30, 22:21
The Omen (2006). Skräp förstås om man jämför med originalet, men det var det bästa de hade på ICA till uthyrning till en stackars sjukling. Sedan blev det Moreno och tystnaden. Två filmer på samma dag - hände för ungefär 2 år sedan. Jag är ingen cineast.

Cineasten
2006-10-31, 01:01
Jag var och såg När mörkret faller ikväll. Jag skrev en simpel recension alldeles nyss.

Anders ”Noll tolerans” Nilssons senaste film behandlar ett ämne som är ständigt aktuellt – våldet i samhället. Han gör det genom att växelvis berätta tre historier som vi alla känner till allt för väl, antingen genom personliga erfarenheter eller genom massmedias rapportering.

I Leyla får vi följa en ung flicka som drabbas av det hedersrelaterade våldet. Hon lever inte upp till sin familjs krav som dygdig flicka utan väljer att gå sin egen väg och leva ”svenskt”. Familjen skäms och måste som vi alla redan vet upprätthålla sin heder med hjälp av brutal förnedring och våld. Det är otäckt och verklighetsnära och det är inte svårt att leva sig in i den unga kvinnans rädsla för det ofrånkomliga ödet. Hon är dömd att dö och vet att det inte finns någon utväg.

I Carina (superbt gestaltad av Lia Boysen) följer vi en journalist som utåt sett lever det perfekta livet. Hon har ett gott hem, två små barn och en man(Peter Engman) som hon även är kollega med. Självklart är det bara en fasad. I själva verket är hennes make ett riktigt svin av värsta sort. Han plågar sin fru, förnedrar henne, kommer med nedlåtande tillmälen i tid och otid, förringar hennes intellekt och duglighet som människa. Allt i sann kvinnomisshandlarstil. Att han är sjukligt svartsjuk behöver jag kanske inte ens påpeka?

Aram låter oss ta del av krögaren Arams (Reuben Sallmander) liv. I samband med en Halloween-fest hamnar dörrvakterna i bråk med några tungt kriminellt belastade gäster. Gästerna kastas ut men en av dem återvänder och skjuter ned vakterna inför ögonen på Aram, hans syskon och gästerna. Det är början på en mardrömslik situation där ingenting är självklart. Om man som i Arams fall har sett gärningsmannen, bör man visa civilkurage och vittna med risk för repressalier eller bör man i första hand tänka på sig själv och sin familj?

Anders Nilsson försöker inte glida undan genom att göra det enkelt för sig. Han berättar träffsäkert och realistiskt hur livet kan te sig för de stackare som någon gång blivit offer för det besinningslösa våldet. Man känner verkligen för offren och inser vilken svår knipa de sitter i. Vad är viktigast, att göra ”rätt” eller se till sitt eget bästa? Hur mycket mod kan samhället kräva av den enskilde medborgaren när rättsapparaten har så knappa resurser till sitt förfogande? Vem vågar rakryggat och med fast blick ställa sig och peka ut en gärningsman om man vet att just den handlingen kanske leder till ett liv med ständiga hot och trackasserier eller att man själv eller ens nära och kära löper risk att bli mördade?

Jag tycker det är en stark film som tar upp ett lika intressant som aktuellt och viktigt ämne. För en gångs skull satt jag faktiskt som klistrad från första scenen till det något krystade slutet. Jag hade förväntat mig ett helt annat faktiskt.

För övrigt starka skådespelarinsatser av Lia Boysen, Peter Engman, Per Graffman, Reuben Sallmander, Oldoz Javidi, Bahar Pars, Anja Lundqvist mfl.

johnny_x
2006-10-31, 11:18
Frostbiten. En smått underhållande svensk (Norrbottnisk) vampyrfilm.

*0*
2006-11-01, 05:32
Spiderman
http://www.amazingcomics.it/spiderman/spiderman_movie_1.jpg
:eyebrow:

Tuesday
2006-11-01, 06:06
Babel. Kort sagt ett mästerverk. Tre dygn sedan jag såg filmen och jag kommer hela tiden på mig själv med att sitta och tänka på den.

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0449467/th-w4.jpg

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0449467/th-w1.jpg

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0449467/th-B-C045-16.jpg

http://i.imdb.com/Photos/Ss/0449467/th-w.jpg

johnny_x
2006-11-01, 14:00
The 8th plague
Rätt kass zombieslasher som bara räddas av ett fåtal halvimponerande (blodiga) scener.

Cineasten
2006-11-01, 18:15
Jag funderar på att gå på bio ikväll. Kanske borde jag se Babel? Några tjejer på jobbet såg den i förrgår och de tyckte mycket om den.

*0*
2006-11-01, 18:24
The League of Extraordinary Gentlemen
http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/1/14/200px-The_league_of_Extraordinary_Gentlemen_movie.jpg
Trailer: http://www.imdb.com/title/tt0311429/trailers
Härlig äventyrsfilm med Sean Connery. Gillar man äventyr, rekommenderas denna.;) Många snygga bilder.

Cineasten
2006-11-01, 23:56
Kom nyss hem från Woody Allens senaste film - Scoop. En riktigt underhållande historia med ?bersköna Scarlet Johansen, Hugh Jackman, Woody Allen mfl.

Den vill jag verkligen rekommendera. :D

Tuesday
2006-11-02, 02:48
Jag funderar på att gå på bio ikväll. Kanske borde jag se Babel? Några tjejer på jobbet såg den i förrgår och de tyckte mycket om den.

Det är en film du absolut inte får missa! Fantastiskt foto (måste ses på bio alltså), fantastiskt sammanflätade berättelser från tre världsdelar, dito dialog osv. Låt dig inte skrämmas av rollistans Brad Pitt och Cate Blanchett, de har absolut ingen stjärnglans i filmen. Den slår lätt Magnolia, Short Cuts och Crash i samma genre.

Totenkopf
2006-11-02, 04:22
http://imagecache2.allposters.com/images/pic/AQUA/24-268~Spinal-Tap-Posters.jpg
den här såg jag idag. Den är underbar.

http://www.stardestroyer.net/Mike/Movies/SpinalTap.jpg

Bubben
2006-11-02, 15:17
X

johnny_x
2006-11-02, 16:42
Bubben
:eek: :confused: :dance:

Cineasten
2006-11-02, 23:46
Kom just hem från bio. Jag såg Daniel Fridells Säg att du älskar mig. En obehaglig historia om en ung tjej som blir våldtagen av några skolkamrater. Eftersom hon går under smeknamnet slampan är det inte lönt att göra en anmälan anser hon. Hennes bäste vän försöker dock övertyga henne att ta ett snack med polisen och under tiden börjar rykten gå om att hon är en sk gangbanghora.

Det tragiska med det här biobesöket var publikens reaktioner. Många av snorisarna som såg filmen skrattade och då slog det mig att vissa kanske inte tar så allvarligt på såna här saker. Är man "slampigt" klädd och "slampig" till sättet så kan man i princip inte bli våldtagen. Man förtjänar t.o.m att bli illa behandlad av sin omgivning. Det är iaf intrycket jag har fått när jag hört vissa ungdomars åsikter.

Hur fan har det blivit såhär? :eh: :confused:

Maltemer
2006-11-02, 23:59
Har sett Rome, en fantastisk serie. Gillade hur dom historiska karaktären gestaltades i serien. Ser redan fram emot säsong nummer två.
Helt klart en serie som jag kan tänka mig att visa i undervisningssyfte.

/M

*0*
2006-11-03, 00:30
The illusionist
http://www.canmag.com/images/front/movies20063/illusionistposter-small.jpg
Edward Norton
Rekommenderar denna fina, vackra film till alla. Högsta poäng på poängskalan.

trailer: http://www.apple.com/trailers/independent/theillusionist/trailer/

Marcus Karlsson
2006-11-04, 21:30
Såg X-Men IIIi går och 9th Legion/9.kompaniet idag. X-Men gick lite på tomgång och man hade vräkt på med häftiga specialeffekter. 9th Legion var något så ovanligt som en rysk krigsfilm om Afghanistankriget (det var i alla fall den första jag sett BO kanske känner till fler). En blodig historia om en grupp sovjetiska soldater under krigets sista månader.

Cineasten
2006-11-06, 19:15
Nu får jag säkert skäll men det får jag stå ut med isåfall. Jag har just tittat på de senaste Wallander-filmerna, Blodsband och Jokern och jag gillade dem skarpt. Från en halvstark start (Innan frosten) fortsatte det med den ena svaga filmen efter den andra för att stabiliseras igen med Mastermind. Sen gick det nedåt igen. Några riktigt intetsägande filmer senare är det så dags för Blodsband och Jokern och jag tycker faktiskt att de är riktigt bra. Inga Oscarsvinnare förstås men de håller faktiskt från första till sista scenen. Kul att se Jakob Eklund i rollen som stenhård sut som mer än gärna använder sig av okonventionella metoder för att nå sitt mål (Guvald Larsson, någon?).

Efter det har jag sett första avsnittet av Svts dramaserie God morgon alla barn. Den handlar om den lilla bonnhålan Kroka där skolans elever just förbereder sig inför det stundande Luciatåget. När en av eleverna föreslår att istället för att rösta fram årets Lucia ska de rösta bort de flickor som inte ska vara Lucia, börjar problemen Inte nog med det. Skolan väntar dessutom besök från skolöverstyrelsen och alla lärarna och inte minst rektorn blir som yra höns över uppståndelsen.

Första avsnittet gav klart mersmak och jag ska absolut se resten av serien senare ikväll efter att jag har spelat in andra avsnittet av Svts dramaserie En uppstoppad hund som börjar om ungefär 45 minuter. :D

http://www.discshop.se/shop/img/omslag/front_large/6/56786.jpg
Det är alltid skoj att återse duktiga skådisar som Cecilia Frode, Lotta Tejle, Reine Brynolfsson, Magnus Krepper, Allan Svensson, Claes Ljungmark mfl.

johnny_x
2006-11-07, 09:10
The decsent (Instängd) Hade mycket högre förväntningar eftersom bekanta, som tidigare sett filmen, slutat se den då de tyckte den var för äcklig. Med andra ord var förväntningarna ganska höga. Tyvärr så blev jag lite besviken, men båda början och slutet var helt ok. Kanske ska tilläggas att tjejen, som normalt tål mer äckligheter på film än vad jag gör, ville sluta se ungefär halvvägs in i den. Det kan alltså bara vara mig det är fel på...
http://www.moviezine.se/filmbilder/022/descent.jpg

AceRimmer
2006-11-08, 06:18
De första två säsongerna av Sopranos. Riktigt bra. Men alla maffiaskildringar blir tama efter att man sett Goodfellas. :(

Det kan alltså bara vara mig det är fel på...

Jo, den slutsatsen har vi andra också kommit till. ;)

johnny_x
2006-11-08, 08:59
Jo, den slutsatsen har vi andra också kommit till. ;)
men haha, fniss osv.
I övrigt håller jag med. Sopranos är bra och Godfellas är min favvo maffiafilm.

Cineasten
2006-11-14, 01:23
Jag såg två filmer på bio ikväll, Wallander - Hemligheten och Clintans senaste Flags of our fathers.

Den första var väl ungefär som jag hade förväntat mig efter att ha sett de två senaste tillskotten i Wallander-serien. Pedofilhistorien känns lite uttjatad men jag tyckte om filmen ändå. Knappast något mästerverk men den funkade.

Flags of our fathers är som sagt de första av Clintans senaste tillskott på regissörsfronten. Han jobbade med två filmer om samma ämne samtidigt. Den här är sedd ur jänkarnas synvinkel och handlar om soldaterna som blev ofrivilliga hjältar iom publiceringen av den berömda bilden där de reser den amerikanska flaggan på toppen av berget Suribachi på Iwo Jima.

De överlevande soldaterna återkallas till yankee doodleland och framställs som hjältar mot sin vilja och tvingas mer eller mindre åka landet runt i ett löjligt jippo för att ragga pengar till den dyrbara krigsmaskinen.

Den var välgjord, mycket lågmäld och väldigt långsam. Clintan låter oss växelvis följa de brutala striderna på ön och det löjliga jippot. Jag hade förväntat mig en annan sorts film men jag tycker den var bra. Den som räknar med att få se en nyinspelning av Saving Private Ryan lär bli besviken även om stridsscenerna är nog så våldsamma på sina ställen.

Det är uppenbart att syftet med filmen inte var att visa blod och tarmar (det har vi ju redan sett så det räcker och blir över) utan snarare hur meninngslöst kriget är och hur frustrerade soldaterna var över att skickas runt som någon sorts clowner när de i själva verket kände skuld över att ha överlevt när så många av deras vänner fått sätta livet till.

Det är intressant att se att den forne hårdingen kan skapa en känslosam film utan sliskig sentimentalitet eller överanvändning av stråkmusik som enbart är där för att det ska rinna till i tårkanalen.

Klart sevärd.

Den andra filmen som har premiär nästa år heter för övrigt Letters from Iwo Jima och är sedd ur japanernas synvinkel. Trailer kan ses här (http://www.worstpreviews.com/review.php?id=528)

Cineasten
2006-11-19, 01:56
Tittade just på Casino på tv1. Ruskigt välgjord och medryckande film av Martin Scorsese.

Cineasten
2006-11-19, 05:19
Har just glott på Keillers Park som bygger på en verklig händelse. 1997 mördades en algerisk man i Keillers Park av två satanister (en av dem var Jon Nödtveidt från Black Metal-bandet Dissection. Han tog f.ö livet av sig i somras). Orsaken till mordet var att han var homosexuell.

Marcus Karlsson
2006-11-19, 13:57
Såg filmatiseringen av "Brandvägg" i går, ganska ok.

Björn Olsson
2006-11-19, 17:16
Jag håller på och tankar hem en massa filmer som jag tänker försöka se i veckan. (Syriana, Chicken Little, Rent, Brokeback Mountain, Walk the line, Capote och Stockholm Boogie). Senaste Wallander tankade jag ned natten till idag.Har sett fyra av dessa den senaste tiden:

Syriana: Ja, sett och sett - jag stängde av efter 10 minuter. Jag vägrar att plåga mig med att se filmer där allt skall göras till action, även sådant som inte är det. Redan i inledningen finns en scen där de sitter och äter frukost (tror jag det var) och pratar om något, men scenen är klippt som en action-scen - svisch, svosch, fram och tillbaka med kameran, så att man blir alldeles yr i mössan och får huvudvärk av att försöka hänga med. En film för ynglingar med andra ord. Den lämnades tillbaka osedd. Sorry.

Brokeback mountain: Myyycket behagligare tempo. Första halvtimmen är som en vacker naturfilm om fårfösande friluftsbögar som rider omkring och njuter av Wyomings undersköna natur under kontemplerande tystnad, då och då avbrutet av lite manligt vänslande i sovsäckarna. Resten av filmen artar sig till en mycket vacker, gripande och sorglig historia om olycklig och omöjlig kärlek. Toppbetyg för en mycket sevärd rulle, som förtjänar sina utmärkelser.

Walk the line: Har redan skrivit vad jag tyckte om denna i ett tidigare inlägg. Kalasfilm!

Capote: Sådär. Intressant, men inte särskilt gripande. Jag hade lite svårt att relatera till den här knepiga och lite obehagliga personen. Det blir väl ca 3 i betyg.

shrugged
2006-11-20, 01:28
Borat! High five!

http://www.boratmovie.com/images/keyart_large.jpg

Roligaste jävla filmen på mycket, mycket länge. :lol:

Relay
2006-11-21, 01:07
Evil dead 2
en mer påkostad version men annars i stort samma film som ettan.

Sedan tittar jag just nu på Takeshis Kitanos Brother.
Och den verkar vara mycket lovande
http://www.mediacircus.net/brother__2.jpg
Takeshi Kitanos Brother

*0*
2006-11-21, 01:41
Har sett Jean Claude van damme... Mmmmh;) Rekomenderas till... nåja ...mmmmmh...
Kickboxer
http://cover6.cduniverse.com/MuzeVideoArt/41/209741.jpg
Träffsäker, om man säger så.:ecool:

krille
2006-11-21, 02:04
Såg precis Silent Hill. Bra film!

Ska se The village om en stund.

*0*
2006-11-21, 18:42
Bloodsport (kumite)
http://images.rottentomatoes.com/images/movie/coverv/47/198447_thumb.jpg
trailer: http://movietrailers.imeem.com/video/F1rDm6_b/bloodsport_trailer/

Helt imponerad av tekniken i filmen;) Är väl inne i en period av fighting filmer. Även denna träffsäker.

Maltemer
2006-11-21, 21:40
Kickboxer var ganska häftig då den kom, minns att jag såg filmen efter en mycket ja hemskt blött tur(turer) på Dragörbåten. Jag och en kamrat hade precis fyllt 18 år eller något sådant minns ej riktigt och skulle röja på krogen och tog och turade med Dragörfärjan.

Minns bara att jag lyckades komma över ett exemplar av filmen under natten och åkte hem till föräldrarhemmet framåt morgon rent dragen, dom förberede en stor fest eller något sådant, min syrras konfirmation så jag drog ner teven till salongen och satte mig där med VHS:en och en stor farfarsgrogg , vad jag nu skulle med en sådan i mitt tillstånd, kändes väl bara så trevligt att vara vuxen och där med myndig att handskas med barskåpet helt öppet eller något sådant och en gigantisk påse svinsvållar som jag hade tillskansat mig på båten.

Hela "havet stormade" men fan vad jag tyckte att kampscenerna var coola med krossat glas med lim på nävarna. Konfirmationen framåt dagen blev en mardröm. Jag ville bara ja att det skulle ta slut var rent groggy i Kyrkan. Finns det något värre än att vara groggy i kyrkan?

/M

*0*
2006-11-21, 22:44
Hela "havet stormade" men fan vad jag tyckte att kampscenerna var coola med krossat glas med lim på nävarna. Konfirmationen framåt dagen blev en mardröm. Jag ville bara ja att det skulle ta slut var rent groggy i Kyrkan. Finns det något värre än att vara groggy i kyrkan?

/M

Kan bara säga att om jag var kille, skulle jag definitivt vilja vara en kickboxer och slå andra snubbar på käften i matcher
- Kick ya as!

krille
2006-11-21, 23:01
Öpp öpp. Låt inte ditt kön hindra dig. Gå och lär dig lite kickboxning du och rucka lite på våra könsstereotypa roller.

Maltemer
2006-11-22, 16:52
Kan bara säga att om jag var kille, skulle jag definitivt vilja vara en kickboxer och slå andra snubbar på käften i matcher
- Kick ya as!

Jag tyckte att kämpen som slogs mot Van Damme i filmen var det mest ruggiga man sett i sådana här filmer, han gav verkligen intrycket att vara rå, hård och oövervinerlig.
http://martial-arts-network.com/gifs/qissi.jpg

Såg en ganska hygglig film i förrgår det var September 8 Tapes.... fiction fast gjord som en dokumentär. Helt klart värd sitt hyrpris. Har du inte sätt den kan du offra 90 minuter.

/M

Cineasten
2006-11-23, 02:26
Tittade just på svenska tv-serien Soldater i månsken med Göran Ragnerstam och Gösta Ekman samt klassikern Fame. :D

DIREWOLF_75
2006-11-23, 12:19
- Kick ya as!
?
Tramsa inte då, iväg och leta upp närmsta kickboxarklubb nu!
;)

*0*
2006-11-24, 13:06
?
Tramsa inte då, iväg och leta upp närmsta kickboxarklubb nu!
;)
:razz:
Har sett Cyborg
http://images.printswanted.com/MOV/jpgs/270165.jpg
Något överdriven, men sevärd. Bra bilder, dåliga repliker men scenografin gillades starkt. Van Damme spelar hjälten som ska rädda en robot (the cyborg) som har ett botemedel, som kan rädda världen från ett dödligt virus. Detta virus, får man inte veta mycket om, bara att det är typ dödligt... njaha. Actionscenerna var annars kul :razz:

trailer: http://www.imdb.com/title/tt0097138/trailers

Cineasten
2006-11-26, 01:35
Jag var på bio och såg Casino Royale ikväll. Den tyckte jag bra om. Daniel Craig passar ypperligt i rollen som stenhård agent. Det är inga krusiduller med honom. Han känns som en modern och yngre version av Sean Connery - cool, stenhård och dödligt farlig. Han övertar rollen med bravur och jag har inga som helst problem att se honom som den nye Bond.

Det som förvånade mig med filmen hade dock ingenting med Bond själv att göra. Ett kännetecken för Bondfilmerna utöver alla häftiga tekniska prylar är alla dessa otroligt snygga Bondbrudar. De var som bortblåsta i den här filmen. Visst är tjejen som Bond lägrar rätt snygg men hon slår inte Ursula Andress, Honor Blackman, Catherine Schell, Maud Adams, Britt Ekland, Izabella Scorupco, Jane Seymour, Barbara Bach, Mary Stavin, Fiona Fullerton, Talisa Soto, Maryam d? Abo, Carey Lowell, Teri Hatcher, Halle Berry, Famke Janssen mfl..

Mads Mikkelsen gjorde sig bra som skurken Le Chiffre vilket inte förvånade mig ett dugg. Han är en riktigt kompetent skådis.

Kort och gott, gå och se Casino Royale. Du lär knappast bli besviken.

*0*
2006-11-29, 00:22
SAW 3
http://www.watchmojo.com/blogs/images/SAW_3.jpg

Usel, nja, mer behövs väl kanske inte sägas, den hade många klipp från dom förra filmerna som gjorde hela filmen tröttsam. Som vanligt handlade det om ett spel för sin överlevnad där frågan om rättvisa ställdes. Förhoppningsvis är detta den sista som görs, för efter denna kan det nog bara bli sämre.
Vill man se dom bra SAW filmerna, ska man se ettan och tvåan.
trailer: http://www.imdb.com/title/tt0489270/trailers

Cineasten
2006-11-29, 21:28
Kom just hem från årets fyrtionde biobesök och årets sämsta film - Them. En värdelös skitfilm som var helt meningslös. Det är troligtvis mer givande att sitta och glo på malen köttfärs i 90 minuter än att glo på den här sörjan. Slösa inte tid eller pengar på den! :(

Björn Olsson
2006-11-29, 21:31
Monsieur Ibrahim och koranens blommor. Trevlig, bra, mysig, sevärd, fyra av fem. Hemskt vad Omar Sharif har blivit fet, dock.

http://www.brafilm.com/se/movie_images/h_107995.jpg

usa
2006-11-29, 23:55
Before Romeo & Juliet, there was..
Tristan & Isolde

*0*
2006-11-30, 01:31
Kom just hem från årets fyrtionde biobesök och årets sämsta film - Them. En värdelös skitfilm som var helt meningslös. Det är troligtvis mer givande att sitta och glo på malen köttfärs i 90 minuter än att glo på den här sörjan. Slösa inte tid eller pengar på den! :(
;)

Jag har sett en dansfilm, Breakin'
http://www.brakmart.net/photo/34440-58899.jpg

Glad dansfilm, hemska kläder, det mesta var i svart och rött. Musiken var däremot bra.
Kraftwerk - Breakin remix
http://youtube.com/watch?v=whCShbvsIdo
99?
http://youtube.com/watch?v=WHKl6ZSk4GQ

krille
2006-11-30, 01:40
Kom just hem från årets fyrtionde biobesök och årets sämsta film - Them. En värdelös skitfilm som var helt meningslös. Det är troligtvis mer givande att sitta och glo på malen köttfärs i 90 minuter än att glo på den här sörjan. Slösa inte tid eller pengar på den! :(Ok. Jag var lite sugen att se den först eftersom namnet på filmen lät bra. Sen läste jag att den handlade om några som flyttade in i ett hus och där händer det hemska saker... Tja, det var väl ungefär det minst originella jag någonsin hört så jag såg följdaktigen den inte, din kortrecension befäster min uppfattning om att jag inte tänker se den. :confused:

Cineasten
2006-11-30, 02:25
Gör inte det. Det är slöseri med tid och pengar. Jag slösade visserligen bara bort en fribiljett men tiden det tar att ta sig in till stan, se filmen och åka hem igen är inte värt det. Det enda positiva med filmen var Olivia Bonamy
http://img428.imageshack.us/img428/3828/pict00258fb.jpg
http://delirium.lejournal.free.fr/Olivia_Bonamy1.jpg
http://www.geocities.com/oliviabonamy/Olivia_Bonamy_1.jpg
http://img5.allocine.fr/acmedia/medias/nmedia/18/61/29/59/18645908.jpg

Cineasten
2006-11-30, 22:27
Jag var och såg Borat ikväll. Jag visste inte riktigt vad jag hade att förvänta mig. Jag har inte kollat på Ali G eller någonting som Sasha Cohen har gjort men alla har sagt att Borat är hysteriskt rolig så jag tyckte den kunde vara värd ett biobesök.

Den var verkligen värd ett biobesök. Som jag skrattade. Jag trodde tamigf-n att jag skulle skratta mig harmynt. Det var länge sen jag hade så hysteriskt roligt på bio. Den där killen kan inte vara frisk någonstans.

http://ffmedia.ign.com/filmforce/image/article/711/711738/borat-20060607053153666-000.jpg

Relay
2006-11-30, 22:44
Va fan säger du den som är gjord i Rumänien och allting. :cry: :cry: :cry:

Cineasten
2006-11-30, 22:54
Svär inte. Det klär dig illa. Jag struntar fullkomligt i var den är inspelad. Den var kass hur som helst.

*0*
2006-12-04, 09:37
Jag har sett King Of New York
http://products.priceclash.co.uk/images/nodrop/180/B0001FGBUW/dvds/king-of-new-york-special-edition.jpg

Christopher Walken spelar en slags knarklord, som efter ett fängelsestraff, vill göra upp med sitt förflutna och ge tillbaka av det han tidigare stulit.
Hans mål är att rädda ett sjukhus för fattiga, hans metoder till målet blir minst sagt brutala.
Rekommenderas! Trailer: http://www.imdb.com/title/tt0099939/trailers

*0*
2006-12-05, 02:23
Just sett en slags trilogi filmgrej, dålig som tusan.
Ginger Snaps I, II, III
http://images.amazon.com/images/P/B0000A1HSS.01.LZZZZZZZ.jpg
Handlar om två tossiga systrar som älskar varandra över allt annat. Ettan var väl okej, dom andra två delarna kan man vara utan. Om man nu inte vill veta fortsättningen.
Börjar med att flera hundar i deras område hittas lemlästade och slitna i stycken.

Alltså, i princip handlar det om varulvar;)

trailer:
1. Ginger Snaps http://www.imdb.com/title/tt0210070/trailers
2. Unleashed http://www.imdb.com/title/tt0353489/trailers
3. Ginger Snaps Back: The Beginning http://www.imdb.com/title/tt0365265/trailers

Marcus Karlsson
2006-12-06, 21:49
Såg Sky Captain and the World of Tomorrow, en mellankrigsäventyrsfilm där Sky Captain (Jude Law) med hjälp av bl.a. journalisten Polly Perkins (Gwyneth Paltrow) bekämpar den galne dr. Totenkopf (Laurence Olivier).

Cineasten
2006-12-07, 01:31
Tittade just på tv-serien Kvalster som Svt visade förra året. Riktigt bra om två omaka fruntimmer som startar en svart städfirma tillsammans.

*0*
2006-12-07, 11:44
Wild Things I, II, III
Ettan med Neve Cambell och Matt Dillon var bäst, tvåan okej, trean, kan man se, men hade flera brister. Ungefär som det brukar vara när det blir uppföljare. Ändå kul att se, just för att man inte vet hur det slutar.
I varje film finns suveräna överraskningsmoment, då man sitter som klistrad och funderar över vem som kommer att vinna, vem som kommer att dö, vilka och/eller vem som blir grundlurade. Så i princip rekommenderar jag alla 3 ;)
http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/1/11/200px-Wildthings.jpg
http://www.imdb.com/title/tt0120890/trailers

http://images.rottentomatoes.com/images/movie/coverv/93/222493_thumb.jpg
http://movies2.nytimes.com/gst/movies/trailer.html?v_id=302362
http://www.brafilm.com/no/movie_images/h_306303.jpghttp://movies2.nytimes.com/gst/movies/trailer.html?v_id=321400

Cineasten
2006-12-07, 22:13
Tittade just på nyinspelningen av apornas planet (Tim Burtons version). Den sög hårt. Det enda intressanta var filmens sista scen
när piloten landade på vad han trodde var jorden och möttes av ett enormt polisuppbåd, beståendes av uniformerade apor

Björn Olsson
2006-12-09, 00:30
Grizzly Man.

Jösses. Plågsamt pinsam film om puckad idiot som till slut (äntligen) slutar sina dagar som björnlunch.

Betyg: -593.

Såg att den vunnit något pris för "bästa regi". Que?

Relay
2006-12-09, 00:36
Grizzly Man.

Jösses. Plågsamt pinsam film om puckad idiot som till slut (äntligen) slutar sina dagar som björnlunch.

Betyg: -593.

Såg att den vunnit något pris för "bästa regi". Que?
Jag tror nu inte Björn Olsson kan särskilt mycket om film eller upskattar bra film när dom tillslut dyker upp. Inte heller kan ha tyda nåt budskap i filmer som tvingar betraktaren att tänka till själv.
Kan rekomendera Björn denna länken
http://www.debatthuset.com/forums/showpost.php?p=203399&postcount=6

Cineasten
2006-12-09, 17:04
Jag tror nu inte Björn Olsson kan särskilt mycket om film eller upskattar bra film när dom tillslut dyker upp.

Jag tror du har fel. Hans smak skiljer sig förmodligen från din. Det är allt.

Ska vi återgå till ämnet istället för att kasta skit på varandras filmsmak?

*0*
2006-12-09, 18:38
Har sett en väldigt bra film Flight 93, handlar om det fjärde kapade planet under 9/11 attackerna. Då plan efter plan blev kapat och... (ja alla vet ju vad som hände). Filmen är väldigt stark och personlig, man får följa kaparnas förberedelser, samt passagerarnas privata liv. Se deras sista samtal till sina familjer och älskade. (här är det gråtvarning) Ja, jag börja ju böla som bara den. Mycket verklighetstrogen, ungefär som en dokumentär i själva planet, så väldigt nära personerna, att det nästan blev outhärdligt. Flera gånger reste jag mig upp och ropade - Men för helvete!.... Fan... nej...oooh... (o.s.v)

http://images.amazon.com/images/P/B000EYJHDS.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Spoliertag! Hahaha jag klarade av att göra spoiler!:razz:

United Airlines Flight 93 was a regular flight from Newark International Airport (now known as Newark Liberty International Airport (http://en.wikipedia.org/wiki/Newark_Liberty_International_Airport)) in Newark, New Jersey (http://en.wikipedia.org/wiki/Newark%2C_New_Jersey), to San Francisco International Airport (http://en.wikipedia.org/wiki/San_Francisco_International_Airport), then continuing on to Narita International Airport (http://en.wikipedia.org/wiki/Narita_International_Airport) in Tokyo, Japan, on a different aircraft. On September 11 (http://en.wikipedia.org/wiki/September_11), 2001 (http://en.wikipedia.org/wiki/2001), the United Airlines (http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines) Boeing 757-222 (http://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_757), registered N591UA (http://registry.faa.gov/aircraftinquiry/NNumSQL.asp?NNumbertxt=591UA&cmndfind.x=0&cmndfind.y=0), was one of four planes hijacked (http://en.wikipedia.org/wiki/Aircraft_hijacking) as part of the September 11, 2001, terrorist attacks (http://en.wikipedia.org/wiki/September_11%2C_2001_attacks). It was the only one of the four planes that did not reach its intended target, instead crashing in an empty field just outside Shanksville, Pennsylvania (http://en.wikipedia.org/wiki/Shanksville%2C_Pennsylvania), about 150 miles (240 km) northwest of Washington, D.C. (http://en.wikipedia.org/wiki/Washington%2C_D.C.) The 9/11 Commission (http://en.wikipedia.org/wiki/9/11_Commission) (through testimony, tapes of passengers' phone calls, and the flight data recorders recovered from the crash) determined that crew and passengers, alerted through phone calls to loved ones, had attempted to subdue the hijackers. The Commission concluded that the hijackers crashed the plane to keep the crew and passengers from gaining control. The Commission's official report states that co-pilot LeRoy Homer (http://en.wikipedia.org/wiki/LeRoy_Homer), flight attendants CeeCee Lyles (http://sep11.wikipedia.org/wiki/CeeCee_Lyles) and Sandra Bradshaw (http://sep11.wikipedia.org/wiki/Sandra_Bradshaw) and passengers Todd Beamer (http://en.wikipedia.org/wiki/Todd_Beamer), Mark Bingham (http://en.wikipedia.org/wiki/Mark_Bingham), Tom Burnett (http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Burnett), Andrew Garcia (http://en.wikipedia.org/wiki/Andrew_Garcia), Jeremy Glick (http://en.wikipedia.org/wiki/Jeremy_Glick_%28September_11_attack_victim%29), and Richard Guadagno (http://en.wikipedia.org/wiki/Richard_Guadagno), among others, fought back against the hijackers.
http://en.wikipedia.org/wiki/United_Airlines_Flight_93

Filmen får högsta poäng och rekommenderas såklart.
Trailer: http://www.apple.com/trailers/universal/united93/

Björn Olsson
2006-12-09, 22:38
Inte heller kan ha tyda nåt budskap i filmer som tvingar betraktaren att tänka till själv.Jodå Relay, jag lyckades nog tyda budskapen: Björnar är farliga och knark får en att tappa omdömet.

Vad tyckte du om scenen där han lyriskt kände på björnhonans färska bajs och med gråten i halsen tackade henne för att hon skänkt honom en björnunge? :rolleyes:

Hoppas han smakade gott, iallafall.

Marcus Karlsson
2006-12-10, 13:56
Har sett "The Girl Next Door" dokumentär om porr-skådisen Stacy Valentine en smått absurd historia men porrens värld är ju minst sagt absurd. Sedan lite svensk-skånsk-dansk historia i "Snapphanar" där det minst sagt grymma skånska kriget 1675-1679 behandlas. Dock lämnar den mycket i övrigt att önska vad det gäller historisk korrekthet, så bör t.ex. de svenska soldaterna den blå-gula enhetsuniformen ca 20 år innan den infördes.

Björn Olsson
2006-12-11, 15:19
Såg Almodóvars senaste, Att återvända.

Överlåter åt HP och Relay att tala om vad jag skall tycka om den.

Cineasten
2006-12-11, 23:17
Michael Crichtons Coma från 1978 med Michael Douglas i en av huvudrollerna. Det är en thriller om ett sjukhus där det pågår märkliga oegentligheter.

Douglas karaktärs flickvän (även hon läkare) ser ett underligt samband mellan ett flertal dödsfall bland unga till synes friska patienter. Det visar sig att sjukhusledningen sysslar med direkt oetisk verksamhet i syfte att tjäna grova pengar.

Då det begav sig tyckte jag att den var sevärd och läskig men idag känns den ganska tam. Det kan bero flera saker. En av anledningarna till att jag inte tycker att den är särskilt spännande eller läskig längre är för att sjukhusmiljön blivit avdramatiserad iom mitt yrkesval.

Som barn tyckte jag att sjukhus var läskiga. Stora opersonliga utrymmen i sterila miljöer som var som gjorda för rysare och skräckisar.

http://images.amazon.com/images/P/0790743671.01.LZZZZZZZ.gif

*0*
2006-12-12, 00:25
Last Days av Kurt Cobains liv, sångaren i gruppen Nirvana som begick självmord. Mycket märklig film, som jag ännu inte kan avgöra om den var dålig eller bra, suverän eller hemsk, knepig eller svår eller... Dom sista dagarna av hans liv är tunga, man förstår att han lider och har hamnat i en djup depression. Man förväntar sig att filmen ska innehålla mer musik, mer prat, men den är tyst, mumlande, avståndstagande, ungefär som när någon skjuter en ifrån sig och sakta försvinner bort. Nåja, jag rekommenderar den för nyfikna.
http://movie.yesky.com/movie/cover/133/2633_000001191a.jpg
Att läsa, där finns även hans avskedsbrev: http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Cobain
Trailer: http://www.lastdaysmovie.com/

Och naturligtvis en låt. (=
http://www.lastdaysmovie.com/site.html

*0*
2006-12-14, 18:35
Haute Tension, amerikansk rysare som börjar ungefär som väntat, men på ett annat sätt helt annorlunda. Ljuden i filmen är mycket bra gjorda, man hör vind, regn, knarrande steg, prassel, andetag, det gör att filmen blir mer verklig och man kan nästan känna personerna i rummet.

2 studerande tjejer åker till den enes föräldrar för att plugga, det är även där något går fel och mördandet börjar. Vill även Varna för känsliga, filmen är otäck.
http://media.mth.net/cinecinemas_fr2/images/ds_les_salles/haute_tension/affiche.jpg

Jag blev glatt överraskad av slutet, för det var inte alls som väntat, dom sista 20 min blev minst sagt spännande och jag kunde inte slita mig. Därför rekommenderas den till alla som gillar rysare. (=
Trailer: http://www.hightensionmovie.com/

Cineasten
2006-12-16, 22:52
Tittade just på Scorseses senaste - The departed.
Colin Sullivan är en gangster, som infiltrerar Bostons poliskår och Billy Costigan en polis, som gör samma sak - fast i den undre världen. När deras respektive täckmantlar riskerar att avslöjas, visar det sig dessutom att de är varandra på spåren.

Klart sevärd fast den når faktiskt inte upp till samma klass som Scorseses tidigare rullar. Matt Damon och Leo De Caprio imponerar i rollerna som de tvenne snutarna.

Cineasten
2006-12-17, 00:39
Tittade just på Blazing Saddles/Det våras för sheriffen på tv1. Charmig klassisk komedi. :D

Marcus Karlsson
2006-12-17, 11:43
Tittade just på Blazing Saddles/Det våras för sheriffen på tv1. Charmig klassisk komedi. :D

Jo den är rätt så rolig, såg delar av den men har sett hela för många år sedan.

Cineasten
2006-12-17, 15:19
Tittade just på ett par avsnitt av Mordkommissionen. :D

Cineasten
2006-12-21, 02:25
Jag var och såg Brian De Palmas The black dahlia efter James Ellroys roman.

Den unga, vackra Elizabeth Short kom till Hollywood förutbestämd att bli en stjärna. Men innan karriären tagit fart mördades hon brutalt och mördaren blev aldrig funnen. Poliserna Bucky Bleichert och Lee Blanchard utreder mordet och upptäcker snart en härva av korruption och konspiration inom polisen. Efter James Ellroys roman, som i sin tur bygger på ett verkligt olöst mordfall.
http://thecia.com.au/reviews/b/images/black-dahlia-poster-1.jpg

En välgjord och ruggigt snygg film med flera duktiga skådisar som levde upp till förväntningarna.

Cineasten
2006-12-22, 01:40
Tittade just på Sökarna 2 - Återkomsten.

Jocke vill förändra sitt liv och börja plugga efter fängelsestraffet, men istället fritas han från fängelset. Hans bror har skulder till en kriminell jugoslav, Zoran, och Jocke dras in i våldets och kriminaliteten onda spiral igen. Samtidigt träffar han sin gamla kärlek Johanna, som vill ge honom en andra chans, om han lämnar sitt gamla liv. Efter en bankvalvskupp grävs pengarna ner i Albyskogen, men är spårlöst borta morgonen efter...

Under flera år försökte man göra en uppföljare till succ?n Sökarna men projektet stötte oavbrutet på patrull. Finansieringsproblem, uselt manus, problem att hitta "rätt" regissör osv. Manus skrevs om och refuserades, skrevs om på nytt och refuserades. Enligt vissa rykten var den första versionen av filmen så usel att den var i princip osebar.

Riktigt så usel är inte den här versionen men det är inte långt ifrån. Säga vad man vill om Sökarna men den var åtminstone underhållande i all sin enkelhet. Dialogen var skrattretande, skådespeleriet hamnade någonstans mellan högst mediokert och uruselt (med undantag av kompetente Jonas Karlsson i rollen som Gurra) och personregin var riktigt pinsam. Miljöerna kändes allt som oftast orealistiska och som tagna ur någon amerikansk film, inte svenskt 90-tal och personporträtten var fyllda med de sämsta av klicheer. Ändå hade filmen starka sidor.

Den oerhört usla dialogen var rolig och replikerna har citerats åtskilliga gånger av ungdomar (inklusive jag själv) och handlingen var medryckande. Klippningen var snygg, filmen höll förhållandevis högt tempo och den skildrade ett Sverige som ingen vågat visa förut.

Sökarna 2 är en ganska sömnig uppföljare med slitna och oengagerade skådisar. Liam Norberg, Ray Jones och Mats Helin ser inte ut att ha haft särskilt kul när de spelade in filmen. Reine Brynolfssons långhåriga fängelsepräst får visserligen godkänt men han är med alldeles för lite för att kunna lyfta filmen. Johanna Sällströms sjuksköterska fyller knappast någon funktion överhuvudtaget och i stort är det ingen av de medverkande som gör något som helst bestående intryck.

Nu ljuger jag. Det finns förstås en person som åtminstone försöker göra något av sitt rollporträtt. Och det är ingen mindre än Thorsten Flinck i rollen som maffiajuggen Zoran - storebror till den elake Tony som var skurken i föregångaren.

Vad ska man säga om Flinck egentligen? Han måste uppenbarligen varit stead under filminspelningen. Jag har nog aldrig sett honom spela över som han gör här. I Sökarna kunde han föra riktiga konversationer och föra sig något sånär normalt. Här verkar han ha tappat greppet helt och hållet och jag betvivlar starkt att det har någonting med karaktären Zoran att göra...

Filmens logiska luckor är många och omfattande men jag ska inte gå in på dem här och nu.

Sammanfattning: En tam och tämligen intetsägande uppföljare till den hårdaste svenska "ungdomsfilm" som gjorts i Sverige. Betydligt bättre än det förra spektaklet Blodsbröder (även den med Liam, Ray Jones, Reine Brynolfsson mfl) som släpptes förra året men ändå inte en film man måste ha sett. Jag blev rätt besviken faktiskt. :neutral:

http://www.discshop.se/shop/img/omslag/front_large/2/58512.jpg

krille
2006-12-22, 02:21
"Sökarna" Är ju sjukt ball. Alla rykten om att den bekostades av rånpengar höjer ju bara filmen. :razz: Hur som helst får jag ta och se både Blodsbröder och sökarna 2 om du verkligen inte sågar dom totalt? Jag gillar inte svenska filmer i regel trots att det faktiskt finns många lysande undantag, förutom deckare, då avskyr jag alla.

Cineasten
2006-12-22, 16:13
Jag gillar inte svenska filmer i regel trots att det faktiskt finns många lysande undantag, förutom deckare, då avskyr jag alla.

Det har gått troll i att säga att alla svenska filmer är dåliga och särskilt kriminalfilmerna. Det har gjorts åtskilliga sevärda kriminalfilmer och tv-serier. Det gäller bara att hitta guldkornen. Jag har ju redan nämnt ett gäng tidigare och jag tycker inte det är nödvändigt att göra det igen.

Om man per automatik väljer bort en tv-serie eller film bara för att den är svensk beter man sig rätt korkat tycker jag.

homo-pelle
2006-12-22, 18:33
Haute Tension, amerikansk rysare som börjar ungefär som väntat, men på ett annat sätt helt annorlunda. Ljuden i filmen är mycket bra gjorda, man hör vind, regn, knarrande steg, prassel, andetag, det gör att filmen blir mer verklig och man kan nästan känna personerna i rummet.

2 studerande tjejer åker till den enes föräldrar för att plugga, det är även där något går fel och mördandet börjar. Vill även Varna för känsliga, filmen är otäck.
http://media.mth.net/cinecinemas_fr2/images/ds_les_salles/haute_tension/affiche.jpg

Jag blev glatt överraskad av slutet, för det var inte alls som väntat, dom sista 20 min blev minst sagt spännande och jag kunde inte slita mig. Därför rekommenderas den till alla som gillar rysare. (=
Trailer: http://www.hightensionmovie.com/

Haute Tension är iofs en väldigt fransk film. Noterade du inte att folk talade franska eller såg du en dubbad version???

homo-pelle
2006-12-22, 18:42
Själv såg jag Babel. Alejandro Gonz?lez I??rritus uppföljare till 21 grams med Brad Pitt och Cate Blanchett i huvudrollerna som ett amerikanskt par på semester i Marocco. Vi får även följa tre historier ur mexikansk/amerikanskt, maroccanskt och japanskt perspektiv som har kopplingar till paret och det som drabbar dem. Överlag ett mycket bra drama om hur dumma beslut och slump kan påverka livet för många människor. Lite mycket ångest kanske..

Maltemer
2006-12-23, 07:07
Såg Nacho Libre skrattade så att jag höll på att dö.

Tillägg: När jag kommer hem till fäderneslandet igen skall jag se denna kalkon:

Plague

Under tio års tid har alla världens barn legat i koma efter en hemsk farsot. Men nu har de vaknat för att utföra ett gemensamt uppdrag – att utrota mänsklighetens alla vuxna. De zombie-liknande barnen dödar ursinningslöst alla över 20 år och skonar inte någon – inte ens sina föräldrar. När de få överlevande vuxna flyr för sina liv, frågar de sig – vem, eller snarare vad, ligger bakom denna farsot?

/M

Cineasten
2006-12-24, 20:25
Forrest Gump idag. :D

Björn Olsson
2006-12-25, 14:21
http://justinsomnia.org/images/everything-is-illuminated-movie-poster.jpg

Everything is illuminated. Tramsig film nästan i Borat-stil som försöker kombinera etno-humor om efterblivna ukrainare med allvarlig förintelse-historia. I båda fallen har de rört ihop så mycket goja att filmen istället är full av ofrivillig humor. Resultatet blir att man bara kan skratta åt eländet. Huvudpersonen är helt utan personlighet, de som skall föreställa rasistiska ukrainare beter sig rätt så oukrainskt, och både rekvisitan och handlingen är fulla av knasigheter - här bara några exempel:

De kör runt i något som skall föreställa en sovjetiskt bil, men som är av tjeckisk modell. Det tåg huvudpersonen anländer med måste ha varit tyskt eller nå't - det ser iallafall inte det minsta ukrainskt ut. När huvudpersonen anländer till Odessa blir han hämtad på tågstationen i Lviv, som ligger minst 50 mil därifrån (que?). De sandstränder i Odessa som farfarn pratar om existerar inte (stränderna där är steniga). Det mesta av det som antagligen skall föreställa ukrainsk-judisk musik i soundtracket är rysk. Det påstås att farfarn startade sin resebyrå på 50-talet, vilket isåfall innebar att han var Sovjetunionens enda innehavare av privat resebyrå på den tiden(!). Det påstås att huvudpersonens far utvandrade till USA en vecka innan byn han bodde i jämnades med marken av nazisterna (jaha, så det var bara att ta bussen ner till Odessa och sätta sig på första bästa Amerikabåt, eller vad?).

Betyg: 2. (Den var lite halvrolig på ett par ställen, vilket gör att den med knapp marginal undgår bottenbetyget 1).

Eftersom enda behållningen med filmen var musiken, och eftersom hälften av den var låtar av Leningrad (ej att förväxla med finska tramsgruppen "Leningrad Cowboys"), så är ett bättre alternativ att strunta i filmen och istället botanisera på Leningrads sajt, där man hittar allt de gjort gratis nedladdningsbart. De tre låter som förekommer i filmen finns här:

http://leningradspb.ru/mp3/Mat_bez_electrichestva_1999/05_dikiy_muzhchina.mp3
http://leningradspb.ru/mp3/Mat_bez_electrichestva_1999/03_zvezda_rock_n_rola.mp3
http://leningradspb.ru/mp3/Mat_bez_electrichestva_1999/07_malenkiy_malchik.mp3

Resten av samma album:
http://www.leningradspb.ru/music/mate.html

Björn Olsson
2006-12-26, 01:30
En mycket bra finsk film med titeln Fruset land. Nattsvart finsk depressionsmörker när det är som allra bäst. Lite som Crash, fast på finska, och väldigt mycket bättre.

Några av ingredienserna i denna föga upplyftande, men mycket välregisserade, välspelade och gripande, histora: Alkoholism (såklart), knark, död, ångest, socialtjänst, hämnd, våldtäkt, barnisshandel, fängelse, fylla, dammsugsförsäljare, arbetslöshet, bilolycka, ramla på rälsen och bli överkörd av tåget, ensamhet, självmord, ett oerhört trist motell, samt två begravningar.

Kort sagt: en kalasfilm! :razz:

Betyg: 5.

http://www.imdb.com/title/tt0388318/

http://data1.blog.de/blog/k/kalpeakatsastaja/img/Paha-maa.jpg

Björn Olsson
2006-12-26, 21:52
Under ytan med Persbrandt m.fl. Rätt så okej. Såg på omslaget att någon recenscent gett den en 5:a, och det är väl ungefär som vanligt med svenska filmer då, dvs att man får dra av ett par extrastjärnor som den fått bara för att den är svensk.

Betyg: 3.

Det negativa var att det var lite väl mycket fånigt psykologiserande om barndomsminnen, en del effektsökeri här och där, några krystade detaljer i historien, samt att vissa avsnitt var lite väl mycket som en undervisningsfilm i Knark är bajs-kampanjen. På plus-sidan att den var rätt spännande och utmärkta skådespelarinsatser från de två huvudpersonerna (de övriga var lite sådär).

http://www.moviemix.nu/coverpic/underytan.jpg

Cineasten
2006-12-28, 20:20
Jag var på bio och såg The Prestige igår.
Rupert och Alfred är två trollkarlar som går från vänskap till rivalitet. När Rupert framför det slutgiltiga trollerinumret blir Alfred besatt av tanken att avslöja hur tricket genomförs. Men ju mer ingående han undersöker tricket, desto mer förefaller det som om det inte alls är ett trick ...
http://movies.themoviebox.net/newimages2/prestige/main.jpg

Underhållande och välgjord om än något för lång film med duktiga skådisar som Christian Bale, Michael Caine, Hugh Jackman, Andy Serkis och Scarlet Johansson. Även David Bowie dök upp i en biroll.

Björn Olsson
2006-12-28, 20:40
Fyra veckor i Juni. Tyckte den var rätt så okej, med lite gulligt lyckligt slut, och allt. Och så var ju Tuva med (:blush:).

Den kan få en 3:a.

http://www.sonetfilm.se/img/zimg/sv-se/fyra-veckor_affisch_lowres.jpg

*0*
2006-12-30, 22:33
Haute Tension är iofs en väldigt fransk film. Noterade du inte att folk talade franska eller såg du en dubbad version???
Isåfall var den dubbade versionen väldigt bra gjord;) Visst är det en fransk regissör, men tänkte att den var amerikansk precis som en del av den franske regissören Luc Bessons filmer.

F.ö rekommenderar jag 2 riktigt snuskiga skräckfilmer. (=
Feast
http://www.horrorchannel.com/img/story/feastpost3-big.jpg
Människoätande monster försöker äta upp några som gömt sig på en bensinstation. Handling: ja, inte så mycket mer att förtälja.
trailer: http://www.feast-movie.com/
Rest Stop
http://evildread.com/news/data/upimages/reststop.jpg
Jävligt otäck, ocensurerad. Det är från samma producenter som gjorde serien X-files. Intressant, filmen har 3 alternativa slut. Om den kommer på video i Sverige, är den säkert klippt och blir bara ännu en korkad film. trailer: http://www.youtube.com/watch?v=mNSd-YRCj2o

Cineasten
2006-12-30, 22:55
Zero: Vanliga spelfilmer klipps knappt längre i Sverige. Censuren är betydligt hårdare i länder som Tyskland och USA. Däremot saxas det friskt i hårda (i betydelsen våldsamma, sadistiska) porrfilmer.

Cineasten
2006-12-31, 00:55
Tittade just på den sjätte och sista filmen i framgångssagan om den stryktålige boxaren i Philadelphia - Rocky Balboa. Sevärd men når förstås inte upp till originalet.

Björn Olsson
2007-01-01, 03:22
Bram Stoker's Dracula. Dålig film. Bra Winona (:blush:).

Maltemer
2007-01-01, 11:32
King of New York M M M
En god gangsterfilm med lite lustiga dueller och pangpang med en hygglig uppsättning skådespelare, men oj vad 90-talet känns som gamalt.

Rocky VI M
Ett försök till att gå tillbaka till rötterna. Blev förvånnad att han valde att göra den i nutid, alltså med en 60 år gamal Rocky istället för att låta handlingen utspela sig något eller ett par år efter Rocky V alltså under första halvan av 90-talet. Trovärdigheten blev därför inte speciellt stor. Behållningen i filmen är inte boxningen utan dramat, en kärlekshistoria utan kärlek.

Five Fingers M
Skräck för pianospelande terrorister alla andra kan välja någon annan film.

/M

Marcus Karlsson
2007-01-01, 17:22
Det har blivit en del film i jul och nyår. I fredags såg jag Så som i himmelen och årets sista film blev Dr. Strangelove.

Så som i himmelen utsplar sig i en norrländsk by där den världsberömde dirgenten drar sig till baka efter han kollapsat på scen. Han blir snart engagerad i kyrkokören med påföljande intriger. Ett plus för det lite oväntade slutet.

Dr. Strangelove är filmen där Peter Sellers spelar tre roller och där en galen amerikansk flygvapengeneral är på väg att kasta världen in i kärnvapenkrig.

Relay
2007-01-01, 18:13
Och så pratas det visst lite Rumänska i filmen ;)
http://adorocinema.cidadeinternet.com.br/filmes/dracula/dracula02.jpg

Cineasten
2007-01-02, 00:51
Tittade på Wedding crashers och Bram Stokers Dracula igår (nyårsafton) och nyss tittade jag på det sista avsnittet av kriminalserien Mordkommissionen. En på det stora hela mycket välgjord och intressant serie med duktiga skådisar i både huvud och biroller.

El_Cid
2007-01-02, 05:24
Ivanhoe: Kostymfilm som samlade en stor del av den dåtida brittiska skådespelareliten (1984). En av James Masons allra sista filmer (som Isaac av York). Jag gillar denna film, tröttnar aldrig på den, och visst är Olivia Hussey otroligt söt som den altruistiska judinnan Rebecka. Anthony Andrews (från en förlorad värld bla) är bra som Wilfred av Ivanhoe.

homo-pelle
2007-01-02, 18:39
Jag såg också Rocky Balboa härom dan. Tyckte att den var rätt bra, även om det var just dramat som var behållningen.

Cineasten
2007-01-03, 17:44
Ivanhoe: Kostymfilm som samlade en stor del av den dåtida brittiska skådespelareliten (1984). En av James Masons allra sista filmer (som Isaac av York). Jag gillar denna film, tröttnar aldrig på den, och visst är Olivia Hussey otroligt söt som den altruistiska judinnan Rebecka. Anthony Andrews (från en förlorad värld bla) är bra som Wilfred av Ivanhoe.
Snygg så inihelvete skulle jag vilja säga. Redan i Romeo & Julia kunde man ana att hon skulle bli en riktig godbit (usch vad löjligt det uttrycket låter)
http://www.movieactors.com/freezeframes-77/RomeoAndJuliet17.jpeg
http://content.answers.com/main/content/wp/en/thumb/b/bc/220px-Olivia_Hussey.jpg
http://cinema-magazine.com/new_starlog/star_pic/oliviahussey.jpg
http://members.tripod.com/~CARIART/Olivia_Hussey.jpg
I sanning en väldigt grann tös... :D

Athony Andrews är okej i huvudrollen men bleknar jämte ovan nämnda skönhet och "ondingarna" Sam Neill, John Rhys Davies och Stuart Wilson i rollerna som de normandiska riddarna.

Jag läste förresten att gamle Bond-skådisen Roger Moore har spelat Ivanhoe en gång i tiden..:mrgreen::horse::eswordfig
http://www.whirligig-tv.co.uk/tv/children/ivanhoe/ivanhoe_col.jpg

AceRimmer
2007-01-03, 17:58
Jarhead, riktigt hyfsad faktiskt.

Blade Runner, lika jävla skum som jag minns den. Ingen höjdare.

*0*
2007-01-04, 00:35
Originally Posted by Björn Olsson

*Host host* dålig Winona, bra Gary Oldman;)

Jag har sett en annan sorts Dracula film vad namn:
Dracula III: Legacy av skräckmästaren Wes Craven, som även gjort Scream trilogin, Elm street och en massa andra skräckrullar.
Rutger Hauer spelar Dracula, så dåligt att jag höll på att skratta ihjäl mig. Typ pluffsmannen med huggtänder, lite vitt puder och så kan man nästan se hur han anstränger sig för att kunna stirra så elakt som möjligt. Övriga skådespelare var helt okej, framförallt var det kul att se Roy Scheider (från filmen 2010 och många andra filmer) spela blind biskop.
Visst, en blind kan inte se, men hur vet han då var den andre står:rolleyes: ???
Nåja, jag skrattade. Bortsett från detta var filmen bra och underhållande.
http://www.uncut.dk/UNCUT/billeder/dracula3legacy.jpg
trailer: http://www.imdb.com/title/tt0303929/trailers

Maltemer
2007-01-04, 17:18
Jag har en del förhavande ikväll men när jag kommer hem skall jag förhoppningsvis se en ny kalkonrulle.

http://www.close-upfilm.com/pictures/feed.jpg
Feed

Verkar lovande, en psykopat som matar knubbiga kvinnor till döds.

/M

Ernst Jünger
2007-01-04, 18:43
Brokeback Mountain. Fina bilder. En gripande historia. Men jag blir inte såld. Var skeptisk redan från början, bögcowboys.... men tänkte att jag skulle se iaf en av de mest hyllade filmerna 2006.

För ett par år sedan såg jag omkring 300 filmer per år. I fjol såg jag inte ens 20 stycken.

Turner
2007-01-05, 00:51
Framom främsta linjen (2004)

Om ett finlandssvenskt regemente i fortsättningskriget, kretsande runt veteranens Harry Järv egna upplevelser.

Lite tunn och ojämn, med rätt skrala insatser från det rikssvenska hållet (bl a en föga aristokratisk Rakel Molin som slottsfru), men en ovanlig (i positiv mening) filmupplevelse.

http://www.framomframstalinjen.fi/

Grottis
2007-01-05, 02:04
Federico Fellinis Roma -- en hyllning till och rundmålning av barndomsstaden.

El_Cid
2007-01-06, 18:23
Snygg så inihelvete skulle jag vilja säga. Redan i Romeo & Julia kunde man ana att hon skulle bli en riktig godbit (usch vad löjligt det uttrycket låter)

Ja hon är vacker. Hon var riktigt i ropet under en kort tid i slutet av 70-talet och börja av 80-talet, bland annat som Maria i Jesus från Nasareth.

Athony Andrews är okej i huvudrollen men bleknar jämte ovan nämnda skönhet och "ondingarna" Sam Neill, John Rhys Davies och Stuart Wilson i rollerna som de normandiska riddarna.

John-Rhys Davies gestaltar verkligen riddaren Reignald Front de Beauf väldigt bra. Sam Neill är också bra som Brian Gilbert.En annan biroll som jag tycker är mycket bra spelad är den ondskefulle stormästaren/inkvisatorn. Bara hans blick får blodet att frysa.

En annan klassiker jag såg under helgen var den första av Conan-filmerna. Egentligen inte min typ av film, men den är rätt underhållande att se på. James Earl Jones gör en bra insats som profeten Thulsa Doom. Max Von Sydow har en biroll i filmen.

Cineasten
2007-01-06, 18:35
Max Von Sydow har en biroll i filmen.
Ja han spelar kungen som ger Conan och hans vänner uppdraget att hämta tillbaka dottern som blivit medlem i Thulsa Dooms knäppa ormsekt. Jag gillar slutet där Conan hugger huvudet av Thulsa i en riktigt blodig scen.

Skön stämning hela filmen igenom. Dessutom gör ju Basil Poledouris soundtrack sitt till för att göra filmen ännu mer njutbar. Han dog för övrigt i november förra året. :(

Nordlund
2007-01-06, 20:42
Vad var så dåligt med Them Cinne?

EDIT: fel forum :lol: så går det när man kör flera samtidigt...

RollingThunder
2007-01-06, 22:12
Dr Strangelove.
Peter Sellers var rent magnifik. Särskilt som den försynte brittiske officeren som försöker lura av den galne flottiljchefen koderna att återkalla bombplanen. Eller som den gamle nazistiske vetenskapsmannen: "Mein f?hrer, I can walk!"
En annan favorit är George C Scott. Jag har banne mig aldrig sett en film där han har varit dålig. Eller ens sett en dålig film han har varit med i för den delen...

*0*
2007-01-07, 18:21
Chakushin Ari - The Call
http://www.jkdramas.com/movies/05/onemissedcall/poster02.jpg
Del 1 och del 2
Otäckaste japanska film jag sett, den gav inte bara rysningar utan var olustigt ryslig. Den slår the Grudge, the ring mfl japanska skräckfilmer som blivit populära. Därför rekommenderar jag den japanska versionen.

Kort: en märklig melodi börjar spelas när telefonen ringer. Den som svarar hör sin egen död. Och eftersom varje mobil har en telefonbok, letar den som ringer upp, nya nummer att ringa. Det skumma med filmen är att man tror sig veta vem eller vad det är. Men varje gång man tror sig veta, så är det något annat som leder en vidare. Jag hoppade till varje gång den där melodin började spelas i filmen.
Jag ger den högst poäng på skalan, för det är en måste se film. (=

Nordlund
2007-01-07, 22:44
Brokeback Mountain. Fina bilder. En gripande historia. Men jag blir inte såld. Var skeptisk redan från början, bögcowboys.... men tänkte att jag skulle se iaf en av de mest hyllade filmerna 2006.

Den är hyllad för att den handlar om bögar, vad kan bli mer politiskt korrekt, utom möjligtvis svarta, muslimska eller judiska bögar, men i det här fallet så väljer man att koppla ihop bögerier med vitingar istället.

Maltemer
2007-01-08, 00:16
The Ringer M M M
En toklustig komedi om en snubbe som med hjälp av sin driftige farbror försöker att vinna CP-olympiaden för att vinna pengar fast han inte är CP-skadad. Underbar med hjärtat på rätt ställe.

Feed M M
En präktig gysar kalkon med mycket ister.

Straight into Darkness M M M
Helt okey, mörk krigsfilm där nazisterna får sin skatt och partisanerna någon slags moraliskseger.

/M

Cineasten
2007-01-08, 02:51
Den är hyllad för att den handlar om bögar, vad kan bli mer politiskt korrekt, utom möjligtvis svarta, muslimska eller judiska bögar, men i det här fallet så väljer man att koppla ihop bögerier med vitingar istället.
Nu är du larvig. Jag kan erkänna att jag hade mina förurfattade meningar om den här filmen "löjligt med bögcowboys som sätter på varandra ute i vildmarken. Typiskt politiskt korrekt jävla trams" blablabla...

Men jag hade fel. Det var faktiskt en riktigt j-a bra film. Lysande skådespelarinsatser och regi och den kändes varken pk eller tramsig på något sätt. Du gör dig själv en otjänst om du väljer bort filmen enbart för att den handlar om två kofösarfikusar.

homo-pelle
2007-01-08, 04:16
Vissa tycks tom efter att ha sett Brokeback Mountain fortfarande tro att det är nån sorts kärleksmelodram om två bögcowboys. Faktum är ju att det inte alls är nån speciellt trevlig historia där deras fruar och familjer blir rätt rejält lidande pga deras val. Man skulle tom kunna tolka den som att vara en rätt konservativ och moralistisk film. Det är mest ett drama och inte alls nån pro-bögfilm.

homo-pelle
2007-01-08, 04:23
*Host host* dålig Winona, bra Gary Oldman;)

Jag har sett en annan sorts Dracula film vad namn:
Dracula III: Legacy av skräckmästaren Wes Craven, som även gjort Scream trilogin, Elm street och en massa andra skräckrullar.
Rutger Hauer spelar Dracula, så dåligt att jag höll på att skratta ihjäl mig. Typ pluffsmannen med huggtänder, lite vitt puder och så kan man nästan se hur han anstränger sig för att kunna stirra så elakt som möjligt. Övriga skådespelare var helt okej, framförallt var det kul att se Roy Scheider (från filmen 2010 och många andra filmer) spela blind biskop.
Visst, en blind kan inte se, men hur vet han då var den andre står:rolleyes: ???
Nåja, jag skrattade. Bortsett från detta var filmen bra och underhållande.

Notera att det bara står Wes Craven Presents på omslaget. Craven har varken skrivit, producerat eller regisserat filmen ifråga.

*0*
2007-01-08, 15:53
Notera att det bara står Wes Craven Presents på omslaget. Craven har varken skrivit, producerat eller regisserat filmen ifråga.

Tja, Wes Craven får mig alltid att vilja se filmen iaf. (=
F.ö har jag sett To kill a mockingbird (1962) av Alfred Hitchcock.
http://images.amazon.com/images/P/B0009X7664.01.LZZZZZZZ.jpg
Tyvärr somnade jag efter ungefär halva filmen, men eftersom jag ville se slutet, såg jag om, men somnade iaf efter ca 20 min. Säkert mycket bra, men den kunde inte hålla mig vaken, snarare gäspvarning! Ska försöka se slutet och tvinga mig att hålla mig vaken denna gång.:razz:
Filmen rekommenderas ändå. Trailer: http://www.imdb.com/title/tt0056592/trailers

homo-pelle
2007-01-08, 18:19
Tja, Wes Craven får mig alltid att vilja se filmen iaf. (=
F.ö har jag sett To kill a mockingbird (1962) av Alfred Hitchcock.

Tyvärr somnade jag efter ungefär halva filmen, men eftersom jag ville se slutet, såg jag om, men somnade iaf efter ca 20 min. Säkert mycket bra, men den kunde inte hålla mig vaken, snarare gäspvarning! Ska försöka se slutet och tvinga mig att hålla mig vaken denna gång.:razz:
Filmen rekommenderas ändå. Trailer: http://www.imdb.com/title/tt0056592/trailers

Var du ironisk nu eller? Hitchcock har verkligen ingenting att göra med To Kill a Mockingbird. Robert Mulligan var däremot nominerad för en oscar för filmen.

Vad det gäller Dracula så var nog just tanken att folk skulle se den när de skriver "Wes Craven Presents" på omslaget, men såvitt jag har förstått så har han ingenting alls med filmen att göra. Det har kommit en hel hög "Wes Craven Presents" filmer de sista åren. Men eftersom du skrev att han hade gjort den så var det på plats med en rättning.

Maltemer
2007-01-08, 21:40
Cinderella Man M M M M M
Brukar vara ganska snål med mina betyg men filmen är ett lysande och gripande drama med verklighetsbakgrund och med helt underbara boxningscener. En film som tål att ses mer än en gång.

/M

Tjabo
2007-01-08, 22:09
Cinderella Man M M M M M
Brukar vara ganska snål med mina betyg men filmen är ett lysande och gripande drama med verklighetsbakgrund och med helt underbara boxningscener. En film som tål att ses mer än en gång.

/M

se hellre Diggstown (http://imdb.com/title/tt0104107/)

*0*
2007-01-10, 06:50
Har sett 2001 maniacs
http://creature-corner.com/nextraimages/2001maniacspromo.jpgtrailer: http://www.imdb.com/title/tt0264323/trailers
Skräckkomedi med Robert Englund som gjorde rollen Freddy Krueger. Lustig film. Han spelar en byhålas borgmästare. Skrattade flera gånger, den var ju mycket bättre än dom där Scary movie filmerna.;)
Några ungdomar kommer till staden och blir välkomnade med musik och sång, men naturligtvis döljer det sig mer bakom sången och dansen.

*0*
2007-01-10, 11:05
Nu på förmiddagen såg jag Monster House, rolig animerad film om några ungar under halloween, som upptäcker att grannhuset över gatan lever och äter upp deras leksaker. I huset bor en gammal gubbe som vrålar en massa elaka saker. Till slut får ungarna nog när en av dom förlorar sin basketboll, som blir uppäten av gräsmattan:lol: Kan nästan kalla den för en tecknad skräckfilm, för vilda ungar. site: http://www.sonypictures.ca/english/movies/monster_house/index.asp
http://ec3.images-amazon.com/images/P/B00005JP0M.01._AA280_SCLZZZZZZZ_V65938421_.jpg

*0*
2007-01-12, 23:41
Running Scared
http://www.runningscaredthemovie.com/
http://www.moviepublicity.com/image_assets/running_scared_poster.jpg
Spännande, stressig, otäck, helt suveränt bra. Framförallt gillade jag scenerna när huvudrollen letar rätt på pistolkulorna som kommer från det vapen, som tidigare använts. Han letar även efter vapnet, som av olika anledningar hamnar på olika ställen. Medans detta pågår, blir situationen allt mer invecklad och pressande. Allt pga grannpojken som försökte försvara sin mor från att bli misshandlad. Mycket bra och rekommenderas.

El_Cid
2007-01-13, 14:46
Mandomsprovet med bla Dustin Hoffman och Anne Bancroft. En klassiker och en bra film. Dustin Hoffmans skådespeleri i vissa scener påminner lite om hans agerande i Rainman 20 år senare.

homo-pelle
2007-01-13, 19:26
The Queen Mycket bra satir om drottning Elisabeth och hennes kamp med Tony Blair i samband med att prinsessan Diana omkom. Helen Mirren borde få en oscar för hennes rolltolkning av drottningen.

Apocalypto Mel Gibsons omtalade Maya-drama var riktigt bra. Brutalt och realistiskt.

Texas Chainsaw Massacre: The beginning Konceptet håller än och denna var faktiskt riktigt kul. Bättre än första remaken.

Saw 3 Men här har vi ett koncept som inte alls håller. Visst var det överjävligt brutalt och snyggt, men jag orkade inte bry mig. Hela konceptet är så konstruerat och långsökt att man helt enkelt inte bryr sig om karaktärerna eller hur det ska gå.

Flags of our fathers Clint Easwoods andra världskrigsdrama var snyggt, men inte så otroligt engagerande.

Children of Men Dystopisk framtidsvision om ett England 2027 där människan har förlorat förmågan att reproducera sig och där världen befinner sig i kaos. Med bla Clive Owen och Michael Caine. Rätt bra och stundtals makalöst snyggt filmat.

usa
2007-01-13, 21:34
Allt pga grannpojken som försökte försvara sin mor från att bli misshandlad. Mycket bra och rekommenderas.

Håller med, bästa actionfilmen på länge.
Grannpojken har verkligen en speciell utstrålning.

usa
2007-01-13, 21:47
Children of Men Dystopisk framtidsvision om ett England 2027 där människan har förlorat förmågan att reproducera sig och där världen befinner sig i kaos. Med bla Clive Owen och Michael Caine. Rätt bra och stundtals makalöst snyggt filmat.

Väldigt bra, påminner om vissa framtidsfilmer som gjordes på 70-talet.

Cineasten
2007-01-17, 21:04
Igår såg jag Beck - Gamen. Tittade på 14:e avsnittet av danska kriminalserien Örnen tidigare idag och nyss såg jag Smurfs and the magic flute som jag inte sett sen jag var liten glutt. Funderar på att se ytterligare någon rulle.

Marcus Karlsson
2007-01-20, 19:17
Såg på Tjocktjuven, en rätt skruvad historia om en man vars fru dör av ett brustet blodkräl när de har sex. Han har svårt att acceptera att hon är borta så hon kommer tillbaka som ett spöke ...

Maltemer
2007-01-20, 19:47
In my fathers den M M M M

Riktigt välspelat drama från Nya Zeeland med ett mycket ledsamt slut som gjorde mig lite tom och ledsen vilket kanske var filmens mening.

/M

*0*
2007-01-21, 02:04
Without a trace
http://luckymetallica.skyblog.com/pics/191852080.jpg

CBS har gjort en ny suverän kriminalserie för tv, deras serier för tv är ju bäst. (=. Varje episod handlar om någon som försvunnit och hur FBI utreder för att hitta personen. Började se och kunde inte slita mig, det blev en episod till, sen en till... tills jag bestämde mig för att sluta titta, detta lyckades inte, det blev en episod till.... etc.:mrcool:
http://www.imdb.com/title/tt0321021/

El_Cid
2007-01-21, 02:19
The Message, en filmatisering av muslimernas profet Muhammeds liv. Fängslande om än stark tendensiös film.

Evokee
2007-01-21, 02:49
The Message, en filmatisering av muslimernas profet Muhammeds liv. Fängslande om än stark tendensiös film.

Jasså dom heter inte Muhammedaner längre?

Cineasten
2007-01-21, 03:00
Tittade på Roman Polanskis Ninth Gate ikväll. Intressant och snyggt gjord film med en suverän Johnny Depp i huvudrollen. Jag gillar temat - sökandet efter ockulta böcker.

http://okladki-divx.neostrada.pl/covers/n/ninth_gate.jpg

Det finns tre exemplar av en klassisk ockult bok. Ryktet säger att författaren fått hjälp av djävulen själv med att skriva boken och att man med bokens hjälp ska kunna öppna portarna till helvetet (om man nu tror på sånt). En excentrisk samlare av ockulta böcker (som äger ett av de tre exemplaren) ger Depps karaktär i uppdrag att kontakta två andra samlare och jämföra de tre böckerna. Vid en första anblick tycks de vara exakta kopior av varandra men efter en noggrann graskning visar det sig att böckerna skiljer sig åt en smula.

Enligt uppdragsgivaren ska bara en av böckerna vara äkta och det blir Depps uppgift att till varje pris få tag i det exemplaret och ta med den tillbaka.

Första gången jag såg filmen tyckte jag den var rätt seg och långdragen men jag har börjat uppskatta den mer och mer. Vissa filmer växer med tiden och det här är definitivt en sån film. Polanski brukar göra bra ifrån sig och med Depp i huvudrollen kan det ju knappast bli dåligt.

Det som slog mig ikväll var att looken som Depps karaktär hade skulle göra sig alldeles utmärkt i en hårdkokt deckare i äkta noir-stil.
http://www.depp.ca/pics/movies/ninthgate/ninth4.jpg

Filmen är fö som gjord för att inspirera till ett pusseläventyr i något gammalt skräckrollspel.

Maltemer
2007-01-21, 03:07
Jag kollade också på The Message. Den står sig ganska bra jämfört med andra filmatiseringar kring det religiösa temat.

Men märklig, mycket märklig när filmen följer traditionen att inte visa Muhammed eller ens hans närmaste. Det gjorde att Muhammed blev en statist samtidigt som han var huvudpersonen.

/M

El_Cid
2007-01-21, 04:44
Jasså dom heter inte Muhammedaner längre?

muslim, muhammedan, muselman är synonymer. Jag tycker att muhammedan är det mest neutrala och passande, men mot bakgrund av att anhängare till islam föredrar ordet muslim brukar jag i huvudsak använda detta ord.

El_Cid
2007-01-21, 04:46
Tittade på Roman Polanskis Ninth Gate ikväll. Intressant och snyggt gjord film med en suverän Johnny Depp i huvudrollen. Jag gillar temat - sökandet efter ockulta böcker.

.

Såg filmen för några år sedan. Den är helt ok, en av de bättre Johnny Depp-filmerna.

Green Leader
2007-01-21, 07:20
Tittade på Roman Polanskis Ninth Gate ikväll.

F.ö. baserad på boken The Club Dumas av Arturo Perez-Reverte.

Marcus Karlsson
2007-01-21, 16:04
Såg denna japanska krigsfilm om historiens största slagskepp:

http://homepage3.nifty.com/cinema1987/photo7/yamato.jpg

Helmer
2007-01-21, 17:43
The Getaway. Inte för första och sista gången heller.

*0*
2007-01-22, 02:31
The Forgotten
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/thumb/7/73/The_Forgotten_poster.JPG/275px-The_Forgotten_poster.JPG
Julianne Moore, en av mina favoritskådespelare, spelar här en mor som sörjer sin döde son som förolyckades i en flygplansolycka, hon följer vissa rutiner där sonens minnen är viktiga, en dag märker hon att saker om sonen plötsligt är borta, någon eller något försöker radera hennes minnen om sonen, försöker radera hans existens.
Hennes kamp att finna sanningen blir en jakt mot hela New Yorks polis, eftersom ingen tror henne, ingen minns hennes son och under tiden upptäcker hon att fler drabbats, fler människor har försvunnit, minnen om deras existens har raderats och ingen minns deras namn. Vilket gör filmen alltmer otäckare, då man undrar vem eller vad som kan ha en sådan makt, att kunna radera människor?

Jäklar, va bra den var. (=.Måste se film!
http://www.sonypictures.com/movies/theforgotten/site/

Grottis
2007-01-22, 03:22
muslim, muhammedan, muselman är synonymer.
Knappast om man går till den ursprungliga betydelsen:
muslim = den som underkastar sig (Gud)
muhammedan = efterföljare till Muhammed.

Den senare termen brukar ses som nedvärderande av muslimer, och därför har den fallit ur bruk. Att den överhuvudtaget uppstod beror på okunnighet om islam en gång i tiden, då man felaktigt ansåg att muslimer trodde på Muhammed på samma sätt som kristna tror på Jesus.

Att du, El Cid, synbarligen vill återuppliva detta inkorrekta bruk förvånar mig.

Ta såna diskussioner i Politikforumet eller Religionsforumet istället.
/Cineasten

DIREWOLF_75
2007-01-22, 12:15
muslim, muhammedan, muselman är synonymer. Jag tycker att muhammedan är det mest neutrala och passande, men mot bakgrund av att anhängare till islam föredrar ordet muslim brukar jag i huvudsak använda detta ord.
Eh nej, definitivt INTE synonymer.
Muhammedan är en direkt förolämpning pga att man då "hävdar" att de tillber Muhammed och inte gud, och ett av de värre grejerna i islam att göra är just att tillbe "avgudar" vilket det här då blir. Muhammedan kan alltså utan minsta stingslighet tas emot som om du hade sagt avfällig muslim eller hädare eller nåt annat skoj.

Ta såna diskussioner i Politikforumet eller Religionsforumet istället.
/Cineasten
Ooops, ursäkta.

DIREWOLF_75
2007-01-22, 12:17
Såg denna japanska krigsfilm om historiens största slagskepp:

http://homepage3.nifty.com/cinema1987/photo7/yamato.jpg
Ah, ska se den så snart jag får chans, hört gott om den från 3 ställen nu...

Cineasten
2007-01-22, 20:14
Tittade på Walter Hills The Warriors ikväll. Det ska tydligen göras en remake förlagd till dagens LA. Låter inte riktigt lika intressant och skruvat som originalet direkt.

krille
2007-01-22, 23:03
Ah, The warriors, vilken kultfilm. :razz:
Apropå kult och sånt såg jag sökarna: återkomsten för en stund sen.
Jag gillade den, men jag tror vissa blir lite besvikna, och vissa uppskattar den. Skönt att Liam har kvar lite agressioner mot snutar iaf, trots att han blivit frälst? :eek:

*0*
2007-01-23, 00:07
The Godsend
http://www.affichescinema.com/insc_g/godsend.jpg
Handlar om ett par som förlorar sin son i en trafikolycka. Under begravningen blir dom kontaktade av en forskare (Robert De Niro) som påstår sig kunna hjälpa dom få tillbaka sonen genom genteknik. Eftersom dom är bestörtade och sörjande tackar dom ja, utan att tänka på vidare konsekvenser, vilket det naturligtvis blir.
Tycker filmen påminner lite förmycket om Omen, där man undrar om pojken är god eller ond. Den var väl okej. Lite som en spökfilm.
Tagline: Adam Duncan. Born: December 11, 1987. Died: December 12, 1995. Born September 23, 1996 (imdb)
http://www.godsendthemovie.com/

Helmer
2007-01-24, 08:36
Love Object.

http://www.imdb.com/title/tt0328077/

Småläskig rysare om psykotisk sexdockeköpare.

Cineasten
2007-01-24, 20:27
Jag försöker titta igenom så mycket som möjligt i mitt videotek så det blir en salig blandning av filmer och tv-serier som avverkas numera.

Igår såg jag Anatasia (tecknad rulle av forne Disney-animatören Don Bluth) och idag såg jag den animerade Valiant från producenterna av Shrek och Shrek 2.

Anastasia var rätt söt och väldigt snyggt gjord som alla Don Bluths filmer men Valiant var tråkig. Inte rolig för fem öre.

Om jag inte är för trött efter jobbet imorgon tänker jag se Rebellerna från St Petri - dansk film om några ungdomar som gör uppror mot nazisterna.

Maltemer
2007-01-24, 20:28
Har sett två vettiga filmer om ni har en kväll eller två ledig från annat.

12 and holding M M M
Ett tragiskt drama inte helt utan hopp som kretsar kring förluster av olika slag.

The Contract M M M
Gillade denna film mycket för att det fanns så få sympatiska människor i filmen. En film som handlade om osympatiska människor som hjälpligt försökte anstränga sig för att bli lite mer mänskliga och det i en miljö och yrkesområde som på intet sätt avspeglar vare sig empati eller medmänsklighet.

/M

Cineasten
2007-01-25, 21:49
Tittade just på Kådisbellan efter Roland Schütts självbiografiska roman med samma namn.

Jag gissar att de flesta här har sett den men för de som inte gjort det är det väl lika bra att berätta om den.

Rolle Schütt, son till en rysk judisk sömmerska och en svensk cigarrbutiksägare som sprider socialistiska skrifter, växer upp i 1930-talets Vasastan. Storebror Bertil satsar på att bli boxare (fastän han är tämligen talanglös) och Rolle som ofrivilligt får agera slagpåse, går ständigt omkring med näsan bandagerad av sin ömma moder.

Rolle går i realskolan och har en fascistisk magister (Ernst Hugo Järegård) som får Caligula i Bergmans Hets att framstå som självaste jultomten. Magistern är själva definitionen av ett riktigt ärkepraktsvin och tycks se hackandet på Rolle som det bästa livet har att erbjuda. Han kommer med ständiga pikar om Rolles bakgrund och att han som är gudförbjude både jude och socialist minnsan inte behöver vara med och sjunga under morgonbönen.

Rolle sjunger förstås ändå bara för att jävlas och tvingas därför att genomlida ytterligare förnedring i form av fysiska bestraffningar, både av magistern och den elake rektorn (Ernst Günther).

I samband med att Rolles mamma börjar sälja förbjudna sk försiktighetsartiklar ser han en möjlighet att tjäna egna pengar. Han snor dem och börjar med att saluföra dem som "ballong med knopp" men övergår senare till en mer lukrativ marknad - han börjar tillverka och sälja kådisbellor. Tyvärr åker han dit och såsmåningom dras han även in i en större stöldhärva.

Kådisbellan är en bra film, Jävligt bra t.o.m. Trots att karaktärerna inte är särskilt djupsinniga och att några av skådisarna är väldigt bleka är det en lysande film - rolig, tragisk, sorglig och tja kanske inte spännande men intressant och medryckande både som underhållning och tidsdokument över en tid som flytt.

Bäst är förstås Stellan Skarsgård i rollen som pappa Schütt. Han känns lika självklar när han diskuterar politik som när han får spelet i samband med magisterns grova misshandel av Rolle.

Jesper Sahlén är överlag bra i huvudrollen men övertygar inte i alla scener. Andra skådisar som synsär Rolf Lassgård, Tomas Norström, Reine Brynnolfsson (käckt utspökad till socialistisk förespråkare för de förbjudna kådisarna), Basia Frydman (mamman), Ernst Günther och Ernst Hugo Järegård (helt suveräna de få tillfällen de är med), Axel Düberg, Frida Hallgren, Kenneth Söderman och Heinz Hopf.

Minns jag inte fel gick Kådisbellan väldigt bra internationellt också. Den vann dessutom en Guldbagge.

http://www.mundofree.com/cine_escandinavo/Locura_cartel.jpg

AceRimmer
2007-01-26, 07:47
Flags of Our Fathers. Eastwoods nya, ett riktigt bra krigsdrama. Dock blir det för lite krig och för mycket drama.

*0*
2007-01-27, 02:53
Ultraviolet
http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1157128/photo_20.jpg
Action, action, action:mrcool: Bra scener
http://www.sonypictures.com/homevideo/ultraviolet/index.html

DIREWOLF_75
2007-01-28, 01:29
Ultraviolet
http://images.rottentomatoes.com/images/movie/gallery/1157128/photo_20.jpg
Action, action, action:mrcool: Bra scener
http://www.sonypictures.com/homevideo/ultraviolet/index.html
Heh, uuuundrar varför jag påminns en hel del om Blood+ av resumen? :rolleyes:

Jaja, sno koncept gör väl inget om de åtminstone fått till en bra film, så man får väl hoppas på det bästa...

Edit: Ska bli intressant och se om spelfilmen baserad på förlagan till Blood+ när den kommer ut i år eller nästa år blir kallad för ripoff på Ultraviolet. :mrcool:

*0*
2007-01-28, 02:03
Heh, uuuundrar varför jag påminns en hel del om Blood+ av resumen? :rolleyes:

Jaja, sno koncept gör väl inget om de åtminstone fått till en bra film, så man får väl hoppas på det bästa...

Edit: Ska bli intressant och se om spelfilmen baserad på förlagan till Blood+ när den kommer ut i år eller nästa år blir kallad för ripoff på Ultraviolet. :mrcool:

Jasså är det ännu en ripoff. Tråkigt. Tyckte filmen var som en tecknad actionserie, kommer knappt ihåg handlingen:razz:

*0*
2007-01-28, 17:42
Såg just The Thing som Cineasten rekomenderat. Mycket bra!
http://www.imdb.com/title/tt0084787/trailers-screenplay-E11602-10-2
http://moviesonline.ca/movie-gallery/albums/userpics/TheThing09.JPG
Man ska inte äta något när man ser den, slemmigt värre.

DIREWOLF_75
2007-01-28, 20:53
Jasså är det ännu en ripoff. Tråkigt. Tyckte filmen var som en tecknad actionserie, kommer knappt ihåg handlingen:razz:
Hehe, Blood+ ÄR anime och åtminstone delvis action...
Bara 50 avsnitt så ta nu genast och slå på DC++ och ladda hem, en av de bästa animeserier jag sett. Och jag tror jag har kollat sisådär 750+ avsnitt sen i somras. ;)

Marcus Karlsson
2007-01-29, 22:07
Har sett Buffy vampyrdödaren säsong 2 och har lite smått börjat på säsong 3.

*0*
2007-01-30, 12:49
Apocalypto
http://z.about.com/d/movies/1/0/H/V/D/apocalyptoposter.jpg

http://apocalypto.movies.go.com/

Handlar om ett folk infödingar (mayaindianer) som bor i dom djupaste skogarna. Dom blir anfallna av andra infödingar, ett folkmord sker, dom som överlever tas som slavar och säljs eller tvingas vara med som måltavlor för dödslekar. En överlever och flyr. Filmen var väldigt bra och var inte på engelska, utan dom som spelade talade ett slags majainfödingsspråk. Filmen påminde lite om *Den Siste Mohikanen* och *The Patriot*
Flykten är otroligt spännande genom skogen, då man förstår hur rik den är på faror, inte bara dom som jagar, giftiga spindlar (huuuu) ormar m.m

Den scen jag blev väldigt förundrad av, är när en groda tas upp och används, giftet som finns på grodans rygg, blir plötsligt ett fruktansvärt vapen.

Plot Outline: As the Mayan kingdom faces its decline, the rulers insist the key to prosperity is to build more temples and offer human sacrifices. Jaguar Paw (Youngblood), a young man captured for sacrifice, flees to avoid his fate.
http://www.imdb.com/title/tt0472043/

Rekommenderas och får bara pluspoäng av mig:razz:

ShinBet
2007-01-30, 13:11
Rekommenderas och får bara pluspoäng av mig:razz:
Trots att Mel Gibson verkar vara en galen anti-semit och att hans pappa, Hutton Gibson, är en Förintelseförnekare? ;)

http://en.wikipedia.org/wiki/Hutton_Gibson

http://en.wikipedia.org/wiki/Mel_Gibson#The_Passion_of_the_Christ

:mrcool:

*0*
2007-01-30, 13:31
Trots att Mel Gibson verkar vara en galen anti-semit och att hans pappa, Hutton Gibson, är en Förintelseförnekare? ;)

Näääää! Illvilliga rykten, inte om hans far, men om Mel gibson:mrcool: F.ö är han en bra filmskapare, vad han gör som person bryr jag mig inte så mycket om. Sen får man betänka hur gärna reportrar inom media, gärna svartmålar för att sälja.

Stackars Mel Gibson. Inte nog med att killen fått punga ut med nära 300 miljoner kronor ? nu får han dessutom dras med att kallas för antisemit. Vad har egentligen killen gjort för att förtjäna det? Helt ärligt, alltså?

Om jag förstått det rätt har han sedan tidigare försvarat sin far, efter att illvilliga reportrar frågat honom hur han ser på att hans far förnekat förintelsen.

Det politiskt rätta är givetvis att förkasta sin far som fruktansvärd nazist, men istället väljer han att försvara sin far.

Som jag uppfattar det försvarar han honom som människa, och inte uttalandena av mer antisemitisk karaktär. Men reportrar är som de är, och nu skaldar nästan hela Hollywood och resten av världen förresten att Mel Gibson är judehatare.
http://www.vujer.com/artiklar/133/

F.ö har jag faktiskt ingen aning om vad Mel Gibsons pappa gör;) Not my buisness.

Turner
2007-01-30, 13:42

Äsch, han drar bara sitt strå till stacken.

Understanding Jewish Propaganda:

http://judicial-inc.biz/mel_gibson.htm

(Dvs nu vet alla hur det går för den som kritiserar egendomsfolket offentligt.)

ShinBet
2007-01-30, 13:45
Näääää! Illvilliga rykten, inte om hans far, men om Mel gibson:mrcool: F.ö är han en bra filmskapare, vad han gör som person bryr jag mig inte så mycket om. Sen får man betänka hur gärna reportrar inom media, gärna svartmålar för att sälja.

Nej, det är inte rykten. Han greps när han var rattfull och skrek saker om judar, och om hur de ligger bakom alla världens krig. Han frågade även en polis om denne var judisk.

Han gick senare ut, via sin presstalesman, och bad om ursäkt. :rolleyes:

Det står där på länken till Wikipedia, det är definitivt inte "rykten", din historieförfalskare där. :D

*0*
2007-01-30, 13:50
Mhä.... Hmmm:eh: (fundilerar) Nja, nåja *stööön*, orkade inte läsa. Filmen var iaf bra.;) Är inte så insatt i vad Mel gör privat.

johnny_x
2007-01-30, 14:08
Du kanske har lust att läsa hans egna ord i så fall. Inte vet jag, men nog tycker jag att han inte verkar hålla med dig i frågan om förintelsen...

På frågan om han ansåg att förintelsen (the holocaust) ägt rum:

"I have friends and parents of friends who have numbers on their arms. The guy who taught me Spanish was a Holocaust survivor. He worked in a concentration camp in France. Yes, of course. Atrocities happened. War is horrible. The Second World War killed tens of millions of people. Some of them were Jews in concentration camps. Many people lost their lives. In the Ukraine, several million starved to death between 1932 and 1933. During the last century, 20 million people died in the Soviet Union."

Gibsons svar, problematiserat av någon Jude:

"Holocaust deniers, at least the sophisticated ones, don't deny that Jews were sent to concentration camps, and don't deny that Jews suffered during the war, and perhaps suffered a bit disproportionately because they were Jews. What they do deny was that the Germans singled out the Jews for genocide, that millions of Jews were murdered, and that Jews were sent to death camps, not simply to labor or concentration camps. Nothing that Gibson said was inconsistent with the views of a Holocaust denier, and, indeed, as I pointed out, his statement sounds a lot like the stated views of the editor of the Holocaust-denying Journal of Historical Review. This all may be innocent on Gibson's part, and, if someone would ask him directly, "do you believe that the Germans murdered approximately six million Jews during World War II" and he said "yes" I would leave it at that. But given that he grew up in an anti-Semitic family, with a Holocaust-denying father, and has now asserted views that are very much consistent with the views of a Holocaust-denier, I can't say that my presumptions are with him at this point".

Mel Gibson, om sin förintelseförnekande pappa:

"My dad taught me my faith, and I believe what he taught me. The man never lied to me in his life."

http://atheism.about.com/b/a/061810.htm

Eftersom jag inte har betyget MVG+ i kriminologi, och heller inte är någon "profiler" som du ju enligt egen utsago är, så överlåter jag bedömningen till dig.

*0*
2007-01-30, 14:44
Du kanske har lust att läsa hans egna ord i så fall. Inte vet jag, men nog tycker jag att han inte verkar hålla med dig i frågan om förintelsen...
http://atheism.about.com/b/a/061810.htm

Eftersom jag inte har betyget MVG+ i kriminologi, och heller inte är någon "profiler" som du ju enligt egen utsago är, så överlåter jag bedömningen till dig.

Det här är en filmtråd inte Mel Gibsons privatliv - tråden. Jag bryr mig inte om hans privatliv.

*Fröken Miffo som låtsasmoderator.:mrcool:

*0*
2007-01-30, 14:50
The Hitcher med Sean Bean, en remake av den äldre filmen The Hitchhiker med Rutger Hauer
http://www.neverpickupstrangers.com/
http://latinoreview.com/images/hitcher.jpg

Måste säga att både den äldre filmen och remaken var väldigt bra.

johnny_x
2007-01-30, 15:14
Det här är en filmtråd inte Mel Gibsons privatliv - tråden.
Ja, jag förstår att du skulle gå på den bekväma linjen. Taskigt av mig att komma med såna där obekväma inlägg här. Fy på mig, liksom...

DIREWOLF_75
2007-01-30, 20:33
Den scen jag blev väldigt förundrad av, är när en groda tas upp och används, giftet som finns på grodans rygg, blir plötsligt ett fruktansvärt vapen.
KAN ju ha något att göra med att det till och med finns en grodart som fått namnet "pilgiftsgroda"?
Och ja, den grodarten utsöndrar nervgift.

*0*
2007-01-30, 21:07
KAN ju ha något att göra med att det till och med finns en grodart som fått namnet "pilgiftsgroda"?
Och ja, den grodarten utsöndrar nervgift.
Tja, jo, vilket starkt gift! Har ju iofs sett naturfilmer om infödningar osv, hur dom kastar giftpilar på fiender, men trodde det var ormgift. Filmen var riktigt bra och verklighetstrogen.

Cineasten
2007-01-31, 22:09
The Hitcher med Sean Bean, en remake av den äldre filmen The Hitchhiker med Rutger Hauer
http://www.neverpickupstrangers.com/
http://latinoreview.com/images/hitcher.jpg

Måste säga att både den äldre filmen och remaken var väldigt bra.

Har den redan släppts? Jag trodde inte den hade haft USA-premiär än. :eek:

johnny x: Obekvämt eller inte, det här är en FILMtråd. Jag skiter fullkomligt i Mel Gibsons privata åsikter när jag vill diskutera hans filmer. Skippa jude vs antijudesnacket, Mel Gibsons tossiga åsikter och hans farsas påstådda antisemitism. Det hör INTE hemma i Filmforumet.

Kom för övrigt hem nyss efter att ha sett The last king of Scotland med Forrest Whitaker i rollen som den vidrige Idi Amin.

En mycket bra film med en fantastisk FW i rollen som den i ena stunden oerhört charmige och karismatiske frihetskämpen och i nästa sekund vansinnige och genomlabile diktatorn. Det är inte svårt att förstå att folk charmades av honom till en början. I filmens inledning får man höra Idi Amin tala till det ugandiska folket och då ryser det till i hela kroppen. En oerhört mäktig scen.

Jag skulle bli förvånad om Forrest Whitaker inte vinner nnågot pris för sin rollprestation för det var verkligen något i hästväg. Han lyckades pendla mellan att vara trevlig charmknutt med barnsligt sinne för humor och en man som passerat vansinnets gräns för länge sedan inom loppet av ett ögonblick. Få skådespelare lyckas med det på ett så övertygande sätt.

Rekommenderas å det varmaste!

*0*
2007-01-31, 22:22
Har den redan släppts? Jag trodde inte den hade haft USA-premiär än. :eek:

Som du vet hittar jag filmer som streamas online på nätet, man behöver inte ddccc+ eller vad-det-nu-heter-program;)

Jag är även medlem på vissa amerikanska movie site forum, där man ibland får typ 2 timmar reklam med filmer man ser.

*0*
2007-01-31, 22:27
Kom för övrigt hem nyss efter att ha sett The last king of Scotland med Forrest Whitaker i rollen som den vidrige Idi Amin.

Rekommenderas å det varmaste!

Bra tips. Ska jag se! ;) Gillar Forrester, ska bli spännande.
http://movies.apple.com/trailers/fox_searchlight/images/thelastkingofscotland_m200608071620.jpg

*0*
2007-02-02, 14:56
Inatt såg jag då The last king of Scotland som jag inte alls gillade, den var mer som en upprepning av andra filmer som handlar om den Afrikanska politiken. Man kan gott se en bra dokumentär om dom korrupta som svärmar för kamerorna. Och hur västerlänningar blir lurade in av sång, dans och sex. Forest Whitaker, gör däremot en väldigt bra roll som Idi Tha'presidento'in'da'club, common baaaayyyyby Amin, till att bli fullständigt paranoid med märkliga mardrömmar. Han talar precis som man förväntar sig som till att ena stunden krama, till att hota med våld.

Rolig scen är när han presenterar alla sina fruar och hur många barn dom fött. En annan scen pratar han om hur mycket han älskar sin son efter att ha slagit honom gul och blå.
- You see, this is loooove....

En annan scen säger han till den skotske läkaren, att han älskar honom som om han vore hans son...*ryyyys*:confused:

Cineasten
2007-02-03, 12:57
Tittade på Walter Hills 48 timmar inatt. Efter det blev det krigsfilm i form av The one that got away efter Chris Ryans inte helt okända roman.

http://images.amazon.com/images/P/1574881566.01.LZZZZZZZ.jpg

Den handlar om en grupp kommandosoldater i brittiska SAS som tar sig in bakom fiendelinjer i irak under det grymma Gulfkriget. Allt går åt helsike redan från början och gruppen splittras ganska snart. En efter en faller de offer för köld och fiendeeld. De som överlevde blev tillfångatagna och den ende som kom undan var Chris Ryan som till fots tog sig fram över 300 kilometer genom fientligt territorium.

Andy McNab, tidigare kollega till Chris Ryan, beskrev sin version av händelserna i boken Bravo Two Zero som även den har blivit film med Sean Bean i huvudrollen.

TOTGA är en jämförelsevis väldigt tam krigsfilm. Det är ingen amerikansk högbudgetfilm med massor av specialeffekter eller stridsscener i stil med Saving Private Ryan. Actiondiggarna blir nog rätt besvikna faktiskt.

Om jag inte minns helt fel har det snackats om en Hollywood-version av åtminstone någon av böckerna om Bravo Two Zero.

Cineasten
2007-02-03, 23:46
Tittade på Blues Brothers ikväll och konstaterade snabbt att ljudet på min köpkassett har blivit mycket risigt. Det växlar mellan stereo och mono vilket är mäkta irriterande.

*0*
2007-02-04, 02:10
Har just sett Gridiron Gang (verklighetsbaserat drama) om ett ungdomsfängelse för grovt kriminella killar, dessa har begått allt ifrån grova rån till mord. Den som tar hand om killarna får tillslut nog, för van vid att se killarna komma tillbaka eller bli skjutna pga deras gäng, fattigdom och annat som påverkar. Han startar därför ett eget Football team - The Mustangs!
Detta blir naturligtvis svårt, då ingen gillar att ha ett gäng kriminella killar på deras fotbollsplaner.
http://www.sonypictures.com/homevideo/gridirongang/index.html
(enter the site)
http://srv12.movie-list.net/bendermac/posters/gridirongang.jpg
En härlig film med kämparanda, glöd, om att vara förlorare till att försöka ta sig bort från det som drar killarna till våldets gator.
Härligt citat i filmen under en träning:

- You know, you're an idiot.
- Well I'm making progress, cause I use to be an ashole.

Rekommenderas :razz:

DIREWOLF_75
2007-02-04, 17:03
Tittade på Blues Brothers ikväll och konstaterade snabbt att ljudet på min köpkassett har blivit mycket risigt. Det växlar mellan stereo och mono vilket är mäkta irriterande.
Om du har inställningen, lås TVn på att köra enbart monoljud. Det brukar få ljudet att låta bättre också när det krånglar på det sättet.

Cineasten
2007-02-04, 20:05
Tack för tipset!

Cineasten
2007-02-04, 21:21
Har just tittat på Taking of Pelham 1-2-3. :)

Fyra män kapar ett t-banetåg i New York och begär en miljon dollar för att inte avrätta gisslan.

Schysst actiondrama som utspelar sig på 70-talet. Med bla Walter Matthau och Robert Shaw. :mrcool:

Björn Olsson
2007-02-04, 21:31
"Hard candy".

http://www.clearblueskyfilms.com/Images/clips/hard_candy_clip4.jpg

:eOMG: