handdator

Visa fullständig version : Svarta Änkan etablerad i Sverige.

homo-pelle
2008-09-14, 01:36
Enligt Naturhistoriska Muséet så kan den potentiellt dödligt giftiga spindeln Svarta Änkan nu anses vara etablerad i Sverige. Bara i år har tio stycken infångade exemplar skickats in till muséet. På giftinformationscentralen säger man sig också ha fått flera samtal från personer som blivit bitna.

Goda nyheter om man lider av viss spindelfobi...

http://www.dannesdjur.com/bilder/latrodectus_tredecimguttatus_2.jpg

Svarta Änkan är rätt liten, glansigt svart med röda fläckar. Påminner lite om den svenska korspindeln, men är något mindre. Den är inte aggressiv och håller mest till utomhus i sitt nät.

Den fruktade giftspindeln svarta änkan har etablerat sig i Sverige, uppger Naturhistoriska riksmuseet. Dit har drygt 10 spindlar skickats – bara i år. Svarta änkans gift är ett av de starkaste kända gifterna.

HALMSTAD. – I år har jag fått runt 10 svarta änkor skickade till mig, men jag får ju bara reda på en mycket liten del av dem som upptäcks. Och många av dem som kommer in via transporter upptäcks aldrig, säger intendent Bert Gustavsson på Naturhistoriska riksmuseet.

Enligt Gustavsson är det inte en fråga om, eller när, svarta änkan kommer att etablera sig i Sverige, den är redan här.
– Ett exempel är en kille i Värmland som importerat en bil från USA. Bilen stod i ett garage i tre år. När han skulle flytta på bilen kröp det fram spindlar. De hade alltså under tre år förökat sig.

Enligt Bert Gustavsson klarar arten det svenska klimatet bra. Den är vanlig i inlandet i Kanada och norra USA, där klimatet är kallare på vintern och varmare på sommaren.
– Dessutom är Svarta änkan ett rovdjur och behöver ingen specifik växt för att överleva.

Är den svarta änkan här för att stanna?
– Ja, det tror jag.

På giftinformationscentralen händer det att man får samtal från personer som har blivit stuckna av en svart änka.
– Vårt råd är då att man ska ta det lugnt, så att giftet inte sprids, och sedan ta sig till sjukhus, säger Anna Landgren, läkare på Giftinformationscentralen.

Hur farligt är giftet?
– Det finns personer som har dött av den svarta änkan runt om i världen, men det beror på hur mycket gift du får i dig och var den biter. I 80 procent av fallen får man bara milda symptom i form av svettningar och smärta.

I Sverige finns inga lager med motgift mot Svarta änkan. Symptom som uppkommer, som muskelspasmer eller blodryckspåverkan, behandlas för sig.

Många exotiska djur slinker med vid import av livsmedel, eftersom det inte kan behandlas med gas eller kyla. Och ekotrenden gör att alltmer obesprutad mat importeras.
– Det finns en risk för att det här kommer att öka. Vi ser en liten, försiktig trend, säger Bert Gustavsson.

http://sydsvenskan.se/sverige/article367088/Svarta-ankan-etablerad-i-Sverige.html

Blockmupp
2008-09-14, 08:29
Dess rykte är överdrivet. Betten är inte speciellt giftiga, men allergiker ska passa sig. Jämför med en geting.

Vi har fått in en giftig släkting till husspindeln, den s.k. luffarspindeln. Den finns på bland annat Pepparholm i Öresund. Giftig och giftig, den är värddjur för en bakterie som orsakar stora variga sår, och bakterierna sitter på spindelns palper (käkar).

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luffarspindel

Allmän husspindel, förvälas lätt med luffarspindel. De tillhör samma familj, tegenaria, och är jämnstora, kroppen är 12-15 mm lång.
http://safari.zog.org/images/20040324%20010.jpg

homo-pelle
2008-09-14, 13:06
Nja.. Svarta Änkan är betydligt farligare än en geting. Spindelgift verkar dessutom på ett helt annat sätt. Däremot är det sant att de allra flesta inte får några särskillt allvarliga symptom då det handlar om en liten spindel och då den oftast inte kan injicera några större mängder gift. Själva giftet är däremot ett av de starkaste i djurvärlden. Om man har otur kan man också drabbas av kraftig vävnadsdöd och den har inget med överkänslighet att göra. Enligt Wikipedia så dog 63 amerikaner mellan 1950 och 1990 av bett från Svarta Änkan. En tämligen låg siffra, men det är ändå en av de spindlar som dödar flest människor i världen. Mest beroende på att den är så vanlig och spridd.

Blockmupp
2008-09-14, 13:34
Nja.. Svarta Änkan är betydligt farligare än en geting. Spindelgift verkar dessutom på ett helt annat sätt. Däremot är det sant att de allra flesta inte får några särskillt allvarliga symptom då det handlar om en liten spindel och då den oftast inte kan injicera några större mängder gift. Själva giftet är däremot ett av de starkaste i djurvärlden. Om man har otur kan man också drabbas av kraftig vävnadsdöd och den har inget med överkänslighet att göra. Enligt Wikipedia så dog 63 amerikaner mellan 1950 och 1990 av bett från Svarta Änkan. En tämligen låg siffra, men det är ändå en av de spindlar som dödar flest människor i världen. Mest beroende på att den är så vanlig och spridd.

Låter fortfarande rätt beskedligt med 63 amerikaner på 40 år. Getingar tar livet av en svensk per år, och vi är 9 miljoner, mot amerikanerna som är 270 miljoner..

Vävnadsdöden beror inte på giftet, vilket man länge trodde. Det är tydligen så att många spindlar är värddjur för nån riktigt elak bakterie, som orsakar infektion i bettet. Reklusans ("brown recluse", en av amerikas tre rätt farliga spindlar) och luffarspindeln ("hobo spider", tegenaria agrestica alltså)
kan ge rätt läbbiga bett just på grund av detta. Tror till och med fler dött av reklus-bett än svarta änkan.

Kolla på google. Läste att vanlig husspindel kan bitas och orsaka vävnadsdöd också, men det är extremt ovanligt att de bits. De kan bara bita i hudflikar typ tumvecket också.

Australisk "funnelweb spider" lär vara rejält giftig, och det gör ont som fan att bli biten. Finns bara kring Sidney.

homo-pelle
2008-09-14, 16:51
Javisst är det rätt beskedligt, men det innebär ändå att vi numera har en spindelart i landet vars bett kan vara farliga. Det har vi inte haft tidigare. I fallet getingar så dör folk enbart pga överkänslighet. Svarta Änkan har däremot ett mycket starkt gift.

Förövrigt så kan jag nämna att jag för en del år sen blev biten av nån liten fjantig svensk spindel när jag låg och solade. Det stack till som fan på benet och när jag kollade vad det var så sprang en liten brun spindel iväg. Ett litet rött märke syntes och efter en stund så blev det en kraftig bula och det smärtade på rätt bra. Efter några timmar så gick svullnaden ner och smärtan försvann, men ett mörkrött märke syntes i några dar efter. Naturligtvis blev man inte alltför skraj, men om det hade funnits farliga spindlar i Sverige så hade man väl varit lite mer uppmärksam efteråt.

Maltemer
2008-09-14, 18:09
Har en suspekt spindel i köket som verkar vilja umgås med mig socialt men jag har ingen vilja att inleda en relation med nämnda spindel. Är lite oroade att kreaturet följde med från Indien.

Inte alls trevligt att vi börjar få in giftiga kryp av olika slag till riket, dom milda vintrarna och även dom allt längre somrarna i söder kan säkert göra så att allt fler icke önsvärda kryp och djur av olika slag kan etablera sig.

Har dock bara blivit biten en gång av en icke identifierad spindel och det var nere i Italien då den bet mig i handen vid tummen med följd av att jag fick varblåsor med ganska intensiv smärta som dock avtog medan blåsorna dröjde sig kvar i några dagar. Det hela behandlade jag med sprit, baddade blåsorna i sprit varje dag dom torkade ut på 3-4 dagar och blev en sårskorpa.

/M

Annika60
2008-09-14, 21:05
Isch...
Min spindelfobi fick sig en rejäl chockterapi när jag reste i Australien och mötte de stora håriga bestar som fylkades där.

Väl hemma tyckte jag att långben och de svarta ludna som brukar sitta på väggen i morsans och farsans stuga var relativt beskedliga...

Fast jag föredrar fortfarande att de håller sig på armlängds avstånd och helst inte bits...

Relay
2008-09-14, 21:19
kan berätta om en mycket märklig sak som jag var med om i Jämshög samma kväll jag skulle installera mig i rummet där jag bodde, såg jag en massa spindlar med stor bakropp campa längst husväggen på yttersidan det var definitvt inga korsspindlar. Hade lite noja eftersom Jämshög ligger i södra sverige nära kusten samt att den Augusti hade varit torr och varm länge 2002.

Blockmupp
2008-09-14, 21:31
Har en suspekt spindel i köket som verkar vilja umgås med mig socialt men jag har ingen vilja att inleda en relation med nämnda spindel. Är lite oroade att kreaturet följde med från Indien.

Inte alls trevligt att vi börjar få in giftiga kryp av olika slag till riket, dom milda vintrarna och även dom allt längre somrarna i söder kan säkert göra så att allt fler icke önsvärda kryp och djur av olika slag kan etablera sig.

Har dock bara blivit biten en gång av en icke identifierad spindel och det var nere i Italien då den bet mig i handen vid tummen med följd av att jag fick varblåsor med ganska intensiv smärta som dock avtog medan blåsorna dröjde sig kvar i några dagar. Det hela behandlade jag med sprit, baddade blåsorna i sprit varje dag dom torkade ut på 3-4 dagar och blev en sårskorpa.

/M

En lågoddsare är väl just luffarspindel, eftersom det var i Europa. Varblåsor är ganska typiskt för bakterieinfektioner. Har man otur kan det blir riktigt otrevligt. Tydligen är luffarspindlar värddjur för staphylococcae aerus, samma bakterie som kallas MRSA och i kvällstidningarna "köttätande bakterier".

Male widow spiders are not considered dangerous. The bite of the female black widow is often felt as a sharp pin-prick. The neurotoxic venom typically causes chest pain, muscle tightness and cramping. Pain may spread to the person’s abdomen. Swelling can occur in the extremities but rarely around the bite. Other symptoms have been recorded but are less common. Symptoms usually begin to decline after 48 hours and are gone within five days, but milder symptoms may persist for weeks. The more severe symptoms may not occur, and many people bitten by widow spiders do not require treatment of any kind. Bites very rarely result in death. Children and the infirm are at greatest risk for complications.

Solklart nervgift. Vävnadsnedbrytande gift är relativt långsamma, liksom stafylokocker.

Om du inte är speciellt harhjärtad eller kvackelmagad så hittade jag några bilder på hur illa det kan gå efter ett bett av en brown recluse spider.
Varning, för det är äckligt.
http://www.snopes.com/photos/bugs/brownrecluse.asp

Maltemer
2008-09-15, 22:19
Lustigt Mr BM det var ju just där spindeln bet mig, mitt sår såg ut ungefär som på bild tre i serien men jag tyckte jag fick fler varblåsor.

/M

Blockmupp
2008-09-15, 23:28
Isch...
Min spindelfobi fick sig en rejäl chockterapi när jag reste i Australien och mötte de stora håriga bestar som fylkades där.

Väl hemma tyckte jag att långben och de svarta ludna som brukar sitta på väggen i morsans och farsans stuga var relativt beskedliga...

Fast jag föredrar fortfarande att de håller sig på armlängds avstånd och helst inte bits...

Jag gillar inte spindlar heller, min dumma morsa så väl nåt i stil med "men hu vad äckligt" och sedan har fobin suttit i. Småspindlar rör mig inte i ryggen, men sådana där husspindlar och liknande är ju sanslöst vidriga, trots att de är i det närmaste ofarliga.
Jag var på spindelutställning på Norrköpings stadsbibliotek 1996 med ungarna, den lille hade väl inte så mycket utbyte av det men den stora tyckte ju att alla ludna fågelspindlar var så söta så. Barnen fick klappa en, hon som "demade" spindels undrade om det var någon vuxen som också ville klappa, men det blev inget gensvar alls.
Ormar har aldrig skrämt mig, jag har hållt i flera pytonormar (tunga!!) och de är rätt vackra, men spindlar, nä där går fan gränsen.

Annars blev jag rätt härdad när jag hade kåken i Norrköping, det fanns massor med husspindlar i källaren. Katten hade mäkta kul med dem, de springer ju rätt fort...

Harry Schönhaar
2008-09-15, 23:44
Jag har fostrats in i en äldre tradition som sade att spindlarna är våra vänner. De äter skadedjur som kan skada vårt livsmedel. (Stenåldersmänniskan hade en intuitiv känsla för vad som var bra för henne.) Fågelspindlar ser rätt dock ruggiga ut och jag skulle aldrig klappa en sådan best. Jag tillkännager stolt att jag aldrig har haft ihjäl en spindel och att de har aldrig besvärat mig.

Blockmupp
2008-09-16, 13:28
Jävla morsan. När jag var liten plockade jag lockespindlar i tulpaner, och sprang överlycklig och visade morsan
-"Mamma titta - stjäääärna". Hon ryggade väl bakåt eller nåt, och därmed var spindelfobin ett faktum. Påstår hon. Jag har inget minne av det.

Lockespindlar tycker jag är trevliga, de äter bladlöss. De är inga egentliga spindlar, utan stora kvalster. Husspindlar äter gråsuggor. De är läbbiga i alla fall.

Lockespindel:
http://www.mawall.se/ins06niw.jpg

Nogger
2008-09-18, 10:45
Men YÄÄÄK! En långben ... hur oaptitligt är inte det med så stora bilder Blockmupp!!!
:esly:

Hade bilden varit en tumnagel hade jag kunnat förlåta dig ...

Blockmupp
2008-10-25, 21:13
Jag garvade så tårarna rann när jag såg världens största giftspindel, jag vet inte varför den är så kul egentligen.

-_rRV2PcGpg

homo-pelle
2008-10-25, 21:42
Det här var däremot inte fullt så kul. Tydligen så hände detta hemma i fotografens trädgård. Om jag hade såna spindlar i trädgården så skulle jag aldrig våga gå ut:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3617881.ab

Obi-Wan
2008-10-25, 22:00
Jag garvade så tårarna rann när jag såg världens största giftspindel, jag vet inte varför den är så kul egentligen.Jag tyckte det såg mer ut som en Östermalmshund uppklädd för halloween.

Zeldonia
2008-10-25, 23:20
Spindlar! Vidriga varelser, jag avskyr dem, de är äckliga och har alldeles för många ben.

DIREWOLF_75
2008-10-26, 02:11
Spindlar! Vidriga varelser, jag avskyr dem, de är äckliga och har alldeles för många ben.

Jamen du får väl rycka av några då?

:twisted:

Harry Schönhaar
2008-10-26, 14:47
I Irak har de tydligen en bamsespindel:

http://www.camelspiders.net/large-camel-spider.jpg

Annika60
2008-10-26, 14:59
Annars blev jag rätt härdad när jag hade kåken i Norrköping, det fanns massor med husspindlar i källaren. Katten hade mäkta kul med dem, de springer ju rätt fort...

Vår gråhund som vi hade när jag var tonåring brukade lattja med de stora, svarta, håriga sakerna i stugan. Han låg med nosen på tassarna och låtsades sova men följde spindeln genom en smal springa i ena ögat. När den oförsiktigt spatserade förbi hans tass drämde han till den med tassen, drog in den till nosen, lyfte med framtänderna in spindeln i gapet, behöll den där några sekunder och spottade sen ut den.

Då hade spindeln rullat ihop sig till en liten hård svart boll och spelade död.

Jycken lade därvid ner nosen på golvet igen och återgick till att låtsas sova. Efter några minuter vecklade spindeln försktigt ut sig igen, men såfort den började försöka springa därifrån drämde hunden till den med tassen igen och började om...

Sådär kunde han hålla på några varv tills han fått nog...

Annika60
2008-10-26, 15:03
Jag garvade så tårarna rann när jag såg världens största giftspindel, jag vet inte varför den är så kul egentligen.

:lol: Den var ju skitrolig

Annika60
2008-10-26, 15:05
I Irak har de tydligen en bamsespindel:

Men uäääääääääääääääää!! Den där var ju värre än de australiensiska...

Vanheden åter
2008-10-26, 16:59
Harry skäms på dej det där är skorpioner hållet till 6 ben inte 8 ben , aja baja.

homo-pelle
2008-10-26, 17:46
Harrys bild visar infångade kamelspindlar i Irak. Spindeln som egentligen är en skorpion är faktiskt skitäcklig på alla sätt. De kan hoppa rätt långt och de kan springa i 20 km/h. Det verkar lite oklart hur giftiga de är men det var en artikel i tidningen i somras om en brittisk soldat som hade råkat få med sig en hem till familjen efter att ha tjänstgjort i Irak. Det första den gjorde efter att ha hoppat ut ur ryggsäcken var att attackera och döda familjens hund. Efter det försvann den och familjen tvingades flytta av rädsla för monstret.

Blockmupp
2008-10-26, 18:44
Det är en golden orb som äter upp fågeln. Spindel från Irak är en kamelspindel, eller rättare sagt, det är två kamelspindlar på bilden. Den är stor men inte så stor som på bilden. Däremot är den duktigt giftig.

Kamelspindel i hink fajtas med skorpion.
qQQp6viOTKc

Edit: De är visst inte så giftiga enligt Wiki, men de ser helt bisarra ut.

Myths
Solifugae are the subject of many myths and exaggerations about their size, speed, behavior, appetite, and lethality. They are not especially large, the biggest having a legspan of perhaps 12 cm. They are fast on land compared to other invertebrates, the fastest can run perhaps 10 miles per hour (16 km/h), nearly half as fast as the fastest human sprinter. Members of this order of Arachnida apparently have no venom, with the possible exception of one species in India (see below) and do not spin webs.

In the Middle East, it was once rumored among American and coalition military forces stationed there that Solifugae will feed on living human flesh. The story goes that the creature will inject some anaesthetizing venom into the exposed skin of its sleeping victim, then feed voraciously, leaving the victim to awaken with a gaping wound. Solifugae, however, do not produce such an anaesthetic, and they do not attack prey larger than themselves unless threatened. Other stories include tales of them leaping into the air, disemboweling camels, eerie hissing, and screaming.

Due to their bizarre appearance many people are startled or even afraid of them. The greatest threat they pose to humans, however, is their bite in self-defense when one tries to handle them. There is no chance of death directly caused by the bite, but, due to the strong muscles of their chelicerae, they can produce a proportionately large, ragged wound which is prone to infection.

homo-pelle
2008-10-26, 19:23
Hur menar du med att kamelspindeln inte är så stor som på bilden? Bilden är ju äkta. Den här filmen ger en uppfattning om hur stora de är och hur stora deras gaddar är:

http://www.youtube.com/watch?v=XOXvdfcct8g

B.O. på besök
2008-10-26, 19:32
Spindlar som matas med möss:

http://www.youtube.com/watch?v=lWS04I80L3Q
http://www.youtube.com/watch?v=6_KanURWpkU

Tänk vilka hobbies folk har...

Blockmupp
2008-10-27, 15:53
Hur menar du med att kamelspindeln inte är så stor som på bilden? Bilden är ju äkta. Den här filmen ger en uppfattning om hur stora de är och hur stora deras gaddar är:

http://www.youtube.com/watch?v=XOXvdfcct8g

Beror på kameravinkeln. Någon liten spindel är det ju inte precis, som en liten kräfta fast med längre ben. Kolla Wiki-länken, ryktet om den är ju rätt överdrivet.

Konstaterat för människan farliga spindelfamiljer:

Southern funnelweb, atraxi robusta, har orsakat drygt ett dussin dödsfall de senaste 100 åren.

Brasiliansk vandrarspindel phoneutria nigriventis, och andra phoneutrie. Giftet, ett nervgift, resulterar i erektion. Kan ju vara kul, fast bieffekterna med hjärtstillestånd och andningsförlamning är mindre lyckade.. Åtskilliga dödsfall rapporterade i Syd- och latinamerkia.

Loxosceles, reklusor, och sandspindlar sicarius, har ett vävnadsnedbrytande gift och är dessutom värddjur för rätt läskiga bakteriestammar som ger sekundärinfektioner i såren. Stora variga sår som är svårläkta.

Latrodexus, svarta änkor, är potentiellt dödliga om man är allergiker. Små spindlar.

Musspindlar, Missulene är potentiellt dödligt giftiga. Inga kända dödsfall.

Eastern funnelwebs, Hadronyche är potentiellt dödligt giftiga men inga kända dödsfall finns rapporterade.

Haplopelma, asiatiska fågelspindlar, är potentiellt dödligt giftiga. Inga kända dödsfall.

Nu kommer nåt kul....
Husspindlar, tegenaria, är misstänkta för att ha orsakat dödsfall. Omdebatterat, men luffarspindeln tegenaria agrestica är etablerad på Pepparholemen, i Skåne och på Själland. Ser ut som, och är nära släkt med, vanlig husspindel tegenaria domestica.

DIREWOLF_75
2008-10-27, 16:47
Det här är en ettrig jävel, atrax robustus, i storlek med en "liten" tarantella. Har orsakad, vad man vet, 13 dödsoffer de senaste 100 åren.
http://en.wikipedia.org/wiki/Sydney_funnel-web_spider
Konstigt nog verkar giftet bara på primater. Nervgift, verkar inom en timme.
Och med fall konstaterade där den har bitit GENOM fingernaglar... :eek:
Snabbaste kända dödsfall var ett barn på 15 minuter.
Och de gillar att gå ut på promenad, usch, riktigt otrevligt fanskap.

homo-pelle
2008-10-27, 17:14
Ja, fy fan! Funnel-web Spider eller Trattminörspindeln som den heter på svenska är verkligen vidrig. Jag såg ett program på Animal Planet om den där de demonstrerade hur aggressiv den är. Tydligen är det vanligt att offren får flera bett vid en attack som i många fall är så traumatiserande att folk får gå i terapi efteråt och det är väl fullt begripligt. Föreställ er att en rätt stor spindel hoppar på er och biter er upprepade gånger innan ni lyckas att komma bort från den. Den har dessutom ett rätt hårt skal och är inte helt lättdödad. Tack och lov är serumet effektivt, men ändå händer det att personer blir svårt sjuka av bett.

Harry Schönhaar
2008-10-27, 18:40
Jag har också sett naturprogram om trattminörspindeln. Villaförorterna runt Sydney erbjuder perfekta livsmiljöer för den. Spindelns utbredning är dock tydligen koncenterad till området runt Sydney.

Blockmupp
2008-10-28, 09:00
Jag har också sett naturprogram om trattminörspindeln. Villaförorterna runt Sydney erbjuder perfekta livsmiljöer för den. Spindelns utbredning är dock tydligen koncenterad till området runt Sydney.

Atraxi robusta finns bara kring Sidney, däremot finns det andra atraxi och de närbesläktade hadronyche över hela Australien.
Åtminstone de sistnämda har samma typ av gift, robustitoxin. Det stod i någon av länkarna att samma serum användes till alla dessa spindlar.

Det stod på någon sida på nätet att det endast var på primater som toxinet hade sådana dramtiska effekter. Kaniner, marsvin, höns och hundar påverkades knappt alls. Eller så kanske det var vandringsspindlar eller svarta änkor.

Jag tycker det är anmärkningsvärt att man på flera sajter anser att tegenaria är giftiga och att man misstänkt att de orsakat dödsfall. Husspindeln är en av våra vanligaste spindlar, de flesta som har källare har nog stött på denna bamsing. Den något mindre luffarspindeln finns i Skåne och den är giftig, det vet man. Frågan är alltså om den i speciella fall kan få död på en människa. Giftet är vävnadsnedbrytande och man drabbas av "sjukhussjukan" (MRSA) i bettet.

Enligt Apotekets sajt slår vanliga svenska getingar (vespoidea) för 1-3 konstaterade dödsfall årligen, i en befolkning på 9 miljoner människor. I australien har funnelwebbett orsakat 13 konstaterade dödsfall på 100 år.

Nyling
2008-10-28, 10:42
JAPANESE BUGFIGHTS

http://japanesebugfights.com/

DIREWOLF_75
2008-10-28, 17:06
Husspindeln är en av våra vanligaste spindlar, de flesta som har källare har nog stött på denna bamsing.
Jo du! Väldigt "underhållande" en gg när min kompis och jag satt och spelade och helt plötsligt faller en dylik av näst största modell ner på bordet mellan oss, den hade sprungit i taket och misslyckats komma förbi sån där skena för draperi och i stället fallit ner nästan i huvudet på oss.

Storleken på de allra största vi hade i källaren var nog rätt nära de där kamelspindlarna, även om de hade mycket tunnare kropp och ben.
Otrevligt när man har en burk(modell vanlig 800g syltburk) och ska slänga ut den med, och man upptäcker att burken är för liten för att fånga den med. *usch*!!!

Det stod på någon sida på nätet att det endast var på primater som toxinet hade sådana dramtiska effekter. Kaniner, marsvin, höns och hundar påverkades knappt alls. Eller så kanske det var vandringsspindlar eller svarta änkor.
Nej det var funnelweb´s.

Atraxi robusta finns bara kring Sidney, däremot finns det andra atraxi och de närbesläktade hadronyche över hela Australien.
Åtminstone de sistnämda har samma typ av gift, robustitoxin. Det stod i någon av länkarna att samma serum användes till alla dessa spindlar.
Stod väl nåt om att man var tveksam om Hadronyche hade orsakat några riktigt otrevliga fall? Den var tydligen inte lika farlig i alla fall.
Inte för att det får mitt intresse för att åka till Australien att hoppa uppåt precis... :razz:

Enligt Apotekets sajt slår vanliga svenska getingar (vespoidea) för 1-3 konstaterade dödsfall årligen, i en befolkning på 9 miljoner människor.
Getingar är mycket farligare än många tror, även personer utan minsta tendens till känslighet för deras gift kan råka riktigt illa ut om de får flera stick eller får stick på fel ställe.

Batting
2008-10-29, 00:50
Spindlar är riktigt otrevliga. Jag tror att det är att man inte riktigt ser vart de är på väg som gör att man upplever dem som så olustiga. På en orm kan man ju liksom se vart den är på väg, men en spindel kan blixsnabbt förflytta sig i vilken riktning som helst, nä fy usch....

homo-pelle
2008-10-29, 17:30
Av våra inhemska spindelarter så är det väl främst tre som "sticker ut":

http://www.bioresurs.uu.se/myller/stad/stad_bild/stor_husspindel_hane.jpg

Den Större Husspindeln som tack vare sin storlek (Europas största spindel) och snabbhet kan väcka en viss uppmärksamhet. Kan bitas, men utan att det lämnar nåt större obehag.

http://static.flickr.com/69/201862010_f9aba3af06.jpg

Korsspindeln är en hjulspindel besläktad med Svarta Änkan. Den är mycket vanlig och syns oftast sittande i sina nät på sensommarkvällar. De kan bli rätt stora och jag tror inte att det finns nån spindelart i Sverige som har större kropp. Giftet är jämförbart med en getings, men den är inte alls aggressiv, så det är ovanligt att folk blir bitna.

http://www.djur.cob.lu.se/Svar/Bilder/Dolomedes.jpg

Kärrspindeln är en väldigt sällsynt spindel i Sverige, men den är tillsammans med ytterligare några vattenlevande spindelarter känd för att kunna ge smärtsamma bett. Förmodligen Sveriges giftigaste spindel.

Harry Schönhaar
2008-10-29, 18:54
När jag var barn fanns det en spindel som vi kallade korsspindel för att den hade ett kors på kroppen. Nu vet jag att det i själva verket var lockespindlar. När man drog i benen på spindeln lossnade de lätt.

DIREWOLF_75
2008-10-29, 19:47
Av våra inhemska spindelarter så är det väl främst tre som "sticker ut":
Och som vanligt när nån postar bilder på Sveriges vanligaste så får det mig att undra, vad tusan det då var för nån typ de där största som sprang omkring i källaren, de näst största, var absolut Större Husspindel, men de största hade både kraftigare ben och kropp, nåt mitt imellan Större Husspindel och Kärrspindel fast med mindre bakkropp, helsvart och aningen "luddig" på både benen och kroppen, och med otrevliga vanan att ibland ställa sig i samma "försvars-ställning" som en av wiki-bilderna på Funnelweb´s visade.

homo-pelle
2008-10-29, 20:53
Det finns ju sjukt många spindelarter i Sverige, men antalet som trivs inomhus är ju klart färre. En stor spindel som springer om kring i källaren låter för mig som en större husspindel. (som är rejält mkt större än den vanliga husspindeln) Jag brukade fånga såna när jag var barn och de ställer sig i försvarsställning när man retar dem. Oftast är de väl iofs bruna, men färgen kan nog variera lite. Att du skulle ha en spindelsort som är större än större husspindel känns lite osannolikt eftersom den är Europas största art. Alternativet är väl nån importerad art. Å andra sidan så upptäcker man hela tiden nya spindelarter och det finns många variationer på de man redan känner till. Det finns tom spindelarter som bara finns på en plats. Ett exempel är en kyrka i Värmland som har en spindelart som är unik och bara har påträffats där.

Fånga in ett ex och fråga Skansen!

homo-pelle
2008-10-29, 20:57
Ännu en bild på den Större Husspindeln. En vanlig spindel i källare:

http://safari.zog.org/images/20040324%20010.jpg

DIREWOLF_75
2008-10-29, 21:59
Fånga in ett ex och fråga Skansen!
Hehe, blir nog rätt svårt eftersom jag flyttade därifrån för ungefär ett årtionde sen.

Att du skulle ha en spindelsort som är större än större husspindel känns lite osannolikt eftersom den är Europas största art.
Nja jag vet inte hur stora de kan bli som mest, men som jag sa tidigare, de allra största var nästan tji omöjligt att ta fast med glasburk modell vanlig syltburk, bara om de höll ihop benen fick de plats utan risk för benlöshet.
Och det är vidrigt stort.

Alternativet är väl nån importerad art.
Ja den risken finns ju alltid. De där största fanns där inte när jag var liten, de kom dit(eller visade sig i alla fall först) nån gg mitten på 80-talet och fortsatte sen att vara där hela tiden. Innan dess var det diverse mindre varianter.

Det finns tom spindelarter som bara finns på en plats. Ett exempel är en kyrka i Värmland som har en spindelart som är unik och bara har påträffats där.
Hmm det visste jag inte. Får väl proklamera mig som upptäckare av Stockholmsspindeln då. :razz:

Kollar omkring lite på wiki, en annan grej är att de där stora jäklarna alltid sprang omkring, man såg de aldrig med nåt nät som de vanliga husspindlarna.
Efter ha kollat en jäkla massa bilder, fortfarande ingen som liknar de vi hade där i källaren.
Och tror, om än inte helt säker, att Större Husspindel helt enkelt inte är stor nog. Enligt wiki så var de dock inte största i Europa utan en av de största.

Ännu en bild på den Större Husspindeln. En vanlig spindel i källare:
Jupp, helt vanlig "halvstor" modell. ;)

homo-pelle
2008-10-30, 01:20
Fast den större husspindeln har jag faktiskt aldrig sett i nåt nät. De brukar faktiskt springa omkring rätt fritt och ibland sitta mitt på väggarna. Den vanliga brukar däremot sitta invävd i hörn. Och vad det gäller storleken så har jag sett flera exemplar som har större mått mellan benen än en normalstor syltburk. Visst kan det vara en annan art, men jag skulle ändå gissa på nån variant av husspindel.

En lustig grej med husspindlar är annars att de tydligen inte tillhör Europas fauna. De invandrade hit från Amerika på 1500-talet.

DIREWOLF_75
2008-10-30, 01:52
Fast den större husspindeln har jag faktiskt aldrig sett i nåt nät. De brukar faktiskt springa omkring rätt fritt och ibland sitta mitt på väggarna. Den vanliga brukar däremot sitta invävd i hörn. Och vad det gäller storleken så har jag sett flera exemplar som har större mått mellan benen än en normalstor syltburk. Visst kan det vara en annan art, men jag skulle ändå gissa på nån variant av husspindel.

En lustig grej med husspindlar är annars att de tydligen inte tillhör Europas fauna. De invandrade hit från Amerika på 1500-talet.

De ska alltid pracka på oss en massa skit... :(

:razz:

homo-pelle
2008-11-02, 01:18
Så sant, även om just husspindlar är relativt coola för att komma från USA.

Efter de spektakulära bilderna på en Golden Orb Spider som fångat en fågel i sitt nät, så har det nu dykt upp ännu en bild på ett sånt fall. Att de här bilderna väcker uppmärksamhet beror på att man tidigare inte trodde att de kunde fånga och döda fåglar.

När jag var på djungeltrekking i Filippinerna för många år sen så såg jag väldigt många av dessa imponerande spindlar. Näten är verkligen sjukt stora. Jag minns att nån filippino lurade i mig att spindlarna var väldigt farliga, men av vad jag har läst på nätet så är inte det helt sant även om betten tydligen är smärtsamma och kan lämna ärr efter sig.

http://news.ninemsn.com.au/img/2008/national/2910_spider2_9_lg.jpg

http://news.ninemsn.com.au/article.aspx?id=657123

DIREWOLF_75
2008-11-02, 02:03
När det gäller spindlar så kan "inte farliga" och "vill ABSOLUT INTE bli biten av fanskapet" ofta gälla samtidigt... ;)

homo-pelle
2008-11-02, 05:07
Nej det är märkligt. Det är nåt extra vidrigt med att just en spindel kan bita en och jag har ju som sagt varit med om det. Efter att ha gjort lite research så skulle jag gissa att den skyldige var en vargspindel av vanlig svensk typ. Det skedde som sagt utomhus och så mycket hann jag se som att det var en snabb brun spindel av den där sorten man rätt ofta ser springa omkring på marken utomhus och om jag förstått det hela rätt så handlar detta om vargspindlar. En spindelsort som jag faktiskt aldrig har tyckt varit läskig.

Enligt wikipedia så finns det massor av vargspindelsorter (Bara i Sverige 55 arter enligt en svensk sida) och de är giftiga och kan bitas om de blir provocerade (Jag lade som sagt benet på den).

Wolf spiders may or may not be aggressive but will inject venom freely if continually provoked. Symptoms of their venomous bite include swelling, mild pain and itching. Though usually considered harmless to humans, the bite of some species may be painful.

http://en.wikipedia.org/wiki/Wolf_spider

Efter att den inledande smärtan gått över och svullnaden gått ner så var den mest påtagliga effekten att det kliade kraftigt. Nåt som stör mig är att en massa "experter" på diverse biologisajter hävdar att de flesta svenska spindlar har för små käkar för att kunna bita igenom mänsklig hud. Möjligen med undantag av kärrspindeln och korsspindeln. Uppenbarligen är det skitsnack! Man ska kanske ha otur om man blir biten av en vanlig simpel vargspindel som det kryllar av på våra gräsmattor, men uppenbarligen så händer det och det är inte helt smärtfritt heller.

http://www.mawall.se/ins06t6.jpg

Svensk vargspindelshona med äggkokong. Bilden är kraftigt förstorad. De är inte särskillt stora.

DIREWOLF_75
2008-11-02, 15:53
Nåt som stör mig är att en massa "experter" på diverse biologisajter hävdar att de flesta svenska spindlar har för små käkar för att kunna bita igenom mänsklig hud.
Näh det stämmer verkligen inte. Enda gg jag blivit biten så var det av en pytteliten jäkel som ramlade ner från en taklampa rätt på halsen. Minns inte vilken sort men det var en sån där som påstods inte skulle kunna bita igenom hud, men det struntade den i och gjorde ändå...